selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 17:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jun 07, 2014 07:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Nov 23, 2007 00:44
Posts: 73
Hej,
Jag har Linn 350P som jag funderar på att uppgradera till nya Exakt systemet.

Det har skrivits mycket om detta men jag har bara blivit förvirrad och behöver er hjälp för att försöka först vad som gäller och vilka möjligheter som det innebär i justeringsmöjligheter och vilka förbättringar man får om man uppgraderar befintliga Linn 350P till Exakt?

Ni som är kunniga och väl insatta kanske kan svara på detta och räta till ngr frågetecken för mig.

Till saken är att jag har problem med ngr noder (basförstärkning) under 80 Hz i mitt rum som gör att basgången skulle kunna bli bättre och hoppades då att uppgradering till Exakt kan lösa det problemet, för er info så har jag gjort de akustikåtgärder som är möjliga och som är acceptabla för hustrun.

Om man uppgraderar Linn 350P till Exakt innebär det även en förbättring för lågbas (lowerbass)?

Kan man vid uppgradering av Linn 350P till Exakt även justera lågbas (lowerbass) frekvenskurvan i det frekvensområde som båda nedre basarna (lowerbass) arbetar inom?

Eller är det så att om man uppgraderar Linn350P till Exakt att det är bara midbass och "podden" med mellanregistret, diskanten och superdiskanten som blir uppgraderad till Exakt och man kan bara justera frekvenkurvan i dessa områden men inte gällande lågbasen (lowerbass)?

Tacksam om ni kan hjälpa mig och svara på detta och räta ut mina frågetecken!


Top
   
PostPosted: Sat Jun 07, 2014 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Optimeringsdelen i Exaktsystemet arbetar uteslutande i lågbasområdet och kan sannolikt hjälpa dig få bukt med dina resonansbekymmer. Men precis som andra optimeringssystem är optimeringen bara verksam inom ett begränsat lyssningsområde. Utanför det området blir det annorlunda och kanske sämre än utan optimeringen inkopplad.

Vill du få styr på resonanser i hela rummet hjälper bara fler basmoduler eller större akustiska ingrepp än vad din bättre hälft accepterat hittills.

Mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jun 07, 2014 11:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej ettan47.

Det finns ytterligare en mycket verksam metod att minska på "Basbummel".

Nämligen att bekämpa den rundgång/mikrofoni som alla system lider utav i varierande grad.

Dina högtalare är ju rätt stora och ger därför extra mycket med vibrationer som ruskar om din elektronik vilket automatiskt ofta ger bumlig bas.

Utan att alls veta vad du använder för möbel idag så misstänker jag starkt att den du använder är en av "bovarna" eftersom du har problem med basåtergivningen.

Så skaffa dig en väldigt bra "stereohylla"(typ harmoni eller bättre) så kommer ditt problem garanterat att minska och kanske till och med försvinna helt.

Du kommer samtidigt få en "helt ny anläggning" på en helt annan och mycket roligare nivå :mrgreen:

Lycka till från MRTweak


Top
   
PostPosted: Sat Jun 07, 2014 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Om ditt rum har akustiska problem, fixa de först!
Exakt korrigeringsystem kanske inte arbetar i de frekvenser ditt rum har problem med, det vet du inte förrrän du A/mätt upp ditt rum med mic/analysprogram B/ kollat med Exakt i ditt rum.

Så om det BARA är det skälet...avstå.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 07, 2014 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
En Uppgradering till Exakt betingar väl ett pris som motiverar att du borde få prova ett system hemma innan du bestämmer dig!?


Top
   
PostPosted: Sun Jun 08, 2014 01:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Nov 23, 2007 00:44
Posts: 73
Tack för alla inspel.

I grunden är det rummet som är orsaken till problemet och i nuläget är det inte mycket att göra åt det just nu, jag har det rum jag har.

Det är givetvis min plan att åtgärda akustiken, typ level3 rum, då det är viktigast för ljudet av alla åtgärder man kan göra. Men det kräver ett dedikerat rum som inte finns möjlighet till idag då man bara har ett vardagsrum (litet) och jag rymmer inga basmoduler i rummet. Men jag är på jakt efter ett nytt hus alternativt bygga ut huset med ett dedikerat HiFi rum som skall åtgärdas enligt alla konstens regler.

Idag står majoriteten av elektroniken (DS, ripnas, slutsteg etc) på Quadraspire hyllsystem. Skivspelaren och CD spelaren står på varsin dedikerad Quadraspire vägghylla. Men de står rätt så nära ena högtalaren, men det är inget heller som går att göra ngt åt då det är enda platsen.

Men jag var mest intresserad av vilket område Exakt systemet är justerbart om man uppgraderar 350P till Exakt och enligt Mats så är det i basområdet.

Även om jag lyckas att fullfölja mina planer på att fixa ett dedikerat ljudrum så är jag ändå väldigt sugen på att uppgradera till Klimax exakt...det fins inga genvägar till det perfekta ljudet, eller 8)


Top
   
PostPosted: Sun Jun 08, 2014 01:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Nov 23, 2007 00:44
Posts: 73
Glömde säga att jag har mätt upp rummet med XZT room anylaser Pro, så jag vet exakt vilka frekvenser som är problemet i mitt nuvarande rum. Om det blir av med ett dedikerat HiFi rum så kommer basfällor att installeras som tar hand om de värsta noderna i övrigt så blir det mest diffusorer i rummet då jag tror man skall undvika så mkt dämpning som möjligt. Tanken var att man då med ett Klimax exakt system skulle kunna göra den där sista lilla finjusteringen :)


Top
   
PostPosted: Sun Jun 08, 2014 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Klarar du dig utan exakt optimering i ett dedikerat ljudrum skulle jag försöka köra utan. Optimeringen påverkar ljudsignalen och utan blir allra bäst, tror jag. Optimeringen i Exakt blir en avvägning mellan rummets egenskaper och högtararplaceringen kontra opåverkad ljudsignal.

Exaktsystemet har många andra positiva egenskaper också, förutom optimeringen.

Mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited