selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 18, 2025 14:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 20:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Handlar mycket med England själv genom min egen firman, dock ej stereogrejor.

Det mesta av prisskillnaden ligger ju i momsen, 25% jämfört med 17,5%.
Om man som svensk handlare ska matcha Englandspriser kommer man alltså att tappa 6,4% i intäkter om man mot förmodan har samma inköpspris.

Last edited by ANA on Wed Dec 15, 2004 20:26, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Linn och sina handlare är som handen i handsken - ett mycket nära och övervakat samarbete så att kunden ska få bästa möjliga service från sekunden han kliver in i butiken till när grejerna är installerade av proffs i hemmet, och återger musik med maximal prestanda.
Nja, så ser verkligheten inte ut på vissa ställen tyvärr. Detta gäller dessutom på sin höjd för dem som bor i stan där butiken ligger, och inte ens det i vissa fall. Väntar fortfarande på att få mina Ninka (som jag redan sålt) installerade... :x

Däremot är handlarna absolut nödvändiga för att man ska kunna få 12an justerad eller uppgraderad!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
alltså det där har jag inga som helst problem med...för mig är en linnhandlare inget "viktigare" än vilken stormarknad som helst...dom tillhandahåller en produkt och är det en bra säljare så säljer han...

men för mig är det inget tempel där jag nån ggn/år glider in å myser kring alla linnprylar...verkligen inte...hmm jag kanske borde starta en linn-butik på nätet :D
Jag antar att du inte blir särskilt förvånad över att jag reagerar mot ditt inlägg.

För det första har du väl aldrig handlat av en riktig Linn-handlare, och du kan inte veta och värdera den service en Linn-handlare har att ge.

Sen saknar du stor kunskap om Linn som företag om du tror att du skulle kunna starta en handlare på nätet. Linn och sina handlare är som handen i handsken - ett mycket nära och övervakat samarbete så att kunden ska få bästa möjliga service från sekunden han kliver in i butiken till när grejerna är installerade av proffs i hemmet, och återger musik med maximal prestanda. För Linn är handlarna A och O, inga andra produkter än Classik-serien och Unik kan säljas på internet, och så kommer det garanterat förbli.

Så - börja med att byta märke, sen kan du starta din nätbutik.

Personligen skulle jag bli djupt bedrövad om min lokala handlare fick lägga ner. Den betyder så otroligt mycket för mig! Jag har handlat begagnat av privatpersoner, så jag kan göra jämförelsen. Men alla är vi väl olika även om jag har svårt att förstå hur man ens kan likna en Linn-handlare med en stormarknad... :roll:

Lycka till!

/ MC

mc detta var intressant...jag har personligen aldrig handlar nej...dock har jag flera polare som regelbundet uppgraderar sina anläggningar...

har en polare som lagt ner flera 100k på olika linnprylar ( han har tom linn i kiosken han äger, dvs nuvarande bodyshop i luleå ) så snacka inte om att jag aldrig vart å handlat grejer...han får service ja givetvis...vem skulle inte få det om man handlade för så mycket pengar?

sen får du det att låta som om linn är det enda märket som "tar hand" om sina kunder...

ibland blir jag så trött mc på dina replys...du får det verkligen att låta som att man är en idiot som handlar begagnat...dock så ska du veta att jag handlar begagnat just av den orsaken, jag vill INTE betala 3ggr så mycket pengar bara för att nån ska komma å installera grejerna?

vad mer erbjuder linn som är så unikt jämfört med andra märken? du måste naturligtvis bedöma mot märken som ligger i samma prisklass...dom flesta seriösa handlar gör iaf installationer hemma hos folk..

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 21:09 
fredde wrote:
Nja, så ser verkligheten inte ut på vissa ställen tyvärr. Detta gäller dessutom på sin höjd för dem som bor i stan där butiken ligger, och inte ens det i vissa fall. Väntar fortfarande på att få mina Ninka (som jag redan sålt) installerade... :x

Däremot är handlarna absolut nödvändiga för att man ska kunna få 12an justerad eller uppgraderad!
Din beskrivning av vad du varit med om är olycklig men det är ingen rättvis beskrivning av en Linn-handlare. Däremot är det du poängterar viktigt - alla blir inte lika bra bemötta och ibland är inte Linns kvalitetskontroll på handlarna perfekt.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 21:20 
Haakan wrote:
mc detta var intressant...jag har personligen aldrig handlar nej...dock har jag flera polare som regelbundet uppgraderar sina anläggningar...

har en polare som lagt ner flera 100k på olika linnprylar ( han har tom linn i kiosken han äger, dvs nuvarande bodyshop i luleå ) så snacka inte om att jag aldrig vart å handlat grejer...han får service ja givetvis...vem skulle inte få det om man handlade för så mycket pengar?
Nu är jag inte med.

Har du varit och handlat grejerna åt honom, eller har du varit med när han köpt prylarna? Om det är det senare du syftar på så visst - då har du varit med en person som köpt en produkt hos en Linn-handlare, men det är inte samma sak som att själv vara aktiv kund hos samma handlare. Det är stor skillnad.
Haakan wrote:
sen får du det att låta som om linn är det enda märket som "tar hand" om sina kunder...
Självklart är det inte så, men Linn har betydligt större krav på sina handlare än merparten av de andra märkena på marknaden. Sen är det mycket annat som brister, men grundtanken är bättre än i många andra fall. Anledningen till att jag köper Linn är däremot inte handlarna, utan att Linn gör de bästa produkterna. Att handlarna är super (och inte bara "bra" som man kan förvänta sig när det handlar om high-end-hifi) är en bonus.
Haakan wrote:
ibland blir jag så trött mc på dina replys...du får det verkligen att låta som att man är en idiot som handlar begagnat...dock så ska du veta att jag handlar begagnat just av den orsaken, jag vill INTE betala 3ggr så mycket pengar bara för att nån ska komma å installera grejerna?
Nu tar vi i så att vi blir gröna igen :mrgreen:

3 gånger mer kostar det inte att stödja sin handlare och det handlar inte bara om att man ska få hjälp med installation. Det handlar också om att få råd och tips, få demonstrationer av nya produkter och tillgången till prylar som oundvikligen är bäst hos en handlare. För att inte tala om det kanske viktigaste av allt: garanti!
Haakan wrote:
vad mer erbjuder linn som är så unikt jämfört med andra märken? du måste naturligtvis bedöma mot märken som ligger i samma prisklass...dom flesta seriösa handlar gör iaf installationer hemma hos folk..
Jag har talat om det tidigare - Linn har koll på sina handlare. Linn bryr sig om sitt rykte och ser till att anläggningar blir uppställda på bästa möjliga sätt hos kunderna. Jag upplever känslan av helhet som bättre när man handlar Linn hos en Linn-handlare, än när man handlar något av förtio andra märken hos en "vanlig" hifi-handlare.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:

Din beskrivning av vad du varit med om är olycklig men det är ingen rättvis beskrivning av en Linn-handlare. Däremot är det du poängterar viktigt - alla blir inte lika bra bemötta och ibland är inte Linns kvalitetskontroll på handlarna perfekt.

/ MC
En inte allt för vild gissning är att det är beror mycket på hur mycket pengar man spenderar och hur bra service man får, jag kan säga att jag inte är ensam om att inte få grejerna installerade här uppe...

Bemötandet är det normalt sätt inget fel på men när produkten är betald så bryr de sig inte mer.

Last edited by fredde on Wed Dec 15, 2004 21:38, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:

Nu är jag inte med.

Har du varit och handlat grejerna åt honom, eller har du varit med när han köpt prylarna? Om det är det senare du syftar på så visst - då har du varit med en person som köpt en produkt hos en Linn-handlare, men det är inte samma sak som att själv vara aktiv kund hos samma handlare. Det är stor skillnad.
i dont understand, but i get it :D

jag har vart med då han spenderat flera hundratusen kronor...samt vid div installationer osv.....dvs inte EN pryl...

vad jag menar är alltså, garanti är bra! dvs högtalare begagnat har jag faktiskt lite svårt för...men övrig elektronik är ju inget som helst problem...det e ju så billigt så även om varenda detalj i dom går sönder sparar man ändå pengar på att skicka den på lagning jämfört med att köpa nya...

ajja MC jag kanske missar nåt du ser...kanske e lite magiskt över det hela...

sen finns det en annan aspekt med nya grejer å det är känslan av just det nya grejer! jag får nog samma kick av att bygga eget...dock är inte hifi prio riktigt hemma hos mig, då nöjer jag mig gärna med samma pryl för 1/3 av priset :wink:

dock så är jag ju nu inte diktator i sverige....vilket innebär att du MC får tycka å tänka fritt :D

ajja over and out // Lou

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
fredde wrote:

/ MC
En inte allt för vild gissning är att det är beror mycket på hur mycket pengar man spenderar och hur bra service man får, jag kan säga att jag inte är ensam om att inte få grejerna installerade här uppe...

Här nere är det inga problem med det iallafall men det vet du ju redan. :D

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
fredde wrote:

/ MC

Nej det är det som är så konstigt, att det gäller vissa städer men inte andra. Men hur fungerar det där nere då om man inte bor i stan utan kanske en bra bit ifrån, då kan det väl inte gälla eller?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
hepcat wrote:
fredde wrote:

Nej det är det som är så konstigt, att det gäller vissa städer men inte andra. Men hur fungerar det där nere då om man inte bor i stan utan kanske en bra bit ifrån, då kan det väl inte gälla eller?
Jodå men det får ju inte vara allt för långt och så får man då betala mil ersättning vad jag har för mig jag vet att anders varit i borås och installerat bland annat. Sedan kan det ju ta betydligt längre tid innan han kan komma. Det är iallafall så jag uppfattat att det fungerar.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja man kan ju inte förbjuda folk att vara illojala och köpa begat på nätet hela tiden men ändå vilja ha service i form av demande hos handlare.
Jag tycker att handlare borde vara hårdare, illojala kunder borde ignoreras totalt så får dom sitta och hålla på med sitt jävla begjagande för sig själva, där det är viktigare att få det lägsta möjliga pris och skryta med det på nätet än att verkligen få en bra produkt. Det är ju rätt tydligt på dessa forum som finns på nätet att folk är mer intresserad av beghysterin och att jaga billiga priser, det är som att det är viktigare att det är begat än att det är förjävla bra produkt.

Om klimax solo skulle finnas begat för 40.000kr så skulle folk här sälja sin mormor för att få tag på den, mest för att skryta över att man gjort ett bra deal. Men skulle den kosta 40.000kr ny så skulle folk lik förbannat vänta tills den fanns begad om 5 år.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

3 gånger mer kostar det inte att stödja sin handlare och det handlar inte bara om att man ska få hjälp med installation. Det handlar också om att få råd och tips, få demonstrationer av nya produkter och tillgången till prylar som oundvikligen är bäst hos en handlare. För att inte tala om det kanske viktigaste av allt: garanti!
För mig är inte garantin det viktigaste skälet till ett nyinköp. Det är ju att SLIPPA vänta :D
Det jag verkligen velat ha har jag köpt nytt, ofta utan demo tom.
Räcker ju att veta att Linn släpper en ny produkt så ÄR den bättre.
Exotiken tex...
Om jag kan vänta så gör jag det, det är dessutom billigare att göra stora uppgraderingar.
(hoppade över 5103 tex o det sparade ju jag ett par kulor på)
Men i början av min Linn karriär bytte jag omedelbart det kom en nyhet - DYRT.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Jag tycker att handlare borde vara hårdare, illojala kunder borde ignoreras totalt så får dom sitta och hålla på med sitt jävla begjagande för sig själva, där det är viktigare att få det lägsta möjliga pris och skryta med det på nätet än att verkligen få en bra produkt. Det är ju rätt tydligt på dessa forum som finns på nätet att folk är mer intresserad av beghysterin och att jaga billiga priser, det är som att det är viktigare att det är begat än att det är förjävla bra produkt.
Tror att de allra flesta köper beggad för att kunna bygga ett system utan att tvingas skuldsätta sig.
Sedan tror jag inte att man bara kommer in i en butik o köper ett system för 50k+ direkt. (försök köpa ett nytt Linn system för 10-20k)
Ofta köper man en/någon pryl ny o resten beg (kan vara från butik med)
Linn handlarna inser nog att även de som köper beggat, NÅGON gång får råd till en ny Linn burk.
Jag kommer ihåg när jag var 18 bast o skulle pröva bilar, hos merca var det tvärstopp om man inte var äldre o bar kostym - nu när jag kan köpa MB så skulle jag ALDRIG nedsänka mig. Jävla stroppar.
De o linn handlare borde inse att den "fjuniga pojken" till slut blir högutbildad o KAN köpa det han tittade på...

Jag var inne i Uppsala butiken MÅNGA gånger innan jag hade sparat ihop till min första 12:a (studielån + extrakneg)
Inga sura miner då jag hade med mid en beggad tonarm/pickup.
Tur får dom då jag senare köpte en ny Ekos/trojka
Hade ALDRIG gått tillbaka om de vägrat installera tonarm etc.
De gjorde det gratis!
SÅ bygger man relationer :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

att bygga relationer med begjagande hysteriker är att lura sig själv. Att döma av dina uttalanden så kommer du jaga begat oavsett om du har 25 miljoner på banken.
Varför ska min handlare sitta och dema och fånle för folk som ändå kommer gå ut på internet och leta upp hur billigt en pryl har gått för och sen jaga upp ett ännu billigare pris från NoNameNisse i NoNameLand? Fullständigt sanslöst. Fullständigt sanslöst.
Min huvudpoäng står kvar, oavsett om klimax kostar 40.000kr ny så skulle folk vänta tills den kom begad om 5 år för att spara några kronor. Eller hur?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 01:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är ambitionen att köpa ngt begagnat ska man självklart inte gå och få produkten demad hos en handlare, men att lämna in en produkt som man köpt begagnad hos en handlare på service som man faktiskt betalar för tycker jag inte är det minsta fel.
Skulle jag få möjlighet att köpa ett par ärliga klimaxsteg, modell ointressant, för en tjuga och tunnbrörulle skulle jag inte tvekat två sekunder. Det vore sanslöst korkat
Instämmer till fullo med sportbilen att en bra kundrelation garanterat leder till att man ser till att gynna handlaren i framtiden

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00