selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Söndagsström?
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hösten har sina fördelar. Lagom temperatur och så dåligt väder att man har samvete att sitta inne. Följaktligen spelade jag glatt skivor nästan hela gårdagen. När jag vaknade i morse hade jag en låt i huvudet.. När jag lyckats identifiera den som en låt från en av skivorna jag hörde igår (Roky Erickson & The Aliens första, men det är inte poängen) så ville jag höra den igen.

Sätter på skivan och blir chockad: Det är mycket bättre än igår! Spelar flera skivor och det håller i sig. Det låter verkligen mycket bättre. Mer energi, bättre flyt. Vad beror sånt här på? Jag har ju inte ändrat någonting.

Att det ibland låter bättre än annars är väl ett välbevittnat fenomen (men finns det konsensus om orsaken?), min reflektion var mest kring hur svårt det blir att jämföra när prestanda förändras utan att en enda parameter man kontrollerar förändras. (Om det nu inte bara är mitt huvud.. men då gäller faktiskt invändningen fortfarande.) Om jag hade gjort en uppgradering och fått det här resultatet hade jag varit skitnöjd! :D

Kanske skulle man sluta uppgradera och bara spela musik på söndagar.. :roll: ;)

Post subject: Re: Söndagsström?
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Hösten har sina fördelar. Lagom temperatur och så dåligt väder att man har samvete att sitta inne. Följaktligen spelade jag glatt skivor nästan hela gårdagen. När jag vaknade i morse hade jag en låt i huvudet.. När jag lyckats identifiera den som en låt från en av skivorna jag hörde igår (Roky Erickson & The Aliens första, men det är inte poängen) så ville jag höra den igen.

Sätter på skivan och blir chockad: Det är mycket bättre än igår! Spelar flera skivor och det håller i sig. Det låter verkligen mycket bättre. Mer energi, bättre flyt. Vad beror sånt här på? Jag har ju inte ändrat någonting.

Att det ibland låter bättre än annars är väl ett välbevittnat fenomen (men finns det konsensus om orsaken?), min reflektion var mest kring hur svårt det blir att jämföra när prestanda förändras utan att en enda parameter man kontrollerar förändras. (Om det nu inte bara är mitt huvud.. men då gäller faktiskt invändningen fortfarande.) Om jag hade gjort en uppgradering och fått det här resultatet hade jag varit skitnöjd! :D

Kanske skulle man sluta uppgradera och bara spela musik på söndagar.. :roll: ;)
Det kan finnas flera anledningar till att just söndagen låter bäst. Om söndagen efterföljer en arbetsfri lördag, där du fått tänka på något annat mer positivt än arbetet, så kan ju det vara skäl nog. Gå i pension och alla dagar blir söndagar :-)

Men kanske strömmen är renare på söndagar? Bruset från trafiken mindre? Eller så behövde anläggningen blåsas ren en dag för att ge sitt bästa?

Men det är väl bara att vara nöjd när det låter bra, lyssna och njut!

/ B

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan bara bekräfta att här i Köln är fenomenet ännu mera utpräglat än i Lund: på söndagarna låter det dramatiskt bättre (typ halv subwoofer...)

Björn

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Det kan finnas flera anledningar till att just söndagen låter bäst. Om söndagen efterföljer en arbetsfri lördag, där du fått tänka på något annat mer positivt än arbetet, så kan ju det vara skäl nog. Gå i pension och alla dagar blir söndagar
Jag vill nog för en gångs skulle hänga med på farbror Bill50x tes!
Hur mycket påverkas hörseln och förmågan att ta in musik av att man är mindre stressad och harmonisk? Tror att det spelar väldigt stor roll :?

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Jag vill nog för en gångs skulle hänga med på farbror Bill50x tes!
För en gångs skull? Hahaha! Vi brukar väl vara överens, i alla fall ibland :-)

/ B

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hos mig har det under åren alltid låtit lika bra oavsett årstid/dag/timma.
Kan iof bero på mitt konstant tråkigt likgiltiga sinnestämning... :wink:

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ja eller att du börjar bli gammal och halvdöv... :roll:

/ B

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

/ B
fast då har jag varit gammal och halvdöv sedan 20årsåldern...

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

/ B
fast då har jag varit gammal och halvdöv sedan 20årsåldern...
Va inte ledsen för det, det finns andra glädjeämnen här i livet :-)

Skämt åsido, vi är alla olika och upplever/hör olika saker. Vi har också olika preferenser, tex när det gäller ljudåtergivning accepterar vi olika tillkortakommanden. "Faktiskt-gänget" (om man nu får generalisera lite) fokuserar ju till exempel väldigt mycket på frekvensgång och andra enkelt gjorda mätningar. Det verkar ibland vara superviktigt att man inte har tre dB fall vid 18 kHz. Jag bryr mig inte och hör det därför inte heller, tycker det finns viktigare saker som gör ljudåtergivningen nöjaktig.

/ B

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 09:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Skämt åsido, vi är alla olika och upplever/hör olika saker. Vi har också olika preferenser, tex när det gäller ljudåtergivning accepterar vi olika tillkortakommanden. "Faktiskt-gänget" (om man nu får generalisera lite) fokuserar ju till exempel väldigt mycket på frekvensgång och andra enkelt gjorda mätningar. Det verkar ibland vara superviktigt att man inte har tre dB fall vid 18 kHz. Jag bryr mig inte och hör det därför inte heller, tycker det finns viktigare saker som gör ljudåtergivningen nöjaktig.
Spot on, Bill!

PostPosted: Tue Nov 04, 2008 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är benägen att hålla med er alla här (utom Sportis möjligen) för nog får man intrycket att prestanda varierar en del. teatime:s reflektion att prestanda kan variera påtagligt trots att man inte ändrat något gör onekligen att man bör vara försiktig med att dra för stora växlar på enstaka jämförelser där det kan finnas risk för påverkan som man inte har kontroll över.

Hur som ... sinnesstämning, elmiljö, bullermiljö - allt kan säker inverka. En sak är i varje fall "säker" och det är att anläggningen degraderas över tiden. I första hand tänker jag på kontaktoxid som är en riktig prestandabov. Att motionera alla kontakter med jämna mellanrum (minst fyra ggr per år) är enl. min mening nödvändigt för att anläggningen skall ge full valuta. Även interna kontakter behöver motion ibland, men det blir givetvis mindre ofta.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00