selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Bilstereo - en jungel!
PostPosted: Sun Dec 28, 2008 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej julfirare!

Jag har blivit med begagnad bil. Stereon som satt i var under all kritik och delvis defekt. Ut med den.

Nu mitt dilemma.. vad sätter man i istället!? Jag har spenderat ett antal kvällar med att dammsuga internet i jakt på tips men har faktiskt bara kommit fram till en enda sak: Ingen tycks bry sig om hur en bilstereo återger musik! Allt jag hittar är referenser till lådvolym, effekt, ljudtryck och egenskaper hos olika frekvensband. Lägg därtill att det är i princip omöjligt att provlyssna (jag har stått i ett sånt där bås hos en handlare och provlyssnat högtalare och mina ärliga intryck sträckte sig från "ytterst förskräckligt" till "inte fullt så vedervärdigt") och min frustration är närmast total.

Så.. kan Selleri komma till min undsättning? Finns här någon som har en åsikt om huruvida bilstereomärkena faktiskt skiljer sig åt i fråga om musikåtergivning, eller skall man bara handla på basis av tillgänglighet och pris?

Mer specifikt lutar jag åt en ny huvudenhet och (troligen) fyra koaxialhögtalare (två bak, två fram) i en Toyota Celica. Detta baserat på att jag inte vill ha någon sub och inte tycker att jag har råd med ett extra slutsteg. Budgeten är väl 6-7000 kr (inklusive montering), men är väl lite elastisk...

Idéer? :? :?:

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tips, vissa Linnbutiker sålde tidigare bilstereos. Hör med dom. Det gjorde jag när jag var i samma sits. D

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, det är ett bra tips. Jag har kollat lite på deras hemsidor vilka märken de för, men det känns inte helt renhårigt att ringa och uppta deras tid när jag inte kommer att handla av dem. Jag köper lokalt, allt annat känns orlmligt, då jag kommer att anlita professionell hjälp för montering (har ingen koll på bilars elsystem och saknar både verktyg och garage).

Om du nu var i samma sits.. vad kom du fram till? :)

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnhandlaren kommer att ge dig vad du behöver på 1 minut och gör det med glädje.
Alpine är det som gäller - ivarjefall för 5 år sedan då det var aktuellt för mig.
OBS alla Alpine är inte lika bra...(väntat eller hur?)

edit, köpte en huvudapparat (4*XX watt) plus 4 högtalare (alla med separata diskanter med separata delningsfilter), en i varje dörr.
Uppgraderade med ett separat slutsteg och en sub. Gillar ju bas som du vet. Drev subben o frontarna från slutsteget (4*XX watt), bakisarna från huvudenheten.

Montering hos proffs fast slängde in black Linnkabel, hehe. K20 fick tyvärr inte plats

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Huvudenhet + 2st 5" med separat diskant + litet slutsteg är
mitt tips istället för 4 högtalare och inget slutsteg.

Även ett litet billigt slutsteg är brukar vara klart bättre än det
inbyggda, oavsett vilken spelare du köper.

I min ungdom hade jag i bilen ett slutsteg á 10kkr som lämnade
2x250 (riktiga) Watt på ett 5"-kit, och det spelade så bra att
många trodde att jag hade en sub...

Hifibutiken i Östersund är både Linn-handlare och mycket bil-
stereokunniga. http://www.hifibutiken.se

Hos T&T finns det gamla bilstereoprylar i parti och minut som
du säkert kan fynda något (och låta någon lokal installatör
fixa resten).

/M

PostPosted: Mon Dec 29, 2008 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Huvudskälet till att jag är inne på både bak och framhögtalare är att Celican har framhögtalarna väldigt lågt och så liten kupé att man faktiskt har öronen närmare bakhögtalarna! :)

Är det verkligen självklart bättre med separat diskant framför koaxialer? Jag kunde tom tänka mig att det vore en fördel om "allt ljud kom från samma punkt". Fast å andra sidan dillar jag ju om två högtalare per kanal. Hmm... budgeten ryker ju all världens väg om det här skall gå. Installation av slutsteget i princip dubblar priset på det (om man pratar de billigare modellerna) och inte fan vet jag vad som är bra där heller..

PostPosted: Mon Dec 29, 2008 03:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag testade en hel del bilstereoapparater åt tidningen 'Bilstereo' när den existerade. Det fanns ingen som helst koppling mellan musikalisk prestanda och pris! Inte i någon kategori av apparater. Inte heller mellan olika tekniker och prestanda.

I ett stort slutstegstest fann jag att de bästa var en av de allra billigaste och det dyraste. Vissa lät outhärdligt dåligt! Högtalarsystem vanns av ett riktigt cheapomärke som jag tror såldes av Micro. Det var oftast blindtester där jag använde Tune Method och hade en medhjälpare som kopplade. En del på tidningen tyckte att jag var lite knäpp när de läste resultaten, men de lät mig av någon anledning hållas. Jag tyckte det var roliga tester, delvis för att jag inte hade några som helst åsikter eller förutfattade meningar om det jag testade.

Tyvärr finns nog inga av de grejer jag testade kvar längre. Jag var själv sugen på att köpa de billigaste och bästa sakerna till mig själv, men hade för dåligt med pengar (och prioriterade hemstereon framför bilen!).

Jag skulle absolut ringa en butik som HiFi Butiken i Östersund, som säljer både Linn och bilstereo. Be att få prata med största Linnfantasten och fråga vad han skulle välja!

PostPosted: Mon Dec 29, 2008 04:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

HIfibutiken förespråkar fortfarande Alpine. Sist jag frågade sa dem att det finns en stereo för 1500kr som låter lika bra som den för 2500kr men den för 2500kr har fler inställningar. Sen blir det bättre ljud om man vill gå upp över 3000kr.

När det gäller kablar är linn interconnect black vägen att gå, eventuellt oehlbach om du vill köra en budget variant som bara kostar en tiondel av priset, men fortfarande låter skitbra.

Körde ett blindtest ikväll, interconnect black mot oehlbach och en van den hul- kabel. REsultatet var att det hela tiden interconnect black och oehlbach som kom i toppen, även om Linn vann alla rounder utom en, där oehlbachen vann. SÅ var det flera gånger osäkert mellan oehlbach och linns kabel. Vilket betyder att Oehlbach är bra.

Högtalare och slutsteg har jag ingen aning om vad dem rekommenderar. Går det inte slänga in en transformator och ett lk140 slutsteg?

Fråga bara om du kan ställa några frågor utan att handla av dem. Borde inte vara några problem.

Snacka med Ove som är billjudsdommare och linn-fantast.

Skulle iof inte förvåna mig om det slutar med att du handlar av dem i alla fall:)

PostPosted: Wed Dec 31, 2008 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad kan man göra i fallen moderna bilar där stereon är en integrerad del av bilen ? Köpte en Opel Astra från 06 i fjol och stereon är under all kritik. Är dock inte beredd att lägga några större pengar, kör inga längre resor med den.

PostPosted: Tue Jan 06, 2009 21:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm jag har inte hållt på med billjud någonting själv, men det borde väl gå att koppla förbi om inte ta bort den interna och sätta in en alpin för 1500kr? Det borde ge ett bra lyft till hela anläggningen då alpin garanterat är mera tajmad i ljudet än den inbygda. Sen kan du uppgradera högtalare eftersom.

PostPosted: Tue Jan 06, 2009 23:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Eftersom bilen i fråga är en Celica så skulle jag vilja vara så fräck och säga att det är att kasta pengarna i sjön.
De gånger jag åkt celica (allt från 89-02) har jag alltid förundrats över hur otroligt mycket vägljud och buller det är i den biltypen.

Slutsats: Köp billigaste möjliga som låter och lägg pengarna i hemmstereon istället...

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 00:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hemstereon kommer inte att hålla mig vaken på vägen... Men du har rätt i att ljudet i kupén är ganska högt.

Jag har bestämt vad det blir.. montering på torsdag. Återkommer med intryck. :roll:

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 11:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Vad kan man göra i fallen moderna bilar där stereon är en integrerad del av bilen ? Köpte en Opel Astra från 06 i fjol och stereon är under all kritik. Är dock inte beredd att lägga några större pengar, kör inga längre resor med den.
Köpa en bil som har bra anläggning från början?

Den enda jag hört som låter BRA är gamla modellen av Volvo C70. Den har (alltid?) Alpine huvudenhet och förstärkare plus riktiga Dynaudioelement. Just nu kostar ju begagnade dyra bilar nästan ingenting, dags att slå till?

Hörde nyligen B&O chafset i nya Audio 80 (ursäkta, A4 heter den nog). Riktigt dåligt, slutstegen distade när man försökte dra på lite och bra lät det aldrig. Det är nog som Lejonklou säger, pris och prestanda hör inte ihop här.

JohanR

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 11:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
De gånger jag åkt celica (allt från 89-02) har jag alltid förundrats över hur otroligt mycket vägljud och buller det är i den biltypen.
Hehe! Jag har provat att sätta i en CD-radio i min MR2'a några gånger. Meningslöst, man hör ändå inget över 70!

JohanR

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Hehe! Jag har provat att sätta i en CD-radio i min MR2'a några gånger. Meningslöst, man hör ändå inget över 70!

JohanR
Vad är det för kassa stereos ni haft i bilarna? :roll:
Kostar inte mycket att ha en bra stereo som dessutom kan spela högt...

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00