selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Fötter till keltik
PostPosted: Thu Sep 09, 2010 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som kan ge en hint om hur stor skillnaden är mellan metalfoten och kustonefoten på keltik?

Kaber fick väl ungefär samma uppgradering från metal till kustone

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: Fötter till keltik
PostPosted: Thu Sep 09, 2010 21:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tja som vanligt blir svaret från mig, att allt du gör i en anläggning hörs.

Själv gjorde jag bytet av metallfot till kompositfot 1992-93 och visst var det en uppgradering och den nya foten kostade ca 5000 kr då.

Det finns dock ytterligare ett plus med kompositfoten och det är att den har ett extra spikehål på mitten baktill, vilket underlättar arbetet med att hitta rätt plats i rummet, då du kan köra på tre spikes, medan du flyttar runt de 55 kg tunga klumparna :wink:

Sedan när du hittat rätt plats, så sätter man dit alla 4 spikes per burk igen, för fyra låter bäst :mrgreen:

Men som jag sagt i en tidigare tråd; Keltik är en grym högtalare, allt "fusk" hörs mycket tydligt. Så det är bättre att låta bli dem, om man inte är villig att "gå hela vägen", med sin anläggning. Dvs de är billiga att köpa men sen kostar det en hel del pengar och ännu mer arbete innan de levererar musik istf bummel & brak.

Mvh MRTweak

PostPosted: Thu Sep 09, 2010 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

problemet jag står inför är att jag hittat ett par svarta keltik med 4 charkakort ,dock har den bara järnfoten vilket gör mig väldigt tveksam eftersom det nog blir stört omöjligt att få tag i den nyare foten

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 06:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp dem inte! Du kommer bara att vara irriterad över att de skulle kunna låta lite bättre. Keltik är ju inte på något sätt omöjliga att få tag på. Till skillnad från stenfoten, vem skulle få för sig att sälja en sån? Jag har aldrig sett en sån annons vad jag kan minnas.

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 09:36 
Moderator
Moderator

Eller köp dem, men räkna med att du kanske köper ett till par Keltik, byter fötter, och sedan säljer ett par, till rabatterat pris, med metallfot. Varken svarta Keltik eller Chakrakort är ju vanliga på begagnatmarknaden.

Det blir ett risktagande dock. Priset för Keltik med metallfot blir väl en aning lägre än andra vanliga Keltik.

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 19:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen pekka71, jag kanske borde nyansera mig lite, KELTIK med metallfot är absolut ingen dålig högtalare, men visst hör man skillnad med kompositfot.

Själva metallfoten är av väldigt stadigt & gediget utförande, då de väger minst tio kilo styck.

Så får du ett bra pris, så kan du ju alltid prova om KELTIK är en högtalare för dig.

Du har ju redan 2 ggr Chakra 4200 att driva dem med.

Återstår "bara" att adressera mikrofoni/rundgångsproblematiken med en bra möbel/installation.

Lycka till.

MRTweak
Ps jag antar att du noterat att några Keltik missbrukare på LINN forumet har haft lite bestyr med att få Chakra filtren att sluta skava i öronen.... Främst då mellanregistret :(
Den ökade upplösningen på de nya stegen med Chakra filter "skaver" jämfört med deras gamla elektronik typ klout och mono filter. IMO ett klart fall av att upplösning, alltid är ett dubbeleggat svärd, men jag är helt övertygad om att det går att "voica" burkarna till angenäm styrka och smak, med "bättre underlag" på elektroniken.

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 864&page=1
har just läst de 16 sidorna, och efter detta tror jag att jag avstår keltik och c4200, problem med de aktiva korten , problemet försvinner om man kör med klimax tunebox och c4200 så felet ser ut att sitta i korten, mycket tråkigt

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 22:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag förstår, om man blir "lite lätt avskräckt" av att läsa de 16 sidorna av försök, att få det "dubbeleggade svärdet" att balansera snällt, så att man kan tillgodogöra sig den höjda upplösningen utan att ljudet "tippar över" och börjar att skära i öronen :wink:

Men högupplösta system har alltid ställt höga krav på användaren och alla uppdateringar brukar kräva justeringar av installationen.

I detta fall så är ju förändringen så stor, att det verkar krävas en jätteinsats för att få tillbaka "balansen" i systemet och den kunskap och eller tid som jag tror behövs, är fortfarande en bristvara inom "LINN missbrukarleden", för att utrycka det milt.

Ni vet det där "FF" som jag alltid tjatar om..... :roll:

Ha det bra
Mvh MRTweak

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det tråkiga är att de upplever inge problem när dom kör med klimax tunebox, vilket borde ge ändå högre upplösning så förmodligen är det problem med korten, tror Linn är lite rädd att keltik ska bli för bra med chakrakort och ta försäljning från 242

PostPosted: Sat Sep 11, 2010 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pekka71,
Det enda raka är väl att packa dina slutsteg i bilen och åka hem till säljaren och testa! Så får du se om det är ett problem eller inte...

PostPosted: Sat Sep 11, 2010 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja där är ytterligare ett problem, han har de inte uppackade och vill inte låna ut dom så,

PostPosted: Sat Sep 11, 2010 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp inte de med metallfoten, gjorde själv uppgraderingen -92 på mina just inköpa valnötsKeltik.
Blev klart bättre, det största steg som någonsin gjorts på modellen. Visst de nya diskanterna o mellanregistren gjorde de bättre men med kompositfoten/senaste elementen låter alla årgångar ganska lika. Hände inte mycket annat med prestandan under åren.
Dvs leta tills du hittar RÄTT Keltik (bra historia, rätt färg, rätt skick mm)
ok de dyker inte upp så ofta men vänta tills det känns rätt!

Och andrahandsvärdet på keltik ligger stadigt sedan 5år, säkert nedragen av de som inte hört dem intunade korrekt :?

Har skummat tråden på linnforum och är chockad över alla obalanserade inlägg o slutsatser :shock:
Vet att vissa chakrafilter har problem men det drabbar ju alla filtermodeller, och tror någon verkligen attt de FÅ som redovisar problem är representativa för ALLA chakrakortköpare? Man häpnar över analysförmågan.
Och varför skulle Linn skicka ut felaktiga kort för att gynna 242. Verkar ju synnerligen korkat.
Tro mig, Linn vet det jag vet, redan passiva Akurate är musikaliskt bättre än aktiva Keltik, men de är inte full range, så vill man ha "bättre allt" blir man ju inte nöjd med 242 ändå.
Sitter ju många Akurateägare som som vill förbättra dynamik/max ljudtryck/bas...

Så totalt sätt är keltik en rysande trevlig talare som ger mycket för slantarna. Gamla top-of-the line grejjer har "något" magiskt som inte försvinner bara för nya modeller kommer. Samma med Klout och Isobarik.
Det viktiga musikaliskt sett är ju som alla vet källa/försteg. Medan playbackdelen formar ljudidealet. KDS/KK/Klout/Keltik torde vara tillräckligt bra för de flesta :mrgreen:

PostPosted: Sun Sep 12, 2010 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja du har en poäng där sportis, att det är bara ett fåtal som uttalar sig, samtidigt vet man ju inte heller hur många keltik ägare som inte skriver på forum som är missnöjd

Planen för mig var i dagsläget KDS/exotik/2x 4200/ keltik vilket jag tror skulle ge allt och lite till av vad jag söker, men man blir lite orolig när man läser om såna problem som beskrivs, specellt när problemen försvann med Klimax x over

Hur som helst efter demon hos MnM av klimax DS/klimax kontrol så förstod jag att oavsett högtalare så är det dessa som ger det jag söker, så varför Keltik då? jo eftersom högtalaren bara förmedlar det Källa/försteg skickar varför inte ta en högtalare som klarar av leverera hela registret?`sen om jag missar lite av toppen spelar mindre roll om det blir mera live

Det är ingen här på forumet som har chakra/keltik?

PostPosted: Sun Sep 12, 2010 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

går det att splita denna tråd i en ny som heter"4200/keltik filterproblem" eller något liknande?

PostPosted: Sun Sep 12, 2010 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
går det att splita denna tråd i en ny som heter"4200/keltik filterproblem" eller något liknande?
Jag kanske var otydlig i mitt förra post men de försvinnande fåtal problem som jag sett rapporterats på chakrafiltren gäller ALLA högtalartyper. Om det vore ett så stort problem som gnällspikarna på linns forum påstår borde det ju finnas massa klagomål.
Nu gör det inte det. Mitt intryck är att YTTERST fåtal filter har problem. På en helt normal nivå och därför INTE något speciellt problem.

Skulle dessutom tro att de flesta problem kommer av ovarsam installation av grejerna!Elektronik ska man ju hantera med elektronikmatta/handledsband - Bill brukar lägga ut texten avseende detta! Små statiska urladningar ska man INTE utsätta känslig elektronik.

Är sorgligt att vissa, ja jag skriver det igen, GNÄLLSPIKAR, härjar omkring på linns forum o sprida en massa löst tyckande, spekuleringar o annat trams som helt saknar verklighetsförankring!
Dessutom ges råd på saker de inte jämfört själv. Ofta har de heller inte förstått tunedem eller source first heller.

Gnällspikar... som ska köpa till lägsta möjliga pris, installera själv och har sedan mage att klaga på allt möjligt från nypris, prestanda till funktionalitet. :? (hur många trådar finns det inte om DS-problem??)
Istället för att ta hjälp av en Linn ÅF som installerar korrekt, ger systemet bra kvalitet, stabil funktionalitet och hög prestanda.

Läs därför trådar med försiktighet o ska man ha råd/tips får man lyssna på dem som inte har egen agenda utan skriver utifrån tunedem/source first aspekter OCH EGNA JÄMFÖRELSER, tex linnofil, Lejonklou o jajo för att nämna några i högen! Även om de har olika preferenser redovisas det öppet o ärligt.
Tyvärr är de FÅ liknande personer på linns egna forum :(

Ursäkta mitt negativa inlägg men det behövde sägas. Köp det DU vill och skulle det vara problem så fixar ju din lokala Linnhandlare det. Vi har lysande bra handlare i sverige plus några riktigt erfarna forumrävar som mer än gärna hjälper till, det ska vi vara glada för!
Lider med de stackare som har långt till en handlare och läser forum för att sedan köpa grejjer ohört - STACKARE!

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00