Hösten har sina fördelar. Lagom temperatur och så dåligt väder att man har samvete att sitta inne. Följaktligen spelade jag glatt skivor nästan hela gårdagen. När jag vaknade i morse hade jag en låt i huvudet.. När jag lyckats identifiera den som en låt från en av skivorna jag hörde igår (Roky Erickson & The Aliens första, men det är inte poängen) så ville jag höra den igen.
Sätter på skivan och blir chockad: Det är mycket bättre än igår! Spelar flera skivor och det håller i sig. Det låter verkligen mycket bättre. Mer energi, bättre flyt. Vad beror sånt här på? Jag har ju inte ändrat någonting.
Att det ibland låter bättre än annars är väl ett välbevittnat fenomen (men finns det konsensus om orsaken?), min reflektion var mest kring hur svårt det blir att jämföra när prestanda förändras utan att en enda parameter man kontrollerar förändras. (Om det nu inte bara är mitt huvud.. men då gäller faktiskt invändningen fortfarande.) Om jag hade gjort en uppgradering och fått det här resultatet hade jag varit skitnöjd!
Kanske skulle man sluta uppgradera och bara spela musik på söndagar..