selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tune dem vs. PRaT
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LINN kör med "tune dem" o NAIM med "PRaT" (Pace Rytm and Timing) Hoppas jag kommer ihåg rätt nu :oops:

Båda når ju rätt långt mot musikalitet från lite olika angrepppssätt :D
Någon som kan förklara skillnaden?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra att det blev en ny tråd. Jag måste bara nämna det där med blindtest och Tune Dem:

Jag har gjort Tune Dem blint massor med gånger. Det fungerar jättebra. Det finns dock ett stressmoment i blindtester som jag inte gillar, man har svårare att slappna av helt enkelt och det kan göra att man fastnar i detaljer.

För man behöver verkligen slappna av för att göra Tune Dem. OCH vara koncentrerad, samtidigt. Blir jag trött och okoncentrerad så brukar jag ta en paus, gå runt lite grann och dricka nåt (näe det behöver inte vara Springbank :) men om man ska göra Tune Dem för nån som är väldigt spänd och vill "prestera" så kan lite alkohol faktiskt göra att de slappnar av och börjar höra musiken).

En variant på blindtest som jag speciellt gillar är när jag testar apparater som jag inte vet ett dugg om, exempelvis en massa bilstereostärkare. Där har jag inga preferenser, vet ingenting om företagen och deras produkter och kan bara tuta och köra. Jag har alltid använt Tune Dem i alla tester jag gjort, samtidigt som jag antecknar vilken ljudkaraktär varje apparat har. Det är otroligt lätt att rangordna den musikaliska prestationen med Tune Dem, så metoden passar perfekt för tester av många apparater.

Och som jag tidigare nämnde, att lyssna fram rätt värden på komponenterna i en förstärkare skulle för mig vara helt omöjligt utan Tune Dem. Tio parametrar ger ett närmast oändligt antal kombinationer och med den här metoden så kan man blixtsnabbt fastställa ett, sedan det nästa, sedan gå tillbaka och kolla om det första har ändrats etc. Mina personliga preferenser som exempelvis en fast och torr bas lägger jag helt åt sidan under tiden och i slutändan så brukar allt det där personliga jag vill ha av ljudet plötsligt finnas där också.

När jag byggde min första stärkare så gjorde jag inte på det här sättet men så gick det åt pipan också. :) När jag väl hade fått till basen som jag ville ha den så var det nåt annat som lät fel. Och när jag rättade till det så var basen konstig igen! Helt hopplöst - tog en evighet och blev aldrig bra.

För övrigt känner jag precis som MC ifråga om "synliga" blindtester; det spelar ingen roll vilken jag tror ska vinna, jag har inget att bevisa. Det är många gånger som det blivit "fel" vinnare och ibland upptäcker man att nåt är galet, som med Genkin i MC:s fall. En gång när jag skruvat isär och ihop min LP12:a fick den Tune-mässigt stryk av en betydligt billigare CD-spelare (fast min LP12 lät onekligen mer polerat). När jag efter genomgång märkte att motorn var lös (usch, vilket slarv) så gjorde jag om testen och då vann min stort. Hade jag i det läget inte använt Tune Dem så hade jag inte hittat det där med motorn. Och så hade jag kanske tänkt att CD-spelare nog är bättre på pop och rock, men min fina LP12a är iallafall bättre på klassisk musik. :wink:

Hittade förresten min gamla beskrivning av Tune Method på Topica:
http://lists.topica.com/lists/linn/read ... start=8578

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

läste din tunedem förklaring, men måste fråga...ska man lyssna på musik man inte lyssnat på förut?

"Play on machine A while following or singing along to the
main tune of the music. (At Linn they played the piece once
and then asked one of us to repeat it by singing the tune
loud - this can be very effective and is a way of making
sure that the listener is actively trying to follow the
song. Singing quietly, inside your head, also works). Play
no more than around 20 seconds, because that is easiest to
remember correctly.
* Repeat the 20 seconds on machine A (because it is
usually is a little easier to sing along the second time).
* Now play the 20 seconds on machine B."

jag brukar nästan alltid då jag prova köra nånting jag iprincip vet hur det ska låta hur bra det kan låta med rätt prylar...exvis floyd e en stor favvo hos mig :) med många olika ljud allt från allt till allt nästan dvs alla olika frekvenser samt att jag kan låtarna i skallen när som helst...

sen kan det ju vara väldigt givande att spela MÅNGA sorters musik eftersom högtalare ofta är bättre på vissa musiksorter

som på alla mässor där spelas det musik jag aldrig ens hört? hur ska jag då kunna bedömma hur min musik kommer spela då....iofs går det att ta fram egna skivor å spela men jag gjórde det en ggn :D högtalaren lät VÄLDIGT bra med den musiken som spelades men lät verkligen skit då den fick jobba lite med den tyngre musiken jag spelade?

Post subject: Re: Tune dem vs. PRaT
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 02:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
LINN kör med "tune dem" o NAIM med "PRaT" (Pace Rytm and Timing) Hoppas jag kommer ihåg rätt nu :oops:
Visst är det så. Linn körde ju också med PRaT i början, men så märkte de att man kunde gå vilse ibland (hej Naim! :D ) och gick över till Tune Method istället.

Vill minnas att det här kom med de aktiva systemen - när man justerar in ett aktivt system så finns det rätt många kombinationer som ger en stark känsla av PRaT, men som inte alls är den optimala inställningen. De här "fällorna" varnade Linn för när de lärde ut aktiv installation och sa att det var positioner där man fick peakar på ställen i frekvensgången som gav extra tryck i återgivningen. Men om man istället försökte följa melodin så var det väldigt svårt med den inställningen.

Jag minns också att de körde väldigt lite pop och rock när de lärde ut det här - mest lugna melodiska stycken av typen sång+gitarr - det var väl för att underlätta för oss "stampa-takten"-vana att förstå vad de menade.

Naim pratar ju mycket om Känsla också. Det är ju det vi använder anläggningen till; att musikens känsla ska greppa tag i oss. Men jag tycker det är klart mindre pålitligt som metod att utvärdera A mot B.

Minns när jag sist lyssnade på the Police på en ny Naim-anläggning och tyckte det var ett jäkla ös. Bra fart, mycket PRaT på nåt framfusigt vis. Samma låt på en Classik (mycket billigare!) gav ett helt annat resultat; plötsligt hörde jag vad de spelade och hur komplex takten var. Det var inte alls lika mycket tryck med Classik, men det hade varit mycket enklare att dansa till den! Och det blev en helt annan känsla av hur låten byggdes upp, instrument för instrument, och - ja, faktiskt - ett helt annat klimax när refrängen kom. Naim var lixom punk-Police, fett odynamiskt ös rakt igenom, men näe, inte var de där poliserna några höjdare till musiker direkt...

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 02:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
...ska man lyssna på musik man inte lyssnat på förut?
Ja, det går mycket lättare då. När man inte har låten i huvudet redan utan försöker lära sig den för första gången.

Kan man låten väl så "fyller man i" melodin och hör på helt andra saker i återgivningen. Då blir det oftast inte Tune Dem.

Man kan ju alltid spela sina favoriter sen - när man Tune Demmat fram vilka apparater man tyckte var bäst (på att få en att förstå okänd musik). Gör man så med en hel anläggning kan man bli rätt förvånad - skivorna låter inte alls som man minns dem. Men mycket bättre! :)

Jag har gjort några såna erfarenheter med kompisar som köpt en hel anläggning. Vi har Tune Demmat en massa apparater och sen har han/hon sagt att okej, jag tar hem det här på prov över helgen och köper det om det funkar bra hemma. Sen har vi lyssnat hemma hos kompisen och där har man ju redan hört hans/hennes musik på nån tidigare anläggning och plötsligt låter allt helt annorlunda. När man efter en stund har vant sig så tycker man att de gamla favoriterna är bättre än nånsin och dessutom är alla de där skivorna man inte riktigt gillade också otroligt mycket bättre.

Helt klart rätt sätt att välja anläggning om man vill bredda sin musiksmak!

Det märkliga är att det inte spelar nån roll vilken sorts musik man Tune Demmar med. Vinner A över B med en countrylåt så vinner den även med vilken annan musik som helst. Jag kan själv tycka att det är märkligt, men så funkar det. Det är bara den bäst "stämda" apparaten som vinner, helt enkelt.

Känner förresten igen det där med anläggningar på mässor... En del är rätt återhållsamma med att spela besökarnas skivor och ibland förstår man varför!

/Fredrik

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Visst är det så. Linn körde ju också med PRaT i början, men så märkte de att man kunde gå vilse ibland (hej Naim! :D ) och gick över till Tune Method istället.
/Fredrik
De som säljer NAIM säljer dem med tune dem....någon som vet om NAIM i det tysta utvecklar med tune dem, men kör med PRaT bara för att vara lite olika LINN?
Onekligen har NAIM kvaliteter :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enda nackdelen med tune dem är att melodierna fastnar i skallen på en hela kvällen efter att man testat färdigt... 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Av någon anledning ledde en sökning på nätet mig till denna gamla tråd på Selleri.

Vilken klockren kommentar, Fredde! :)

Lite småjobbigt när man kommer hem dödstrött och inledningen på Mikael Ramels "Långt in i naturen" bara snurrar vidare i skallen som om skivan hakat upp sig...

Zzzz

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Haakan wrote:
...ska man lyssna på musik man inte lyssnat på förut?
Ja, det går mycket lättare då. När man inte har låten i huvudet redan utan försöker lära sig den för första gången.

Kan man låten väl så "fyller man i" melodin och hör på helt andra saker i återgivningen. Då blir det oftast inte Tune Dem.
HELT rätt!
Jag har ett gäng skivor från tidningen High Fidellity till just detta.
Aldrig låtar du känner till.
Är inte så bra så jag fixar det...tar då mycket längre tid.
Med en ny låt hör man på stubben vad som är mer rätt

PostPosted: Tue Jan 17, 2006 16:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Båda når ju rätt långt mot musikalitet från lite olika angrepppssätt :D
Någon som kan förklara skillnaden?
Tune Dem = Tune demonstration är en demonstrationsmetod där man fokuserar på melodin istället för på ljudet, vilket annars är gängse fokus i hifi-branschen. Begreppet är något Linn använder när man utbildar sina handlare.

PRaT = Pitch, Rythm and Timing, vilket beskriver vilka parametrar Naim proiriterar när konstruerar sina produkter.

I både Linns och Naims fall får man bättre PRaT, ju mer man betalar. Och enligt "Tune Dem-metoden" får man bättre prestanda hos både Linn och Naim ju dyrare produkterna är.

Däremot konstruerar och bygger Linn och Naim på väldigt olika sätt.

Men båda tycker att man ska provlyssna innan man köper så att man köper det som passar en bäst och båda tycker att handlaren ska installera och optimera systemet hemma hos den som köper anläggningen, så att man får ut den prestanda som anläggningen är byggd för att leverera.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00