Hej,
Jag har vid sökning sett att detta spörsmål har varit uppe vid diskussion i tidigare trådar, men jag tänkte ändå ta mig friheten att starta en ny separat tråd.
Först vill jag ge lite bakgrund om mig själv, och varför detta är intressant för mig.
Jag har sedan länge varit intresserad av musiklyssning och då också av steroekomponenter som många(säkerligen inte folk här) tycker är ohemult dyra. Allt har varit frid och fröjd fram tills för ca två år sedan, då jag vid ett studiebesök på en industri drabbades av förvärrad Tinnitus(jag hade lindrig sen tidigare). Men framförallt en förvärrad ljudkänslighet som gjort att även vardagliga saker som bilkörning, diska, stimmiga miljöer osv blir en pina. Sen den dagen har det inte blivit så mycket lyssning på musik, då det även på låg volym känns obehagligt.
Tyvärr har situationen inte heller förändrats nämnvärt då månaderna och nu också åren passerat. På senare tid har jag emellertid fått förhoppningar om att jag sakta kanske kan vänja mig(mina öron, hjärna, eller var nu felet sitter) vid musiklyssning igen.
Därför gjorde jag min första investering i någon hifiutrustning på mycket länge för någon dryg månad sedan. En Sizmik 10.25 för att komplettera basegenslaperna i mina Elac 330 Jet stativare. Detta då jag då enkelt kan justera för den basförlust som jag tycker brukar vara uppenbar vid låga volymer. Jag köpte därefter en Linn Exotik D/A, för att på så vis kunna ta emot DTS signaler. Jag använder nu min SAT amplifix integrerade förstärkare som slutsteg till Exotiken. Jag sålde nyligen min CDFIX, för att förmodligen köpa en DS av något slag framöver.
Jag behöver nu hjälp/tips/råd inför eventuella kommande inköp. Jag är alltså ute efter komponenter som låter bra på låg volym. Jag spelar aldrig över 30 på exotiken, och inte ens så mycket vanligtvis. Jag inser att det här beror på slutsteg också, men det kanske ändå kan ge en fingervisning.
Närmast till hands är att byta ut Amplifixen mot ett Linn slutsteg, och sedan eventuellt också mina Elac högtalare.
Jag vill också förtydliga att jag inte har något superinkomst. Även om jag just gått från studiemedel till lön, vilket jag själv tycker är en otrolig uppgradering.
Om någon har något tips på hur jag kan lindra min tinnitus eller ljudöverkänslighet är jag också naturligtvis mycket tacksam.
mvh