selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Borde man köra mono?
PostPosted: Wed May 08, 2013 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hur mycket sämre ur rent tune dem-perspektiv blir det om man låter ett försteg mixa ned signalen till mono egentligen?

Fördelen är ju uppenbar: Man kan för samma pengar få mycket bättre slutsteg och högtalare om man bara kör en kanal (och det blir billigare att gå aktivt).

Mitt försteg (Kikkin) har ingen monofunktion så jag kan tyvärr inte testa. Kairn har jag för mig hade en monofunktion, och kanske också några andra Linn-steg. Någon som har testat?


Top
   
PostPosted: Wed May 08, 2013 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Tänkte du köra en högtalare endast?

Då är det bara att löda en Y-kabel (2:1) från försteget till slutsteget.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed May 08, 2013 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Precis, bara en högtalare. Kanske en centerhögtalare, eller om man slår sina påsar ihop med någon och delar på ett par.

Löda kabel låter som en bra idé, men det blir inte problem med jordslingor och sånt (kan inte el så bra)?


Top
   
PostPosted: Wed May 08, 2013 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
En rent teoretisk betraktelse... det borde inte bli ett dugg sämre ur tunedem-synvinkel av att köra mono. Men det beror också i hög grad på hur inspelningen är gjord. I stereoformatet finns ju möjligheten att separera instrument, sång etc från varandra vilket kan ge intrycket av en större musikalisk tydlighet. Man hör helt enkelt bättre vad respektive musiker gör/spelar.

Och så finns ju nackdelen att vissa saker helt enkelt försvinner när man lägger ihop kanalerna, bland annat beroende på fasförhållande och liknande.

Fördelen är ju, som du skriver, att med en given budget kan man ha bättre elektronik och högtalare.

Men även här gäller "source first", vilket inte är en DS, CD eller vinyl utan det hänger i stor grad på hur inspelningen är gjord.

Men det är relativt enkelt att testa, gör som Magnus föreslår. Fixa en Y-kabel och kör med enbart en högtalare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 08, 2013 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hum, om vissa saker försvinner pga. fasförhållanden borde det kunna bli sämre även ur tune dem-perspektiv?


Top
   
PostPosted: Wed May 08, 2013 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Ska absolut testa, kommer inte hinna de närmsta dagarna tyvärr.

För mig är det ingen teoretisk betraktelse, skulle nog kunna tänka mig att köra med bara en centerhögtalare.


Top
   
PostPosted: Wed May 08, 2013 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Broccoli wrote:
Hum, om vissa saker försvinner pga. fasförhållanden borde det kunna bli sämre även ur tune dem-perspektiv?
Absolut. Men som sagt, det är bara att testa. Och det är ju lite frestande, bara en DSM + en högtalare för att njuta av musik. Slippa en massa lådor och sladdar.

Det är ju inte säkert att en centerhögtalare är det ideala, dessa går väl ofta inte så djupt i basen tex. Det behövs ju inte i en sådan utan det är andra kvaliteter som avgör. Som ensam högtalare skulle jag nog välja något mer baskapabelt. Har man bara en (1) högtalare minskar ju dessutom den effektiva konarean i basen och då gäller det att välja en högtalare som är potent i det området.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 08, 2013 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Broccoli wrote:
Hum, om vissa saker försvinner pga. fasförhållanden borde det kunna bli sämre även ur tune dem-perspektiv?
Absolut. Men som sagt, det är bara att testa. Och det är ju lite frestande, bara en DSM + en högtalare för att njuta av musik. Slippa en massa lådor och sladdar.

Det är ju inte säkert att en centerhögtalare är det ideala, dessa går väl ofta inte så djupt i basen tex. Det behövs ju inte i en sådan utan det är andra kvaliteter som avgör. Som ensam högtalare skulle jag nog välja något mer baskapabelt. Har man bara en (1) högtalare minskar ju dessutom den effektiva konarean i basen och då gäller det att välja en högtalare som är potent i det området.

/ B
Kanske just därför centerhögtalare oftast har två basar?


Linn Klimax 340A Specifications

Bandwidth: 30 Hz to 33 kHz.

Subwoofer:
8" servo-controlled.

Upper Bass:
8" Cone.

Midrange:
3" Dome, mounted in 3K array.

Tweeter:
1" Dome, mounted in 3K array.

Super-tweeter:
1/2" Dome, mounted in 3K array.


Top
   
PostPosted: Wed May 08, 2013 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Och det är ju lite frestande, bara en DSM + en högtalare för att njuta av musik. Slippa en massa lådor och sladdar.

Det är ju inte säkert att en centerhögtalare är det ideala, dessa går väl ofta inte så djupt i basen tex. Det behövs ju inte i en sådan utan det är andra kvaliteter som avgör. Som ensam högtalare skulle jag nog välja något mer baskapabelt. Har man bara en (1) högtalare minskar ju dessutom den effektiva konarean i basen och då gäller det att välja en högtalare som är potent i det området.
Kanske just därför centerhögtalare oftast har två basar?


Linn Klimax 340A Specifications

Bandwidth: 30 Hz to 33 kHz.

Subwoofer:
8" servo-controlled.

Upper Bass:
8" Cone.

Midrange:
3" Dome, mounted in 3K array.

Tweeter:
1" Dome, mounted in 3K array.

Super-tweeter:
1/2" Dome, mounted in 3K array.
Just denna kanske kan vara något, men till ett pris dårå. 120-130 tusen eller nåt?

30 Hz ja, men spec'en säger inget om vid vilken nivå. Men ett 8" aktivt drivet element borde ju kunna leverera en del.
Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 09, 2013 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Att göra om en stereosignal til mono gör mycket möjligt signalen sämre, och om den inte gör det så får den ensamma högtalaren en massa extra informasion att återge vilket den kommer återge sämre en om den hade bara den ena kanalen att återge. Speciellt nyare inspelningar som redan är hårt komprimerade med noll Dynamik och närmast max informasion per kanal.


Man kan ofta märka att delar man bort den lägsta basen säg under 40hz-50Hz så presterar många högtalare bättre (men det kan bli lite fattigt utan bas och ,
kan man integrera en subb bra som tar den delen av basen och dessutom spela lite extra där blir det kanske riktigt bra och kul.(men de är altså en extra högtalare(subben))
Har man inte det vil dom felsta välja att ha basen där fast det ger sämre tunedem. Hur mycket påverkar det då att försöka trycka ihop informasjionen från 2kanaler i en?


Om du ens överväger at gå över til bara en högtalare så låna ett försteg som kan göra om stereo til mono och testa med de högtalare och källa du har att koppla bort en högtalare och se hur kul det blir.

Visst blir de nog stora hopp som från Katan til Akurate 225 eller Klimax 340A så kanske det är bättre med bara en högtalare. Även om en Klimax 340A inte får de bästa möjligheterna så presterar den nog bättre än mycket, men då får man se till alternativen. Nu säljs den inte längre, jag kommer inte ihåg om den inte var nog lönsam eller för kompliserad för Linn men jämför man nypris hade de vart bättre att spara lite och köpa ett par Akubarik.


Top
   
PostPosted: Thu May 09, 2013 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Och det är ju lite frestande, bara en DSM + en högtalare för att njuta av musik. Slippa en massa lådor och sladdar.

Det är ju inte säkert att en centerhögtalare är det ideala, dessa går väl ofta inte så djupt i basen tex. Det behövs ju inte i en sådan utan det är andra kvaliteter som avgör. Som ensam högtalare skulle jag nog välja något mer baskapabelt. Har man bara en (1) högtalare minskar ju dessutom den effektiva konarean i basen och då gäller det att välja en högtalare som är potent i det området.
Kanske just därför centerhögtalare oftast har två basar?


Linn Klimax 340A Specifications

Bandwidth: 30 Hz to 33 kHz.

Subwoofer:
8" servo-controlled.

Upper Bass:
8" Cone.

Midrange:
3" Dome, mounted in 3K array.

Tweeter:
1" Dome, mounted in 3K array.

Super-tweeter:
1/2" Dome, mounted in 3K array.
Just denna kanske kan vara något, men till ett pris dårå. 120-130 tusen eller nåt?

30 Hz ja, men spec'en säger inget om vid vilken nivå. Men ett 8" aktivt drivet element borde ju kunna leverera en del.
Image

/ B
d
Du kan spela riktigt Fysiskt med TRYCK med Klimax 340A, jag vil nog säga att den spelar betydligt lägre och med mer tryck en mycket annat som är specat mycket lägre. Det mesta Linn har inte en chans sett til både tunedem och tryck. Ja Komri, och 350 men 350 är inte så jättelångt före. Inte A242, Miso,M140, keltik, inte säkert att Akubarik klarar mer Tryck och bas även om den kanske är bättre i tunedem. Men ska det vara helt rättvist ska man antingen ha 2st 340 eller bara jämföra med en av de andra högtalarna för sig och vilken normal person skulle köpa 2st Klimax340A??

Klimax 340 är dessutom en stor klump (den ser betydligt större ut i verkligeheten kom ihåg att det är en senter på 40 liter!) som leder til mycket osämja i hemmet om man har en fru som er mer upptagen av hur hemmet ser ut en att allt i anläggningen ska vara allra bäst möjligt. Om man verkligen vil gå den vägen skulle jag rekommendera en A225 även om den inte går lika djupt eller spelar med liknande tryck. Med lite tur finner man e man MkI för runt 10k och en Majik/Chakra5100 för 10k. Men och andra sidan är nog ett par A225er eller 212 bättre.... Jag vet om en handlare som ett tag demade dubbla A225 jämfört med A212.


Top
   
PostPosted: Mon May 13, 2013 00:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Hehe, skön idé!

Jag har ju mono switch på mitt Naim försteg, det har de flesta bättre Naim förstegen. Dock får jag tyvärr meddela att det blir mycket tråkigare med mono aktiverad, det är inte bara stereo effekterna utan det blir helt enkelt tråkigare, låter platt och ointressant i jämförelse. Mitt försteg var top of the line fram till -02 så mono kopplingen bör vara av god kvalitet.

Efter att ha testat detta tror jag tyvärr inte på idén men jag gillar den ändå! 8)


Top
   
PostPosted: Tue May 14, 2013 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Du kan spela riktigt Fysiskt med TRYCK med Klimax 340A, jag vil nog säga att den spelar betydligt lägre och med mer tryck en mycket annat som är specat mycket lägre. Det mesta Linn har inte en chans sett til både tunedem och tryck. Ja Komri, och 350 men 350 är inte så jättelångt före. Inte A242, Miso,M140, keltik, inte säkert att Akubarik klarar mer Tryck och bas även om den kanske är bättre i tunedem. Men ska det vara helt rättvist ska man antingen ha 2st 340 eller bara jämföra med en av de andra högtalarna för sig och vilken normal person skulle köpa 2st Klimax340A??

Klimax 340 är dessutom en stor klump (den ser betydligt större ut i verkligeheten kom ihåg att det är en senter på 40 liter!) som leder til mycket osämja i hemmet om man har en fru som er mer upptagen av hur hemmet ser ut en att allt i anläggningen ska vara allra bäst möjligt. Om man verkligen vil gå den vägen skulle jag rekommendera en A225 även om den inte går lika djupt eller spelar med liknande tryck. Med lite tur finner man e man MkI för runt 10k och en Majik/Chakra5100 för 10k. Men och andra sidan är nog ett par A225er eller 212 bättre.... Jag vet om en handlare som ett tag demade dubbla A225 jämfört med A212.
Intressant
Vilka talare har du jämfört 340A med? Var det en eller två 340? Vad var intrycken mer i detalj?
dubbla A225 jämfört med A212 - och resultatet?


Top
   
PostPosted: Wed Jul 24, 2013 15:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Jul 07, 2011 13:02
Posts: 2
Appropå mono, det fungerar utmärkt! Prövade ett tag med kairn och lk280 in i en ensam jbl L166. Det lät på tok för trevligt, inga konstiga reflexer och fasförskjutningar som skulle ge sken av inspelningsrummet eller så, bara det egna rummets dåliga akustik. Naturligt och fint lät det iallafall. Långt från hifi och effekter, men lättlyssnat och trevligt.
Gick dock ifrån det efter en period då jag råkade fastna för ett par små fina högtalare, som självklart körs i mono, men till två högtalare...
Om du bor i stockholm så står den ensamma högtalaren nere i källaren, bara till att låna om du vill pröva ensam högtalare med stor membranyta.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited