Bra att det blev en ny tråd. Jag måste bara nämna det där med blindtest och Tune Dem:
Jag har gjort Tune Dem blint massor med gånger. Det fungerar jättebra. Det finns dock ett stressmoment i blindtester som jag inte gillar, man har svårare att slappna av helt enkelt och det kan göra att man fastnar i detaljer.
För man behöver verkligen slappna av för att göra Tune Dem. OCH vara koncentrerad, samtidigt. Blir jag trött och okoncentrerad så brukar jag ta en paus, gå runt lite grann och dricka nåt (näe det behöver inte vara Springbank

men om man ska göra Tune Dem för nån som är väldigt spänd och vill "prestera" så kan lite alkohol faktiskt göra att de slappnar av och börjar höra musiken).
En variant på blindtest som jag speciellt gillar är när jag testar apparater som jag inte vet ett dugg om, exempelvis en massa bilstereostärkare. Där har jag inga preferenser, vet ingenting om företagen och deras produkter och kan bara tuta och köra. Jag har alltid använt Tune Dem i alla tester jag gjort, samtidigt som jag antecknar vilken ljudkaraktär varje apparat har. Det är otroligt lätt att rangordna den musikaliska prestationen med Tune Dem, så metoden passar perfekt för tester av många apparater.
Och som jag tidigare nämnde, att lyssna fram rätt värden på komponenterna i en förstärkare skulle för mig vara helt
omöjligt utan Tune Dem. Tio parametrar ger ett närmast oändligt antal kombinationer och med den här metoden så kan man blixtsnabbt fastställa ett, sedan det nästa, sedan gå tillbaka och kolla om det första har ändrats etc. Mina personliga preferenser som exempelvis en fast och torr bas lägger jag helt åt sidan under tiden och i slutändan så brukar allt det där personliga jag vill ha av ljudet plötsligt finnas där också.
När jag byggde min första stärkare så gjorde jag inte på det här sättet men så gick det åt pipan också.

När jag väl hade fått till basen som jag ville ha den så var det nåt annat som lät fel. Och när jag rättade till det så var basen konstig igen! Helt hopplöst - tog en evighet och blev aldrig bra.
För övrigt känner jag precis som MC ifråga om "synliga" blindtester; det spelar ingen roll vilken jag tror ska vinna, jag har inget att bevisa. Det är många gånger som det blivit "fel" vinnare och ibland upptäcker man att nåt är galet, som med Genkin i MC:s fall. En gång när jag skruvat isär och ihop min LP12:a fick den Tune-mässigt stryk av en betydligt billigare CD-spelare (fast min LP12 lät onekligen mer polerat). När jag efter genomgång märkte att motorn var lös (usch, vilket slarv) så gjorde jag om testen och då vann min stort. Hade jag i det läget inte använt Tune Dem så hade jag inte hittat det där med motorn. Och så hade jag kanske tänkt att CD-spelare nog är bättre på pop och rock, men min fina LP12a är iallafall bättre på klassisk musik.
Hittade förresten min gamla beskrivning av Tune Method på Topica:
http://lists.topica.com/lists/linn/read ... start=8578
/Fredrik