selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 13:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Håller med dig Daniel.
Sub till Keltik känns overkill...
Jag vill sticka ut lite och påstå att du inte kan veta säkert förrän du testat. Precis som med Espek räcker det inte nödvändigtvis med ett par mycket baskapabla högtalare. Keltik är bra högtalare, men de är inte guds mirakel ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lite OT men kan inte låta bli att skriva, men hur tusan kan ni (Jan, Daniel tex) ha "Saving Private Ryan" som referensfilm? jag menar den berör åtminstone mig enormt med så hemska scener om än realistiska. Och hur vet ni att ljud och annat är realistiskt om ni inte varit i eldstrid? Ni ser ju så upprörd jag blir bara när jag skriver det här :wink:

I övrigt håller jag med att om att satsa på 2-kanal i första hand och möjligen komplettera med sub. Så kommer åtminstone jag att göra, iaf om jag köper Exotik, synd att inte uttnyttja dess kapacitet och för att inte tal aom MCs eminenta guide för inkoppling.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Håller med dig Daniel.
Sub till Keltik känns overkill...
Jag vill sticka ut lite och påstå att du inte kan veta säkert förrän du testat. Precis som med Espek räcker det inte nödvändigtvis med ett par mycket baskapabla högtalare. Keltik är bra högtalare, men de är inte guds mirakel ;)
Rätt, men jag har ingen lust att pröva, då det inte är aktuellt. Har ju redan sagt att jag är beredd på att strunta i den sista basen...
Guds mirakel, nej...Har sagt flertal gånger att keltik har begränsningar då de är 11år nu.

Men har du hört Keltik o Komri pumpa? Man kan ju inte jämföra med aktiva Espek...

Att säga att keltik behöver sub är som att säga att lite dåligt drag i din 911, ska vara minst en 911turbo innan vi kan snacka drag.

Välkommen hem till mig o lyssna. Jag står för öl/wiskey/tilltugg :D
Gäller givetvis alla Linnvänner :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 14:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Göteborg är ju halvvägs till både norge och danmark men annars skulle det nog knacka på din dörr förr än du anar.... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
don Tomaso wrote:
Lite OT men kan inte låta bli att skriva, men hur tusan kan ni (Jan, Daniel tex) ha "Saving Private Ryan" som referensfilm? jag menar den berör åtminstone mig enormt med så hemska scener om än realistiska. Och hur vet ni att ljud och annat är realistiskt om ni inte varit i eldstrid? Ni ser ju så upprörd jag blir bara när jag skriver det här :wink:
.
Haha, bra försök :wink:
har inte den som referensfilm, tog bara ett exempel...

Antar att du varit i eldstrid... Om jag berätar först så kan du hänga på.
Ok, som officer (numera avhoppad) så fick min kropp mota automateld.
Var nära döden, ett halvår på sjukhus, kunde inte gå uppför en trappa vid hemkomst. Tog ett par år att komma igen.
Splitter sitter kvar lite här o där fortfarande.
Hur det lät o var på stranden?... jag kan nog tänka mig in hur jävligt det var ja...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Lite OT men kan inte låta bli att skriva, men hur tusan kan ni (Jan, Daniel tex) ha "Saving Private Ryan" som referensfilm? jag menar den berör åtminstone mig enormt med så hemska scener om än realistiska. Och hur vet ni att ljud och annat är realistiskt om ni inte varit i eldstrid? Ni ser ju så upprörd jag blir bara när jag skriver det här :wink:
.
Haha, bra försök :wink:
har inte den som referensfilm, tog bara ett exempel...

Antar att du varit i eldstrid... Om jag berätar först så kan du hänga på.
Ok, som officer (numera avhoppad) så fick min kropp mota automateld.
Var nära döden, ett halvår på sjukhus, kunde inte gå uppför en trappa vid hemkomst. Tog ett par år att komma igen.
Splitter sitter kvar lite här o där fortfarande.
Hur det lät o var på stranden?... jag kan nog tänka mig in hur jävligt det var ja...
Bra Jan, ber om ursäkt då jag antog att du inte varit med om något liknande, så du är givevtis ursäktad även fast du skulle haft den som referensfilm. Nej jag har som tur var inte varit i eldstrid bara varit utsatt för splitter från en 20 cm tjock pansarplåt , ingen av bitarna tog som tur var, så inget ens i närheten av vad du varit med om. Jag har bara sett filmen en gång och då på bio men upplevelsen var enormt stark och tanken på att folk sitter och ser den för de "coola" effekterna får det att vända sig i magen (det gör säkert ingen på det här forumet hursomhelst) Det som också bidrog till upplevelsen var att en person i salongen bakom mig skrattade vid ett antal tillfällen i filmen :shock:

Alla är vi olika säkert jag som överreagerar :) och du Daniel inget illa ment mot dig heller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är lungt Don!
Jag tror dessutom att de flesta som ser filmen relaterar otäckheterna till "sina" upplevelser. Behöver ju inte vara samma saker typ krig...

Att han skrattade KAN vara för att han blev jätteberörd/skraj. En del reagerar så. Eller också kunde han inte gråta... eller vågade inte..
Känslorna kommer ut på något sätt!
Det är fysiskt omöjligt att inte reagera på inledningen.

bara en tanke...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Saving Private Ryan är en av FÅ filmer som verkligen tar tag i maggropen på mig. Minns än första gången jag såg den, popcornskålen i näven, *play*, två minuter senare var handen fortfarande kvar i skålen utan att ha rört sig. Ställde ner skålen.

Jag ser sanslöst mycket film och anser mig själv brutalt avtrubbad, Kill Bill är underhållning till den grad att jag kiknar av skratt :).

Jag är f.ö. rejält vettskrämd inför Ichi the Killer men jobbar på att samla kraft för att kunna se den nån kväll. Har skjutit upp den i ett års tid nu, verkar tokläbbig :shock:

Sen tycker jag itne det är konstigt ifall folk inte reagerar - med alla filmer gäller att man måste kunna relatera för att riktigt kunna ta åt sig. Tjejer bryr sig inte om nån snubbe halkar av sadeln på sin cykel i en film, vi grabbar viker oss dubbla och uppvisar total skräck i ansiktsuttrycket. Scenen i djurkyrkogården där killen trillar ur sängen och skallar sängbordet brukar få dom flesta att ropa till - lätt att föreställa sig hur ont det måste ha gjort.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Bara en tanke. Gäller inte resonemanget om "verkligt ljud" och referenser nästan all musik också. Jag vet ju inte hur Bob Marley's röst eller Jimi Hendriks elgitarr låter. Tom klassisk musik låter ju väldigt olika bara beroende på lokal. Så när man tänker efter vet man ju inte hur det verkligen låter, förutom i vissa undantagsfall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 16:49 
ulfbnilsson wrote:
Bara en tanke. Gäller inte resonemanget om "verkligt ljud" och referenser nästan all musik också. Jag vet ju inte hur Bob Marley's röst eller Jimi Hendriks elgitarr låter. Tom klassisk musik låter ju väldigt olika bara beroende på lokal. Så när man tänker efter vet man ju inte hur det verkligen låter, förutom i vissa undantagsfall.
Det är väl när man inte tänker på hur det låter utan bara njuter som det är verklighetstroget. Så bedömer jag det iaf.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 17:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
daniel.n : ichi är lite läbbig ja ;)

Ulf: Även inställningar vid inspelning av instrument spelar roll. En kompis till mig skulle spela in några låtar med sitt band och om man jämför skivans ljud med det ljud han hade direkt ur sin gitarrförstärkare så var det otroligt olika ljud. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
ulfbnilsson wrote:
Bara en tanke. Gäller inte resonemanget om "verkligt ljud" och referenser nästan all musik också. Jag vet ju inte hur Bob Marley's röst eller Jimi Hendriks elgitarr låter. Tom klassisk musik låter ju väldigt olika bara beroende på lokal. Så när man tänker efter vet man ju inte hur det verkligen låter, förutom i vissa undantagsfall.
Det är väl när man inte tänker på hur det låter utan bara njuter som det är verklighetstroget. Så bedömer jag det iaf.

/ MC
Å andra sidan var det JUST så det var när jag hade aktiva Isobarik (bara njöt av musik alltså...)
Så för mig har det varit verklighetstroget i nästan 20 år...Men för varje uppgradering blir det bara mer o mer verklighetstroget. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
ulfbnilsson wrote:
Bara en tanke. Gäller inte resonemanget om "verkligt ljud" och referenser nästan all musik också. Jag vet ju inte hur Bob Marley's röst eller Jimi Hendriks elgitarr låter. Tom klassisk musik låter ju väldigt olika bara beroende på lokal. Så när man tänker efter vet man ju inte hur det verkligen låter, förutom i vissa undantagsfall.
Det är väl när man inte tänker på hur det låter utan bara njuter som det är verklighetstroget. Så bedömer jag det iaf.

/ MC
alltså teknikern i mig vill då försöka få det att bli så verklighetstroget som möjligt...ibland så är det svårt att bara koppla bort å lyssna som när man va 15 å bara brydde sig om hur fett det lät med en linn-rigg...det va tider det :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
verklighetstroget.. Det vill väl alla ha!
Det fina med Linn är dock att ju mer det svänger ju mer detaljer blir det (o tvärt om)
En uppgradering gör alltid båda sakerna bättre. Ibland inte så mycket mer HIFI men ALDRIG på samma nivå eller sämre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 23:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag ska ge mig på ett försök att förklara detta.

.1-kanalen, eller LFE som den också kallas, är en dedicerad lågbaskanal med information från 20Hz till 80Hz, till skillnad från de andra kanalerna i 5.1-uppsättningen som är fullfrekvenskanaler (20Hz-20KHz).

LFE-kanalens syfte är att spelas upp i en subwoofer, inte i vanliga högtalare. Den tillför stundtals EXTREMT mycket basinformation vid vissa effekter (eftersom ljudspåret också kan "boostas" temporärt med +3db i mixen!), så mycket att det faktiskt skulle kunna skada en vanlig högtalare. De övriga 5 kanalerna innehåller också baseffekter... LFE kan ses som ljudteknikerns trix för att skaka om lyssnaren ännu mer!

Om man inte har en sub, och konfigurerar sin DVD-spelare/Förförstärkare på korrekt sätt (dvs SUBWOOFER satt till No) mixas en del av LFE-informationen istället in i fronthögtalarna. Fronthögtalarna har redan fullt upp att återge sina egna kanaler, så för att ekvationen ska gå ihop måste kanalerna prioriteras. Självklart prioriteras LFE minst, vilket gör att den alltid får en svagare mix om man inte har en riktig subwoofer.

Har man dessutom inga surroundhögtalare och ingen center ska dessa tre kanaler mixas in i stereohögtalarna också... Vi snackar alltså fem fullfrekvenskanaler motsvarande två kanaler på en cd-skiva och en lågbaskanal. Självklart måste processorn prioritera de viktigaste kanalerna i ett sånt här läge... Aktiva Keltik eller inte, man får aldrig samma ljudupplevelse på film utan en bra sub.

Vanligtvis prioriteras kanaler som följer (vid 2-kanalsetup):

1) CENTER - här ligger nästan all ljudinformation på ett 5.1-spår. All dialog, och mycket effekter.
2) FRONT L&R - kompletterar centern vid panoreringar i fronten.
3) SURROUND L&R - ganska låg prio.
4) LFE - ännu längre prio...

När jag kör film låter jag mina Katan återge center+front r/l, skippar helt surroundkanalerna. Sizmik tar LFE dedicerat, dvs den spelar inte bas från de andra kanalerna. Vid tillfälle ska jag konfigurera så att center-kanalens lågbas går till Sizmik så slipper Katan slita ihjäl sig.

Hoppas det är klarare nu!

/ MC
Det låter ju ytterst vettigt, så det är alltså inte bara en "hörvilla" att jag saknar basen i filmerna när jag inte har sub.
Angående (saknaden av) basen i Keltik vill jag påpeka att jag BARA anser att det gäller när man ser på FILM.
Man behöver alltså inte en sub när man lyssnar på musik med Keltik, vilket gör att du Jan inte behöver någon då du inte prioriterar film särskilt högt.
Detta är dock min åsikt... :lol:

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited