selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stranna wrote:
Ang det där med bekanta så har jag en som alltid kritiserar mina linnprylar och hävdar att hans -80 tals philips med audio prohögtalare fastspikade på väggen låter långt bättre än mina prylar :D
Sådana är roliga...
Jag har haft ett par "sådana" som hört att jag gillar HIFI o skryter om sitt supersystem...
De brukar tystna efter 5 sec typ.
Trixet att be dem ta med sig den sämsta skivan de har, o sen spela den.
Eller spela deras favvemusik..
Fast roligast var det med LP12/Nait/Kan - ser ju ut som det kostar 2000kr. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Denna har jag försökt övertyga imånga år men han vägrar ge sej

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 12:08 
stranna wrote:
Denna har jag försökt övertyga imånga år men han vägrar ge sej
Det är absolut poänglöst att försöka "övertyga" andra om ditt systems förträfflighet. Målet är att du själv är nöjd.

Jag vet själv hur det är... Om mitt mål vore att impa på polarna skulle jag suttit med helt andra grejer. Mitt system imponerar mest på folk som inte är särskilt intresserade av prylar, t.ex. mina föräldrar, min gamla gymnasielärare i historia som kom över häromdan, och andra musikaliskt bevandrade filurer (ofta musiker). Ljud/stereo-intresserade vänner är ofta mer försiktiga, ofta p.g.a. att de tycker mer om sina egna system (eller vill intala sig att sina egna grejer är lika bra eller bättre).

Det här är enkel och intressant psykologi. Väldigt underhållande om inte annat!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
stranna wrote:
Denna har jag försökt övertyga imånga år men han vägrar ge sej
Det är absolut poänglöst att försöka "övertyga" andra om ditt systems förträfflighet. Målet är att du själv är nöjd.

Jag vet själv hur det är... Om mitt mål vore att impa på polarna skulle jag suttit med helt andra grejer. Mitt system imponerar mest på folk som inte är särskilt intresserade av prylar, t.ex. mina föräldrar, min gamla gymnasielärare i historia som kom över häromdan, och andra musikaliskt bevandrade filurer (ofta musiker). Ljud/stereo-intresserade vänner är ofta mer försiktiga, ofta p.g.a. att de tycker mer om sina egna system (eller vill intala sig att sina egna grejer är lika bra eller bättre).

Det här är enkel och intressant psykologi. Väldigt underhållande om inte annat!

/ MC
Fattar inte riktigt - är inte alla störtimpade av era system?
Jag inser att aktiva isobarik/Keltik impar ÄVEN på de som skiter i tune dem, pga att de är så "fysiska".
Men även med LP12/nait/Kan - så var det ingen som inte tyckte att det lät superbra... :?

edit: fast det vanligaste kommentaren är "bra skiva det där" men då kan man ju välja att håla tyst eller säga som det är iof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 14:24 
sportbilsentusiasten wrote:
Fattar inte riktigt - är inte alla störtimpade av era system?
Vi diskuterade envisa personer, som inte delar ens egen uppfattning om prestandan i anläggningen. De flesta jag spelar musik för blir imponerade, men störtimpade är nog fel ord... Om det beror på avund eller att de faktiskt inte tycker att det är så jäkla bra vet jag inte. Men jag frågar sällan vad folk tycker heller, och demar väldigt sällan för att imponera.

Sist jag demade anläggningen var för min granne som är "hemmabionörd". Han la märke till att jag hade filmen "Troja" liggande på bordet och började prata om trumslagen i början av filmen. Självklart var jag tvungen att sätta på den, och han blev tagen av djupet och kontrollen i Sizmik. Jag fick faktiskt själv en liten kick av upplevelsen, eftersom jag inte fokuserat så mycket på ljudupplevelsen tidigare när jag sett filmen. Men usch vad bra det lät... Vi fortsatte med några scener ur Finding Nemo, och jag minns särskilt scenerna när Dory och Marlin sover i cyklopet, när det stora skeppet helt plötsligt rusar mot dem och kraschar mot en vägg. Makalös djupbas :O Flera sekunder efter smällen fanns det fortfarande kvar en känsla av tryck i luften i rummet, jävligt coolt :) Scenerna i valen är inte att underskatta heller...

Sen slängde vi på lite vinyl. Bland annat hittade han Metallica - Reload, en skiva som jag sällan spelat men som han höll som favorit. Jävlar vad det öste.

Vad vill jag säga med detta då? Jo, när jag lyssnar med andra har jag själv en tendens att lyssna mer på ljudet, och då inser jag att mitt system presterar väldigt bra även på hifi. Det imponerade på oss båda. Så visst, det händer. Men jag kan inte påstå att alla som lyssnar hos mig blir störtimponerade, de visar det i vilket fall som helst inte.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 14:33 
Intressant diskussion!

Efter att jag skickade det senaste inlägget spånade jag vidare lite.

En sak som alltid får folks fördomar på fall är hur bra vinyl låter. När jag tänker efter får jag ofta höra "Men, det knastrar ju inte?", "Herregud, det låter ju bättre än cd", "Är skivan verkligen trettio år gammal?" osv.

Eftersom jag har några skivor i såväl CD som vinyl är det ju lätt att dema hur mycket bättre vinyl är. Visserligen är min DVD-spelare sämre än Mimik, men demonstrationen är ändå intressant eftersom även min DVD-spelare återger karaktären hos digitala spelare väldigt tydligt (som jag även hör i Ikemi och CD12).

Så, folk är kanske inte så imponerade av ljudet, utan av musikupplevelsen med vinyl. "Så här bra låter det inte i vår vinylspelare på landet!" - DOH! ;)

En gång bjöd jag en stressad vän på nedsläckt rum, tända ljus och Enya på väldigt hög volym. Han rörde sig inte ur soffan efteråt.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Men vänta nu, var det inte strömavbrott då? ;) 8)

I övrigt så tycker jag nog ändå det blir lite orättvis jämförelse vinyl-CD. Visst kan man höra samma digitala karaktär i en billig DVD-spelare som i en Ikemi t.ex., men för någon som bara lyssnar på den billiga DVD-spelaren blir det ändå bra mycket sämre än om man släpar in Ikemin. Därmed inte sagt att en tolva skulle stå sig slätt då, för det vet jag att den inte gör!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ayn wrote:
I övrigt så tycker jag nog ändå det blir lite orättvis jämförelse vinyl-CD.
Visst är det orättvist, men troligtvis en lärorik upplevelse för de som gått på att allt blir bättre bara det är digitalt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Klanters wrote:
Ayn wrote:
I övrigt så tycker jag nog ändå det blir lite orättvis jämförelse vinyl-CD.
Visst är det orättvist, men troligtvis en lärorik upplevelse för de som gått på att allt blir bättre bara det är digitalt.
Jo, DET är en lärorik upplevelse, det håller jag med till fullo om!

/Ayn, tillbaka från lunchen med Marillion - "Script for a Jester's tear", Madonna - "Like a prayer", Depeche Mode - "Black celebration" och Louise Hoffsten - "Message of love" på vinyl för totalt 60 spänn ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:45 
Ayn wrote:
Men vänta nu, var det inte strömavbrott då? ;) 8)
Haha, lättlurad! ;)
Ayn wrote:
I övrigt så tycker jag nog ändå det blir lite orättvis jämförelse vinyl-CD. Visst kan man höra samma digitala karaktär i en billig DVD-spelare som i en Ikemi t.ex., men för någon som bara lyssnar på den billiga DVD-spelaren blir det ändå bra mycket sämre än om man släpar in Ikemin. Därmed inte sagt att en tolva skulle stå sig slätt då, för det vet jag att den inte gör!
Självklart skulle det bli en mycket mer spännande jämförelse om en Ikemi eller bättre stod för det digitala i jämförelsen analog mot digital. Jag har dock erfarenheten att de områden där LP12 krossar alla existerande CD-spelare jag hört är områden som de flesta har lättare att ta till sig och bli indragen i (som sväng och livekänsla). Digitalmedia är ju mer kliniskt perfekta, men tilltalar inte lika ofta gemene man som det gör hifinörden, IMHO. Själv vill jag helst ha det bästa ur båda världar, så jag sparar till en Ekos. :twisted:

Debatten fortsätter... ;)

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Nått som är orättvist är att ni har tacksamma bekanta som det går att impa för :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har fått i princip hela min bekantskapkrets att bli intresserade, inklusive min far! Alla har inte handlat grejer men har varit väldigt imponerade vid provlyssningar. De som handlat har handlat Linn givetvis och efter inköpet av 12an hemma hos mig totalt ändrat uppfattning om vinyl också...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
En gång i tiden (mid 80) hade jag ett system med ett par 2.4m höga elektrostater drivna av ett par engelska Lumley 100w rörsteg. En kamrat ville lyssna och kom på besök. Han var superimpad i flera minuter, sedan började han diskutera andra saker....

Senare kopplade jag upp ett par Dahlqvist DQ10 högtalare till en GAS Grandson (40 transistorwatt) och då flöt helt plötsligt diskussionen in på musik, olika grupper osv. Ett helt annat engagemang i musiken alltså...

Ur sk HiFi-synpunkt var kombinationen "elektrostat/rör" mycket bättre, men ur musikalisk synvinkel helt kass - där vann DQ10/Grandson.

Så jag förstår att era vänner lätt blir impade av Linn-system, för det är MUSIK som spelas! Det är så typiskt, diskuterar man "HiFi" med sina vänner lyssnar dom efter fel saker. När diskussionen handlar om olika grupper och deras företräden - då har man kommit rätt, för det är musiken som räknas! Om det sedan står Linn på panelen eller något annat - egalt. Men lyssna efter rätt sak!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag pratar sällan om själva stereon. Jag spelar mina skivor, och dom uppskattas nästan alltid. Gud så pretentiöst det låter... men det är faktiskt sant! :D

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är det sämsta men keltik, de fokuserar på högtalarna (va stora typ), sen ser de alla kablar...
Jag har alla burkar i ett skåp så det är knappt ingen som ser dom.
Men när man börjar spela så är det ingen som snackar om prylar bara musiken - förrän man stänger av. DÅ säger dom "grym stereo"
Verkar som trollbindningen släpper när musiken tystnar..


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited