selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: UK priser = prutmån?
PostPosted: Mon Dec 13, 2004 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Priset skiljer ju ganska mycket i UK och här hemma i sverige, beror väl på att kronan är så stark mot pundet och att man inte sänker priset i Sverige. Kan det finnas läge att pruta på nya prylar eller tar affärerna igen det man "förlorade" när pundet var starkare?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 13, 2004 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tex så skiljer det mer än 5000:- på en instegs LP12:a dvs drygt 10% Innebär ju gratis semester om man ändå ska handla en spelare :wink: Klart det är ju lite långt att resa till UK för att serva spelaren varje år när ens lokala affär går omkull pga av att ingen handlar där.

Var egentligen bara mer inne på Linns prispolitik, men det är klart en prissänkning lär ju aldrig ske

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 14, 2004 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är ännu billigare i USA.
Men köper man verkligen en ny 12;a utomlands?
En annan sak med något som kan skickas om det skulle behövas. Tänk på att inbytespriset i UK/USA är noll med...så det vete tusan vad som är bäst.
Nytt utan inbyte, ja då kan det vara värt att kolla upp.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 14, 2004 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man behöver väl inte åka till England för att serva en spelare bara för att den är köpt där? garanti är en annan sak dock.....

Jag tycker nog att man kan sätta press på våra svenska handlare genom att "hota" med utlandsköp. Fem papp minus res- och uppehållskostnader är kanske i minsta laget för att kompensera råd & dåd, installation etc när man ska köpa något. Men sparar man 20.000 typ på att åka till England, bör ju den lokala handlaren kanske se över sin prispolitik. I alla fall om han vill behålla sina kunder...

MEN, sedan finns det en moralisk syn på det hela. Många av oss drar oss inte för att spendera timmar hos den lokala handlaren med att spela en massa fonogram, jämföra olika kombinationer av utrustning etc. Att därefter spela ut handlaren mot en importmöjlighet är snudd på ohederligt. Att välja låg service/lågt pris mot hög service/högt pris är helt OK, men att stjäla service från ett ställe för att handla billigt på ett annat borde man skämmas över. Om någon kan erbjuda hög service mot ett lägre pris är en annan sak, och något som borde premieras.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 14, 2004 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

MEN, sedan finns det en moralisk syn på det hela. Många av oss drar oss inte för att spendera timmar hos den lokala handlaren med att spela en massa fonogram, jämföra olika kombinationer av utrustning etc. Att därefter spela ut handlaren mot en importmöjlighet är snudd på ohederligt. Att välja låg service/lågt pris mot hög service/högt pris är helt OK, men att stjäla service från ett ställe för att handla billigt på ett annat borde man skämmas över. Om någon kan erbjuda hög service mot ett lägre pris är en annan sak, och något som borde premieras.

/ B
alltså service å service? linnhandlarna i uk erbjuder vad jag vet samma service som handlarna i sverige? sen att det e svårt för oss att utnyttja den är ju en annan 5a...

jag tycker det är rätt att handla där det är billigast så tvingas alla handlare att sänka sina priser...ockerverksamheter gillar iaf inte jag

nu ska jag dock inte säga för mycket ....har inte ens jämfört prisskillnaden

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 14, 2004 02:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är det inte det som är en av dom stora förändringarna i och med EU, eller iaf ska vara det, att allt blir mer "nära" och större konkurrens?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 14, 2004 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej ska knappast köpa en LP12:a i UK utan det var mer om ni har upplevt att det går att pruta bättre hos handlaren här.

OT
Fast för mig skiljer det inte så mycket i service, jag har fått bra råd och tips på min Linn-affär men i och med att jag bor i en annan stad har det aldrig varit tal om någon hjälp med installation etc Nu är det iofs bara högtalardelen som jag har köpt helt nytt, resten är demoex,begagnat från T&T. LP12 finns inte att provlyssna på T&T så i det fallet skulle jag inte ha dåligt samvete om jag köpte den i en annan stad eller land för den delen.

OT II
Men jag skulle aldrig lyssna uttnyttja servicen hos min handlare och sen köpa apparaten på annat håll. Men det var iofs inte den diskussionen jag ville ha det har vi ju kört i andra trådar till leda

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 14, 2004 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tycker du kan fara dit å lyssna....lyckas han sälja till dig så lyckas han...det är hans jobb...om du ändå väljer köpa från utlandet, så ska inte han lipa som en 3åring för det utan acceptera att han säljer för dyra prylar...svårare än så är det inte

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 14, 2004 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som VET om svenska Linn butikerna köper i £?
OM de gör det så gör dom MER vinst nu... (köper billigare)
En annan möjlighet är att Linn Scottland tvingas sälja till underpriser i NA o kompenserar med att inte sänka svenska butikers inköpspris.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 03:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
Bill50x wrote:

/ B
alltså service å service? linnhandlarna i uk erbjuder vad jag vet samma service som handlarna i sverige? sen att det e svårt för oss att utnyttja den är ju en annan 5a...

jag tycker det är rätt att handla där det är billigast så tvingas alla handlare att sänka sina priser...ockerverksamheter gillar iaf inte jag

nu ska jag dock inte säga för mycket ....har inte ens jämfört prisskillnaden
Visst erbjuder handlarna i England samma service där som svenska handlare gör här.... Men det är precis som du själv skriver, det kan vara svårt att utnyttja deras service.... Ska man jämföra priser ska det göras med samma premisser. Det är ju inte bara inköpspriset som är det intressanta, det är kostnaden över en tänkt nyttjandeperiod, säg 3-5-7-9 år eller så.....

Vi har samma problem inom landet. Den lokala handlaren ställer upp med provlyssning, jämförelser mot andra produkter och hjälp för att få ens anläggning att låta så bra som möjligt. När sedan den presumtive kunden bestämt sig börjar han/hon (oftast en hane...) leta efter var han kan handla billigast. Och det slutar ofta med Internet eller stormarknad. Sedan blir vi förgrymmade när den lokala handlaren slår igen..... och bara har Stormarknaden utan service/kunskap att vända sig till....

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
efter var han kan handla billigast. Och det slutar ofta med Internet eller stormarknad. Sedan blir vi förgrymmade när den lokala handlaren slår igen..... och bara har Stormarknaden utan service/kunskap att vända sig till....

/ B

alltså det där har jag inga som helst problem med...för mig är en linnhandlare inget "viktigare" än vilken stormarknad som helst...dom tillhandahåller en produkt och är det en bra säljare så säljer han...

men för mig är det inget tempel där jag nån ggn/år glider in å myser kring alla linnprylar...verkligen inte...hmm jag kanske borde starta en linn-butik på nätet :D [/quote]

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 18:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Haakan wrote:
men för mig är det inget tempel där jag nån ggn/år glider in å myser kring alla linnprylar...verkligen inte...hmm jag kanske borde starta en linn-butik på nätet :D
Det är det för mig. Någon gång per år måste jag bara till templet för att titta, lyssna och dricka en kopp kaffe. (Jag har ingen annan religion att lita till förutom den John S. Pemberton startade 1886.) Skulle jag inte ha nära till ett tempel skulle jag antagligen ha sparat ganska mycke pengar de senaste åren däremot, så viss finns det ekonomiska fördelar med att inte ha väldigt nära till en handlare. Jag väljer trots det att ha nära till en handlare och fortsätter att handla av denne så fort jag har chensen... :D

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tja mr algen alla e vi olika :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
tja mr algen alla e vi olika :wink:
Det är just det som är poängen. Vissa vill ha en butik att glida in på, dricka en kopp kaffe och slösa med personalens tid :-)
Andra vet exakt vad dom vill ha och jagar priser på Internet.

Och det är som det ska vara.
Problemet kommer när Internet-jagarna leker iglar och först suger ut butikerna på info och test och sedan letar priser på Internet. Eftersom en butik (som alla andra kommersiella företeelser) måste gå ihop ekonomiskt, betyder det att vi som envisas med att handla våra grejor i butik också betalar för iglarna....

Nu ser ju inte världen så här svart/vit ut, tack och lov. Jag gissar att många av oss handlar på olika sätt, dvs ibland handlar i butik, ibland privat och ibland på postorder.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 20:02 
Haakan wrote:
alltså det där har jag inga som helst problem med...för mig är en linnhandlare inget "viktigare" än vilken stormarknad som helst...dom tillhandahåller en produkt och är det en bra säljare så säljer han...

men för mig är det inget tempel där jag nån ggn/år glider in å myser kring alla linnprylar...verkligen inte...hmm jag kanske borde starta en linn-butik på nätet :D
Jag antar att du inte blir särskilt förvånad över att jag reagerar mot ditt inlägg.

För det första har du väl aldrig handlat av en riktig Linn-handlare, och du kan inte veta och värdera den service en Linn-handlare har att ge.

Sen saknar du stor kunskap om Linn som företag om du tror att du skulle kunna starta en handlare på nätet. Linn och sina handlare är som handen i handsken - ett mycket nära och övervakat samarbete så att kunden ska få bästa möjliga service från sekunden han kliver in i butiken till när grejerna är installerade av proffs i hemmet, och återger musik med maximal prestanda. För Linn är handlarna A och O, inga andra produkter än Classik-serien och Unik kan säljas på internet, och så kommer det garanterat förbli.

Så - börja med att byta märke, sen kan du starta din nätbutik.

Personligen skulle jag bli djupt bedrövad om min lokala handlare fick lägga ner. Den betyder så otroligt mycket för mig! Jag har handlat begagnat av privatpersoner, så jag kan göra jämförelsen. Men alla är vi väl olika även om jag har svårt att förstå hur man ens kan likna en Linn-handlare med en stormarknad... :roll:

Lycka till!

/ MC

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00