selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: nytt slutsteg
PostPosted: Fri Jul 09, 2010 00:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tjenare!

Relativt nygammal linn'ist som talar här :)

Har idag en Akurate DS/D, en Unidisk SC/D, en LK100 och ett par Majik 140 att stå på, som bakre högtalare (just nu inaktiva) har jag ett par monitor audio bronze dipoler och dom kommer jag nog behålla (dom är ruskigt diskreta och låter faktiskt över förväntan), jag kommer att köpa en matchande Majik 112 som center. Ser mycket film och måste få igång surrounden igen (krav från frun också dessutom) Kablage är idag K20 (som ska upp till K400 strax) samt black interconnect överallt annars.

Jag lånade idag hem en Majik 6100 från T&T här i stan och har suttit hela kvällen och haft haksläpp efter haksläpp i princip.. Jädrar i mig vilket steg! Den springer verkligen 8or runt LK100'an på så många vis så det är sanslöst, jag trodde inte att det skulle göra en så markant skillnad men tji fick jag och det med råge. Jag hade tidigare planerat in ett inköp av en 6100 eftersom att det är en smidig lösning med ett enda slutsteg och det är inom en rätt snäv budget men jag har börjat tänka liite längre..

En 3200 och behålla min LK100 till bakre? Är det lönt det till ett par M140+112? Nu har jag ingen riktig koll på vad en 3200 skulle kosta mig varken nytt som begat men vore det försvarbart eller är det vettigare att gå på en 6100 och sen spara till.. nåt annat? Har ärligt talat lite dålig koll på vad som är den svagare länken i min anläggning så jag vore tacksam över tankar kring det också. (förutom LK100an som uppenbarligen är en.. (förvisso bra för att vara såpass gammal men ändå numera) utdaterad trotjänare)

3200, ovanlig? Dyr? Finns den ens begad? Värd pengarna om man som sagt har en lite småtight budget?

Tacksam på förhand för kloka ord och gärna också motiveringar :)

Post subject: Re: nytt slutsteg
PostPosted: Fri Jul 09, 2010 05:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hellre än 3200 skulle jag nog köpa 3100 spara pengar till en en Unidisk 1.1 (med reservation för att det kan finnas någon DS-liknande lösning på gång för film?) + något bättre försteg (Exotik Kinos eller Kisto?).

3100 hittar du på tyska ebay för ungefär samma pris som 2100. Inget ställe verkar ju vara sämre att handla på än T&T, så jag skulle inte tveka att beställa från ebay istället.

Last edited by henriklh on Fri Jul 09, 2010 05:40, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Jul 09, 2010 05:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här har du en: http://cgi.ebay.de/Linn-CHAKRA-C-3100-s ... 1c13cfd341

Frakt från Tyskland med DHL brukar kosta knappt 200 kr.

PostPosted: Fri Jul 09, 2010 12:01 
Moderator
Moderator

Jag håller med Henrik. Ett 3100, eller 5100 om du vill ha färre lådor och driva bakkanalerna med samma slutsteg. Om det möjligtvis är aktuellt med andra byten i framtiden så skulle jag byta Unidisk SC mot Kisto och någon Unidisk eller filmstreamer, eller byta Akurate DS mot en Klimax, om musiklyssning prioriteras.

PostPosted: Fri Jul 09, 2010 18:19 
Site Admin
Site Admin

Hej och välkommen till forumet!

Kul när man blir så positivt överraskad av en ny leksak!

6100 verkar väl passa dig utmärkt. En enda låda så har du effekt till både frontar, center och bakhögtalare. Vill du sedan köra aktivt köper du en till (eller 4100/5100) så har du 8 kanaler till aktiva M140 och ändå kanaler kvar til center och bakhögtalare.

X200 är bättre men det blir väldigt mycket pengar om du ska köra aktivt, jag skulle tro att de pengarna kan göra bättre nytta på andra delar av systemet. LK100 --> X100 är ett stooort steg som du märkt, medan X100 --> X200 inte alls är lika stor skillnad.

Ett tips är sommarkampanjen då du får aktiva kort med till dina M140 oom du köper en ny center, så har du dem redan liggande den dag sparkontot återhämtat sig.

PostPosted: Fri Jul 09, 2010 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svårt det där... generellt så tycker jag det är värt att gå på X200 om man inte skall gå aktivt men tyvärr så kostar 3200 en bra slant mer än 2200 och jag tror också att begagnade är svårfunna. Men med X200 så behöver du liksom inte fundera mer på slutstegsbiten. Dynamik lyfter SC rejält och som försteg är det faktiskt bättre än vad folk tror (jag vet, jag har en själv), som DVD-spelare också förstås och jag tycker inte att det är någon mening att gå vidare på Unidiskar då du har en DS. Hittar du en 3200 så försök ändå hitta något bättre till dom bakre, ett byte till LK140 kostar ju inte så mycket faktiskt. När du klarat av slutstegsbiten så är väl nästa grej att hitta en Akurate Kontrol (med Dynamik) eller bättre, som du kopplar SC'n digitalt till.

PostPosted: Fri Jul 09, 2010 20:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Stort tack till alla tankar och tips :)

Orsaken till att jag ens funderade på x200 var att, om nu LK100 > x100 gjorde ett så enormt lyft som det faktiskt gjorde så hur skulle x200 då bete sig i min anläggning? Ska försöka låna hem ett och lyssna efter lite mera. Det jag prioriterar absolut mest är 2 kanals men däremot så vill jag också ha ett schysst surroundsystem som gör jobbet men det behöver inte alls vara i samma klass som i 2 kanals. Det var också därför jag funderade på 3200 och sen slacka lite på bakre tills vidare :) 2200 och ett 3100 vore också ett alternativ kanske?

Jag har inga planer på att köra M140 aktivt, den dagen jag uppgraderar högtaleriet så går jag på 242 troligen och börjar bygga aktivt därifrån så småningom och då vill jag gärna att slutstegen ska fungera även då.

Det mest prisvärda verkar vara ett 6100 och sen uppgradera lite annat som jag förstår det. Kan ju använda det till att aktivera 242 senare också som någon nämnde, ingen dum plan heller. Kikade lite på x200 priserna och dom är inte helt billiga, inte alls.

Unidisk 1.1 är inget alternativ dock, jag lyssnar mindre och mindre på CD's (använder ADS'n mest) och jag kör mycket film streamat och går och väntar på Linns filmstreamer som x antal andra också gör :p

Svårt detta :)

Tack Sony!

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 07:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
Unidisk 1.1 är inget alternativ dock, jag lyssnar mindre och mindre på CD's (använder ADS'n mest) och jag kör mycket film streamat och går och väntar på Linns filmstreamer som x antal andra också gör :p
Jag skulle inte ta gift på att det någonsin kommer en filmstreamer från Linn. Är det öht någon som hört ryktas att de jobbar med en dylik?

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är inte heller särskilt övertygad att det kommer en filmstreamer från Linn. Det är inte deras kärnområde. (Jag tror att enda orsaken till att 1.1/2.1/SC kom som filmvisare var att det sedan länge inte finns endast CD-lasrar. Det finns bara kombinerade DVD/CD-lasrar. (Vild spekulation))

Om slutsteg så säger jag så här. Från LK100 till x100 är en stor uppgradering som man kan motivera på flera sätt. Personligen har jag dock fallit för x200 men då tycker jag att man ska ha KDS och bra försteg innan.

PostPosted: Sun Jul 11, 2010 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Jag är inte heller särskilt övertygad att det kommer en filmstreamer från Linn. Det är inte deras kärnområde. (Jag tror att enda orsaken till att 1.1/2.1/SC kom som filmvisare var att det sedan länge inte finns endast CD-lasrar. Det finns bara kombinerade DVD/CD-lasrar. (Vild spekulation))

Om slutsteg så säger jag så här. Från LK100 till x100 är en stor uppgradering som man kan motivera på flera sätt. Personligen har jag dock fallit för x200 men då tycker jag att man ska ha KDS och bra försteg innan.
Kankse kanske inte, men om man tar hem movieplugin till kinskydesktop kan man ju fundera på om det inte är påväg en filmstreamer

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jul 12, 2010 16:34 
Site Admin
Site Admin

Har du hört M140 aktivt och/eller jämfört med 242:or? Vore mycket intressant med lite kommentarer kring det.

Har lite bryderier med mina egna som jag kör passivt med 6100 idag. Lockande att köpa ett till X100 och aktivera men då känns det som ett 'måste' att skaffa Dynamik på 1.1 och stenfötterna. Och det blev plötsligt vääldigt mycket pengar som kanske istället kunde spenderas bättre på 242:or..

PostPosted: Tue Jul 13, 2010 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyckte aktiva M140 med x100 steg læt bættre innan aluføtterna æn A242 bi ampat med x200 steg. Æven pratat med Linnrepresentant som också tycker så. Jæmførelse gjordes innan Dynamik kom.

Dock ær A242 vældigt bra passivt och efter aktivering av M140 kan man inte gøra så mycket mer med dem medans passiva A242 kan aktiveras.

Aluføtterna gjorde ett stort lyft før M140 enligt mig.

PostPosted: Wed Jul 14, 2010 11:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Värt att tänka på är att 242 passivt ger kvalitéer som aktiva 140 aldrig når upp till, jag personligen skulle hellre köra passiva 242 än aktiva 140 men vi är alla olika...och det betyder inte att aktiva 140 inte presterar bra utan tvärtom.
:)

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed Jul 14, 2010 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilka kvaliteer då? Jag upplever passiva A242 tappar mycket i jämförelse. Men då ska de inte jämföras med Passiva M140.

A242 har många filter och även om de säkert är jättebra tappar de tydlighet, detaljer, tunedem och blir trögdrivna jämfört med aktiv drivning. Alla dessa negativa slipper man dock vid aktivering. Men En observering jag gjort angående A242 är att många tycker de är tröga och kräver stora steg och att de kanske skulle behöva flera x200 steg för att verkligen få nog energi vid aktivering vilket jag upplever som fel då aktiveringen tar bort den största bromsklossen i form av delningsfiltren. Sen att x200stegen är bättre är en annan sak.

Jag tycker att M140 aktivt når klart längre på många sätt en passiva A242, men A242 må vara snyggare både i utseende och karaktär. Är man ute efter den karaktären hade jag nog föredratt Klimaxtwin mot x200steg men det är personligt och jag vet vissa föredrar x200 i tunedem. A242 har stor potential i form av aktivering och om jag var tvungen att leva med Aktiva A242 eller passiva klimax hade jag valt A242, så allt står förståss i relation till vad man föredrar.

Kör själv dubbla 5100 av orsaken att lätt kunna uppgradera till aktiva 242or nån gång i det långa loppet, men skulle inte gå via passivt. Hade gott kunnat tänka mig aktiva 242or. Gärna med ett beggagnat klimaxfilter och aldrig ens tänka på att uppgradera playback delen någonsin igen.

PostPosted: Sat Jul 17, 2010 03:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Comstedt wrote:
Tyckte aktiva M140 med x100 steg læt bættre innan aluføtterna æn A242 bi ampat med x200 steg. Æven pratat med Linnrepresentant som också tycker så. Jæmførelse gjordes innan Dynamik kom.

Dock ær A242 vældigt bra passivt och efter aktivering av M140 kan man inte gøra så mycket mer med dem medans passiva A242 kan aktiveras.

Aluføtterna gjorde ett stort lyft før M140 enligt mig.
Auh.. ska ta och investera i dom så fort jag kan då med andra ord :) Var lyssnade du på aktiva M140? Är själv intresserad av att lyssna på dom aktiva. Valet är ju att antingen gå passiva 242 tills man har råd att aktivera dom och då vill jag gärna ha rätt slutsteg i grunden så man slipper börja byta igen då eller köra M140 aktivt men eftersom att jag aldrig hört dom aktiva så blir det lite knepigare med alternativen.

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00