selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ang. uppgradering!
PostPosted: Mon Aug 18, 2008 22:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Jag har bidat min tid ett tag men funderar nu på att uppgradera anläggningen. Det jag förfogar över för närvarande är:

Linn Karik III
Linn Majik-I (phono)
Linn Axis m. Basik Plus och K9
Linn analog interconnect (black)
Carlsson OA-52.3

Efter att ha köpt Axisen inser jag att vinyl har kvaliteter som Kariken ibland har svårigheter att matcha. Nålen på den begagnade Axisen är gammal (Inte bytt sedan 1987!!!? även om det inte på något viss märks att den är skadad). Jag funderar i nuläget antingen på att köpa ny nål till Axis, lägga till ett slutsteg (budgeten tillåter LK 100, LK 85 eller kanske LK 140) eller uppgradera till en ny tonarmskabel. Att lägga till en Numerik till Kariken är förstås också intressant även om jag känner att det förmodligen inte är en speciellt långsiktig lösning med tanke på de dalande priserna på Ikemi eller i värsta fall Genki. Vad tror ni, högt värderade forumsmedlemmar, om dessa bryderier som inte verkar vara så ovanliga i dessa sammanhang. Jag är beredd att lägga några tusen på nästa steg i uppgraderingskedjan.

Vänliga hälsningar Per

P.S. Även om det kliar i fingrarna på vissa Linnister så är jag inte beredd att byta bort mina Carlsson. D.S.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 18, 2008 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att lägga till ett slutsteg utan att byta ut Majiken verkar dumt. Sälj Majik och köp Wakonda och en LK100. Det blir nästan gratis :)

Sen tycker jag att du ska överväga en LP12, Annars en AT95 nål. Adikt verkar lite slösaktigt på en Basik Arm.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 19, 2008 08:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har använt Majik/LK100 kombinationen och uppgraderat till
Wakonda/LK100; med ett jasså som resultat. Jag tycker inte att det är värt besväret; vänta hellre och byt till något bättre försteg; te x Kairn/Kollektor eller tom 5103

Wakonda = Majik - utan monterade slutsteg + slimline nätdel.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 19, 2008 16:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Tack för synpunkterna. Är Kolektor snäppet bättre än Wakonda? 5103 verkar också gå att få för en hyfsad peng; hur är den kvalitetsmässigt i förhållande till Kolektorn? När det gäller slutsteg, förresten: hur mycket bättre är lk85 i jämförelse med lk100? 5105 verkar gå att få för en hyfsad peng. Hur står sig den mot lk140? Vad gäller Basik Plusarmen kan det kanske vara värt att överväga att försöka komma över en begagnad Linn Basik med Akito för att sedan sälja skivspelaren och Basik Plus-armen för att behålla Akiton.

/Per

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 19, 2008 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror det har stor betydelse vad gällande wakonda och kollektor vad det är för ålder på dom. Kollektor har en enklare switchad nädel än wakonda dom såldes ett tag samtidigt och då har jag förmig att wakonda var dyrare. Wakondan är väl dock en äldre konstruktion. Mitt råd lyssna själv och jämför.

Hur som helst en 5103:a är i en helt annan dimension har själv bytt från kollektor2 till sen 5103:a och steget är som sagt stort. lk100 och lk85 är enligt mig inte så stor skillnad lk85 lirar lite bättre musik men lk100 kan upplevas lite starkare. 5105an tycker jag är ett grymtprisvärt slutsteg väldigt mkt muskler =) Har själv jämfört lk140 och 5105.. Mer muskler i 5105an. Men rent musikalist kanske lk140 är något bättre. Var ett tag sen jag jämförde Så mitt råd är gå på en 5103a och en 5105a så får du oxå samma format på lådorna. Sålde min sena 5105a för runt 6000kr men de var två år sen så dom borde gå att få billigare. En 5103:a kan du väl få runt 6-9000 beroende på ålder.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 19, 2008 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Hej!

Tack för synpunkterna. Är Kolektor snäppet bättre än Wakonda? 5103 verkar också gå att få för en hyfsad peng; hur är den kvalitetsmässigt i förhållande till Kolektorn? När det gäller slutsteg, förresten: hur mycket bättre är lk85 i jämförelse med lk100? 5105 verkar gå att få för en hyfsad peng. Hur står sig den mot lk140? Vad gäller Basik Plusarmen kan det kanske vara värt att överväga att försöka komma över en begagnad Linn Basik med Akito för att sedan sälja skivspelaren och Basik Plus-armen för att behålla Akiton.

/Per
I början sades det att LK100 var något bättre än LK85. Jag tror helt klart att LK100 är ett mer "prisvärt" slutsteg. När det kommer till Kolektor och Wakonda är läget rätt liknande, Kolektor är såvitt jag förstår det "bättre" men samtidigt lite råare, så vissa föredrar Wakonda.

Att Wakonda och majik skulle låta ungefär likadant tvivlar jag riktigt mycket på. Jag uppgraderade själv från Majik-LK100 till Kolektor-LK100 för några år sedan, det var rejält mycket bättre. Wakonda var ju rent av dyrare än Majik när det begav sig (om jag minns rätt).

Och visst är 5103 bättre, men det är ju ett HELT annat pris. Wakonda + LK100 ska inte kosta mer än 4500 tillsammans, kan till och med gå att hitta lite billigare.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 09:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nytt slutsteg blir förmodligen nästa steg. Antingen LK100 eller LK140 om ekonomin tillåter. Numerik är väl ingen långsiktig lösning med tanke på hur priserna på Ikemi dalar? Hur mycket tror ni ny tonarmskabel förbättrar vinylen? I nuläget har jag bara nån budgetsladd jag fick med i köpet.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror inte att tonarmskabeln gör någon större skillnad på din svarv med den tonarmen.
Personligen skulle jag gå på en Akito arm om jag satt med din anläggning och fokus låg på vinyl! Finns ingen annan uppgradering som kan göra mer för musikaliteten i din anläggning för samma peng :?
Har själv gjort den uppgraderingen en gång i tiden på en LP-12:a och då hade jag en billig Creek förstärkare och Kef högtalare men skillnaden var stor!

Dina Carlsson högtalare är nog rätt så trevliga att lyssna på och kan nog växa med ett par uppgraderingar till. Hyffsat basdriv och en lite annorlunda ljudbild som kan vara lite uppfriskande!

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 12:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för tipset Sondek. Jag har lekt med tanken på att köpa en Basik med Akito (Den går ju till och med att få för 2000 beg.) och sälja skivspelaren och min gamla Basik Plus-arm. Det borde bli en billig uppgradering om allt går i lås.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En tanke bara: Om du kan tänka dig att leva utan vinyl så är det hetaste tipset lätt att sälja allt utom högtalarna (som du ju vill ha kvar) och köpa en Sneaky DS.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 13:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Henrik!

Jag har dålig koll på dom där prylarna. Vilka funktioner har en Sneaky DS?

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Jag har lekt med tanken på att köpa en Basik med Akito
Riktigt bra idé om du hittar en billig Basik+Akito och sedan säljer en Basik+Basik Plus. Skulle kunna bli i stort sett gratis.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Hej Henrik!

Jag har dålig koll på dom där prylarna. Vilka funktioner har en Sneaky DS?

/Per
Alla! :D Du kopplar in din dator (billigaste lösningen) i den och sen så kopplar du den bara till högtalarna.

Det kommer att bli MYCKET bättre än din Karik/Majik, Sneaky spelar bättre än Akurate CD och slutsteget är väl ungefär i klass med det i gamla Majik skulle jag tro.

EDIT: Men det går tyvärr inte att koppla in fler källor i den :(

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 14:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Låter ju för bra för att vara sant. Det är dock ingen transport för uppspelning av CD-skivor väl?

/Per

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, du måste rippa skivan först (med datorn) för att kunna lyssna på den.

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00