Hej julfirare!
Jag har blivit med begagnad bil. Stereon som satt i var under all kritik och delvis defekt. Ut med den.
Nu mitt dilemma.. vad sätter man i istället!? Jag har spenderat ett antal kvällar med att dammsuga internet i jakt på tips men har faktiskt bara kommit fram till en enda sak:
Ingen tycks bry sig om hur en bilstereo återger musik! Allt jag hittar är referenser till lådvolym, effekt, ljudtryck och egenskaper hos olika frekvensband. Lägg därtill att det är i princip omöjligt att provlyssna (jag har stått i ett sånt där bås hos en handlare och provlyssnat högtalare och mina ärliga intryck sträckte sig från "ytterst förskräckligt" till "inte fullt så vedervärdigt") och min frustration är närmast total.
Så.. kan Selleri komma till min undsättning? Finns här någon som har en åsikt om huruvida bilstereomärkena faktiskt skiljer sig åt i fråga om musikåtergivning, eller skall man bara handla på basis av tillgänglighet och pris?
Mer specifikt lutar jag åt en ny huvudenhet och (troligen) fyra koaxialhögtalare (två bak, två fram) i en Toyota Celica. Detta baserat på att jag inte vill ha någon sub och inte tycker att jag har råd med ett extra slutsteg. Budgeten är väl 6-7000 kr (inklusive montering), men är väl lite elastisk...
Idéer?