selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 20:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,

Jag har vid sökning sett att detta spörsmål har varit uppe vid diskussion i tidigare trådar, men jag tänkte ändå ta mig friheten att starta en ny separat tråd.

Först vill jag ge lite bakgrund om mig själv, och varför detta är intressant för mig.

Jag har sedan länge varit intresserad av musiklyssning och då också av steroekomponenter som många(säkerligen inte folk här) tycker är ohemult dyra. Allt har varit frid och fröjd fram tills för ca två år sedan, då jag vid ett studiebesök på en industri drabbades av förvärrad Tinnitus(jag hade lindrig sen tidigare). Men framförallt en förvärrad ljudkänslighet som gjort att även vardagliga saker som bilkörning, diska, stimmiga miljöer osv blir en pina. Sen den dagen har det inte blivit så mycket lyssning på musik, då det även på låg volym känns obehagligt.

Tyvärr har situationen inte heller förändrats nämnvärt då månaderna och nu också åren passerat. På senare tid har jag emellertid fått förhoppningar om att jag sakta kanske kan vänja mig(mina öron, hjärna, eller var nu felet sitter) vid musiklyssning igen.

Därför gjorde jag min första investering i någon hifiutrustning på mycket länge för någon dryg månad sedan. En Sizmik 10.25 för att komplettera basegenslaperna i mina Elac 330 Jet stativare. Detta då jag då enkelt kan justera för den basförlust som jag tycker brukar vara uppenbar vid låga volymer. Jag köpte därefter en Linn Exotik D/A, för att på så vis kunna ta emot DTS signaler. Jag använder nu min SAT amplifix integrerade förstärkare som slutsteg till Exotiken. Jag sålde nyligen min CDFIX, för att förmodligen köpa en DS av något slag framöver.

Jag behöver nu hjälp/tips/råd inför eventuella kommande inköp. Jag är alltså ute efter komponenter som låter bra på låg volym. Jag spelar aldrig över 30 på exotiken, och inte ens så mycket vanligtvis. Jag inser att det här beror på slutsteg också, men det kanske ändå kan ge en fingervisning.

Närmast till hands är att byta ut Amplifixen mot ett Linn slutsteg, och sedan eventuellt också mina Elac högtalare.

Jag vill också förtydliga att jag inte har något superinkomst. Även om jag just gått från studiemedel till lön, vilket jag själv tycker är en otrolig uppgradering. :)

Om någon har något tips på hur jag kan lindra min tinnitus eller ljudöverkänslighet är jag också naturligtvis mycket tacksam.

mvh

Last edited by Outsider on Sat Mar 07, 2009 15:40, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet tyvärr inget sett att lindra din tinnitus, men teoretiskt sett borde så bra ljud som möjligt vara lättast att lyssna på även vid låga volymer.
Aktiva högtalare och en bra Ds tror jag kan vara sjyssta förutsättningar för låg volym.

Brukar sitta sent och det funkar fint med volymer runt 10-15 om det är allmänt lugnt runt i kring. Men jag har inget sus/pip i öreonen eller vad du lider av så det bästa är nog att försöka lyssna nånstans och ta egna intryck.

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte så mycket om tinnitus, men är det så att vissa frekvenser är mer störande än andra för dig? I så fall kanske en equalizer skulle kunna vara ett komplement, där du helt enkelt kan minska nivån på de frekvenser som är obehagliga.

I övrigt gissar jag att rent distorsionsfritt ljud utan allt för (frekvensmässiga) peakar är att föredra. Dvs riktigt bra återgivare. Jag skulle också gissa att ett dämpat rum är betydligt behagligare än ett där ljudet studsar och fladdrar omkring.

/ B

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen till forumet. Men tråkigt att höra att du har fått Tinnitus, något man anar är hemskt att ha, hoppas att forskningen kan lösa gåtan och kanske åtgärda problemet. Har själv en exotik och testade på kul att köra 30, men lite skrämmande för mig, jag hör knappt musiken. Säger väl lite om min hörsel kanske också. Men allmänt så är ju ett dyrare linn slutsteg bättre på lägre ljudvolym än en billigare. Sedan borde en aktivering av högtalarna. Nu när jag är på slutet av meddelandet hör jag lite mer av musiken.

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 21:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Verkligen trist med tinnitus.

Tror att det är viktigt att ha anläggningen bra intunad i ditt rum också. Både för att det låter bättre men också för att det när det 'låter' bättre och mer musikaliskt är lättare för öronen att hänga med i musiken, d.v.s det kan bli mindre "stress" för örat och hjärnan att hantera ljudet. En ordentlig installation/intuning kan nog vara bra att pröva innan du börjar labba med eq:s och annan elektronik för att modifiera ljudet.

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 23:28 
Site Admin
Site Admin

Jag har en lindrig form av tinnitus, som lätt gör sig gällande lite extra mycket om jag lyssnat på rejält bastung musik. Testa att plocka bort lite bas och se om det ger någon förbättring. I övrigt, om du ska ha ett system som spelar bra på låga volymer: gå aktivt, solklart. Just den egenskapen att spela bra på låga volymer framtädde väldigt tydligt när jag hade aktiverat mitt system.

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 23:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack för era svar. Jag känner att jag måste förtydliga en sak. Det är inte tinnitusen i sig som är det största problemet, utan ljudkänsligheten. Jag får alltså på något vis en fysisk obehagsupplevelse av ljud, precis som vanligt folk får när det är jävligt högt. Jag får det dock mycket, mycket tidigare. Sen är ju tinnitusen inge kul heller, då man hör oväsendet även då man lyssnar på musik.

Jag tror det är olika mellan folk vilka frekvenser som är jobbigast. För mig är det nog någonstans i det övre mellanregistret, alltså där de flesta kvinnoröster ligger. Synd, då många sjunger så vackert! Jag tycker nästan att bas är det behgligaste att lyssna på, iallafall på de volymer som jag använder.

Jag tror kanske inte en equalizer är rätt då det skulle kunna ge knepig ljudbild. Men det skulle ju vara intressant att se om man på så vis mer precist kunde ringa in om det är några speciella frekvenser som är extra jobbiga.

Jag har satt upp ett par ljudabsorbenter i mitt vardagsrum, inte primärt för musiklyssning, utan för att det allmäna ljudklimatet ska kännas behagligare, då man samtalar osv. Däremot finns det säkert mycket mer att göra på den fronten om man hade kunskapen. Så tipset om bra intuning är nog riktigt.

Det måste ju göra skillnad på vilket slutsteg man har inkopplat, jag tycker det låter underligt om du knappt hör musiken på volym 30.

Det är många som har nämnt aktivt, ni tror alltså att det är vägen att gå för välljud på låg volym? Då jag har en sizmik så kanske ett par stativare skulle vara en ide, de bör ju bli billigare att köra aktivt också antar jag. Ett par Majik 109 kanske?

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 23:52 
Moderator
Moderator

Både min bror, och min far har tinnitus sedan flera år tillbaka. Det verkar som att dom lär sig leva med det bättre och bättre med tiden. Även känslighet för hög ljudnivå tycks bli bättre, i deras fall. Det hindrar dem inte i livet nu för tiden, vi går på bio, konserter mm.

Mina råd för att sätta samman ett hifisystem som ger stort musikaliskt utbyte, vid lyssning på låga ljudnivåer, är att följa exakt samma metodik som att ordna systemet för att lyssna på alla andra ljudnivåer. Jag upplever att då man gjort en förbättring av sitt system, så är den förbättringen lika stor, oavsett vilken ljudnivå man lyssnar på.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 03:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lider också av tinnitus och överkänslighet mot ljud. Har därför alltid korta (avklippta) öronproppar i alla "okontrollerbara" miljöer, då en plötslig skräll (till exempel om någon slår ihop två tallrikar) gör jäkligt ont och kan ge tjut som sitter i flera veckor.

Känner flera andra som har tinnitus och många av dem (dock inte alla) tycker att det blivit lite bättre med tiden - dock oftast väldigt lång tid. En kompis blev av med en ihärdig ton efter flera år och bruset som återstod tycker han inte är lika störande. En annan kompis har inga konstanta ljud men däremot distar vissa frekvenser, som en sprucken högtalare ungefär, så fort de kommer upp i en viss nivå (kan räcka med att någon pratar högt). För honom har besvären inte minskat med åren. En är överkänslig mot höga ljud utan att ha särskilt mycket pip eller brus - det kanske påminner mer om dina besvär? Han har alltid propparna redo i fickan.

Flera har tipsat om Ginko Biloba, men jag är tveksam till om det gav någon effekt på mina besvär.

Jag håller med Ayn om att aktiva system fungerar bra på låga volymer. Delvis kan det nog förklaras med att (Linns) aktiva högtalare får ett tydligt lyft i lägsta basen jämfört med i passivt utförande. Alltså som en slags loudness, men anpassad för den specifika högtalarmodellen och därför kvalitetsmässigt bra.

Hur högt volym 30 är beror både på slutsteget (Linns modeller förstärker dock lika mycket) och på hur känslig högtalaren är. Det kan variera en del, så det är svårt att jämföra siffran mellan olika system och rum.

En intressant sak som jag har noterat är att om man går omkring med avklippta (och helst rejält urtvättade, så att de inte är så täta utan mer porösa) öronproppar en längre tid så vänjer man sig vid det diskantfattiga ljudet. Då fungerar det för mig även att lyssna på musik med propparna i. Jag har även flera gånger testat att tuna in system med och utan proppar. Med propparna i har jag placerat högtalare och justerat nivåer på aktiva filter (gamla filter som har tillräckligt små steg - de nya Chakrafiltren har så stora steg att de inte är någon vits att justera). Sedan har jag tagit ur propparna, väntat i några timmar tills öronen vant sig och gjort om alla justeringar. Inställningarna har varje gång blivit exakt likadana! Jag hade nog väntat mig att åtminstone superdiskanten på 242 skulle hamna något snäpp högre i nivå med propparna i, men så var inte fallet.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Outsider wrote:
Jag har satt upp ett par ljudabsorbenter i mitt vardagsrum, inte primärt för musiklyssning, utan för att det allmäna ljudklimatet ska kännas behagligare, då man samtalar osv. Däremot finns det säkert mycket mer att göra på den fronten om man hade kunskapen. Så tipset om bra intuning är nog riktigt.

Det måste ju göra skillnad på vilket slutsteg man har inkopplat, jag tycker det låter underligt om du knappt hör musiken på volym 30.

Det är många som har nämnt aktivt, ni tror alltså att det är vägen att gå för välljud på låg volym? Då jag har en sizmik så kanske ett par stativare skulle vara en ide, de bör ju bli billigare att köra aktivt också antar jag. Ett par Majik 109 kanske?
Hej Outsider
Jag håller med tidigare talare: Intuning är alltid bra och min erfarenhet är att ju bättre systemet är och med det menar jag dels komponentmässigt men också installationsmässigt, så kan man uppskatta musik på låg volym.

Har ju en viss erfarenhet av Exotik 8) och lyssnade ibland under 30, mest sent på natten när jag kanke läste en bok samtidigt. Du vet väl att du kan dels sätta startvolym och dels sätta maxbegränsingar i menyerna på Exotik, allt för att undvika obehagliga överaskningar.

Eftersom du har ett bra försteg och en bra sub, så tycker jag att ett par stativare är en jättbra idé. Jag är jätteförtjust i Majik 109 men även Katan är bra. Katan har ju dessutom fördelen att den är billigare att aktivera eftersom den kräver färre kanaler. Men Majik 109 är en bättre högtalare. Du kanske skulle börja med ett par 109:or och ett bra passivt slutsteg för att sedan gå vidare till ett aktivt system?

Lycka till! Jag känner verkligen för dig eftersom musik för mig är en viktig del av livet som jag inte skulle vilja vara utan så jag hoppas att du också kan finna en väg till att kunna njuta av musik.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En bra värdemätare är om systemet spelar bra på låg nivå!
Som andra sagt, gå aktivt. För dig kanske det bästa med aktivt är klart mindre dist.
.
Majikburkarna är lysande bra - 109/C6100 kanske?
Och behöver du inte fler ingångar, sälj Exotik och skaffa Kikkin! Billigare&klart bättre...

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 18:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jotack, jag vet exakt hur mycket ljudöverkänslighet suger...
Tack och lov blev min bättre och bättre under en femårsperiod, och de efterföljande två åren var den knappt märkbar. För att nu vara i stort sett borta.
Så om du inte haft den så länge än så är det bara att vara försiktig med öronen och hoppas att den till slut försvinner.

Som några varit inne på så är det troligt att örat är skadat i det frekvensintervall som själva "skadeljudet" lämnade ifrån sig. I mitt fall en gevärsknall på typ 5000-6000 hz har jag för mig - otäckt vanlig frekvens i de flesta sammanhang visade det sig... Lite svårt att undvika kan man säga...
Det verkar vara något motsvarande för dig.
Så det bästa råd jag kan ge är att, precis som lejonklo sa, ha proppar tillgängliga JÄMT! Om du känner obehag ofta så är det förmodligen en otäckt vanlig "frekvensskada" du har.

Det räcker givetvis inte med att bara ha med dem. De ska appliceras så fort du är någonstans och "smärtgränsen" uppnås. Det är alltså helt klart läge att släppa eventuell fåfänga och bekvämlighet i det sammanhanget. Under vanliga, lugna och trevliga förfester var det givet för mig att ha proppar. Jag kunde inte drömma om att gå på bio utan att ha proppar i öronen. Rinkbandymatcher krävde proppar.
Om det är tack vare att jag var extremt försiktig de första tre-fyra åren, eller om det blev bättre av sig själv vet jag inte.
Jag vet ju heller inte hur länge du haft problem. Har du t ex haft ljudöverkänslighet i tio år har du kanske inte samma tur som jag har haft, och då har jag inget vettigt råd.
Men om den är relativt färsk så är "försiktighet de luxe" det råd jag kan ge.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 19:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack igen för all feedback! :)

Jag har som sagt haft denna förvärrade ljudkänslighet nu i ca 2 år, och kan tyvärr ännu inte urskilja någon form av förbättring. Det glädjer mig alltid att höra att folk med liknande problem som mig blir bättre med tiden, och jag hoppas att det gäller mig också. Jag har alltid med mig mina formgjutna proppar där jag själv kan välja dämpningsfilter. Vanligtvis anänder jag 15 db dämpning. Tex i matsalar, motionshallar, bilkörning osv. Jag har relativt sett mycket pip och brus också, enligt de subjektiva tester man gjort hos läkaren. Men jag skulle ändå hellre bli av med ljudkänsligheten och ha kvar oljudet, om jag nu fick välja mellan dem. Jag har inte några mätbara hörselnedsättningar i registret 200 Hz till 8000 hz, vilket är det vanligaste man mäter. Däremot skulle jag inte förvåna mig om det är hörselnedsättningar högre upp i registret.

Det svåraste är att veta hur mycekt ljud man ska utsätta sig för. Använder man proppar för mycket kan det bli värre, eller inte bli bättre. Men å andra sidan så blir det ju värre av för mycket ljud också. Det är en otroligts vår balansgång, och jag tror ingen vet var gränsen går. Det kan ju vara så att man av rädsla för att förvärra situationen utsätter sig för för lite ljud, så att situationen inte blir bättre.

Jag har satt 15 som startvolym och 40 som max i Exotiken. Däremot har jag märkt problem att subben inte ens går igång då jag spelar så lågt. Jag förstår inte varför de har så låg känslighet i subben för insignaler. Om det är samma sak med tex ett Chakra slutsteg så kommer jag inte få något ljud alls då jag ska försöka lyssna. Min första tanke är att det kanske är bäst att börja med ett 6100. Då kan jag biampa mina nuvarande högtalare, och kanske skaffa ett par bakhögtalare också. 6100 är ju sen också utmärkt grund för aktivering. Kikkin är inget alternativ på så vis att jag behöver både flera ingångar, men ockå D/A konverter för bla DTS.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 21:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tycker det är lite konstigt att ni rekomenderar små stativhögtalare för att uppnå välljud vid
låga volymer. Min erfarenhet är mer tvärs om, att små högtalare kräver lite volympådrag för att släppa loss.
Fullregisterhögtalare däremot, låter mer balanserade vid låga volymer. En osäkerhet är dock att upplevd ljudnivå inte
är absolut begrepp utan varierar. Ibland är det ju inte förrän telefonen ringer man inser hur högt man precis spelade... :D

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rätt men Outsider har ju en 12" sizmik redan så jag tycker en lagon ambitionsnivå kan vara aktiva stativare. Med DS/exotik framför blir det kalas.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00