selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För Göteborgare med omnejd så kan jag rekomendera min egen aktivitet ikväll. Steve Gibbons spelar i Floda! Jag och 3 till ska dit, varav en inläggslös Sellerist. Då jag har sett Gibbons live ett par gånger tidigare så får det min allra starkaste rekomendation.

Kolla på: http://web.telia.com/~u31329358/senaste%20nytt.htm

Vi laddar upp med Gibbonsplattor på ett Uni SC/5125/Ninka system...

Attachments:
File comment: Gibbons Rockar!
SteveGibbons_i_Floda_Aff.JPG
SteveGibbons_i_Floda_Aff.JPG [ 41.81 KiB | Viewed 1979 times ]

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr kan jag inte annars hade det vart hur skoj som helst.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
hade det vart hur skoj som helst.
Precis min erfarenhet av tidigare gånger. Så, MISSA INTE DETTA ni som har möjlighet. Det KAN bli hur skoj som helst!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oh fan. Floda av alla ställen. Synd man är uppbokad.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var det bra?

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Var det bra?
Sorry att det har dröjt, Gibbons är alltid bra! Det märks att det är en gammal rockräv. Trots otroligt lite folk (brakförlust för arrangören) så kom han igång och spelade riktigt bra. Tyvärr inte lika bra som jag har sett (2 ggr) tidigare. Men de 3 som var med mig var mycket imponerade av hur det svängde. Gibbons har en otrolig rytm i kroppen och det räckte att vifta fram enkla ackord på gitarren för att det skulle rocka ordentligt! Första setet var något svagt och vi lyssnade då på P-A:t. I pausen fanns möjlighet att prata lite grann med legenden och få autograf på biljetten samt köpa skivor direkt ur Gibbons hand, som signerades efter konserten. Många av hans gamla klassiker från 70 talet avhandlades, men även nyare låtar t.ex. 4 låtar från "Birmingham to Memphis".

Andra setet så stog vi längre fram och kom då framför P-A:t och hörde bara trummor omickat samt gitarrer och bas direkt från instrumentförstärkarna. Wow vad mycket bättre det blev! Sången blev svagare eftersom den hördes vagt ur P-A:t bakom oss samt direkt ur halsen på Gibbons. Vi stog ca: 3 meter ifrån honom. En högtidsstund där rytmen från Gibbons gitarr var förbluffande med tanke på hur enkelt det såg ut. Några enkla grepp längst ut på gitarrhalsen och ett lojt viftande med fingrarna på strängarna. Ändå stog håret rakt ut av svänget och denb otroliga rytmen! Trummisen gick heller inte av för hackor! Otroligt enkel uppsättning, men vad han kunde spela! Klar "Source First" känsla även där. Lead-gitarristen var bra, men ändå inte i närheten av Gibbons själv. Sköna solon och gott bidrag i låtarna men utan Gibbons ultimata timing. Basisten var helt OK, bidrog utan att briljera. Det skulle säkert kunna blivit ännu bättre med en mer inspirerande basist. Men vi var mycket nöjda med våra spenderade 200 kr. Vi försökte avsluta kvällen med att lyssna på kompisens SC/5125/Ninka system, men det var förstås ett antiklimax. Vi hann istället med att diskutera upplevelsen och låta den smälta in i minnet.

Synd att ni inte var med! Med tanke på att det är en "Linn-artist" så var det kanske synd att Simonsson inte annonserade på sin hemsida. Många Tonlägetkunder har ju hört hans skiva och skulle säkert kunnat tänka sig att åka till Floda för att höra honom live. Själv har jag lite dåligt samvete för att jag inte skrev om det här tidigare, det kunde nästan blivit som en forumträff! Jag bifogar lite bilder tagna med värdelös mobilkamera.

Attachments:
File comment: Gibbons gör låtar solo på scen, bra!
GIbbons_Solo.JPG
GIbbons_Solo.JPG [ 49.74 KiB | Viewed 1981 times ]
File comment: Han har det i blodet fortfarande!
GIbbons_Rockar_Solo.JPG
GIbbons_Rockar_Solo.JPG [ 38.13 KiB | Viewed 1977 times ]
File comment: Gibbons med sitt svenska band. (Inte The Refreshments som han brukar spela med i Sverige.)
Gibbons_Rockar_Med_Bandet.JPG
Gibbons_Rockar_Med_Bandet.JPG [ 56.89 KiB | Viewed 1989 times ]
File comment: Gitarristen i bandet, skön stil
Gibbons_Gitarrist.JPG
Gibbons_Gitarrist.JPG [ 39.57 KiB | Viewed 1979 times ]

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att han fortfarande rockar!

Jag såg honom för drygt 10 år sen i Stockholm och det var väldigt tajt och rockigt. Mycket attityd, stark närvaro, svänget i kroppen precis som du säger.

Pratade med honom efteråt i baren och frågade lite om samarbetet med Linn. Han var rätt kylig på den punkten och sa i princip "a bunch of assholes" (som The Dude kommenterar Metallica i filmen Big Lebowski).

Det kändes mer som att det handlade om rock'n'rollattityd än att de verkligen var osams.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
frågade lite om samarbetet med Linn.
He, he, jag frågade också om det. Jag frågade om den beryktade liveskiva som han sägs ha gjort med Linn Records (bekräftat av Linn representanter). Det ska tydligen vara något strul med den som gör att den inte kan ges ut. Jag har hela tiden fått intrycket (av Linnfolket) att det varit något tekniskt fel på inspelningen, typ brum som de inte kan få bort. Men det kanske är sammarbetet och inte ljudet som gnisslar?

Gibbons ville inte kännas vid live inspelningen med Linn och pratade istället om hur hans nuvarande bolag försöker köpa loss "Birmingham to Memphis" skivan från Linn Records. Tydligen får han inte sälja den "själv". På de skivor jag köpte av honom hade rättigheterna överförts från Polydor/MCA/Incog till "Road goes on forever records" (www.rgfrecords.demon.co.uk). Undrar varför? Det kanske är svårt för honom att få ut sina skivor på de normala bolagen, han är ju inte precis Britney Spears längre, som tur är!

Jag såg honom också i Stockholm för ca: 10 år sedan, det kanske var samma spelning? Vi (Jag, en kille från Gbg och en kompis till mig du träffat!) stog även då ca 3-5 meter från scenen rakt framför Gibbons och Refreshments, det var en smal gång framför scenen och vi stog ovanpå bänken som fanns längs väggen mitt emot scenen. Det var hur bra som helst! Även då frågade jag Gibbons efter spelningen om Linnsamarbetet och om det skulle bli fler skivor. Nix var svaret, även om jag har för mig att han erkände att det fanns en outgiven liveinspelning med dem. Han jobbade då med Incog records och hade gjort en usel (ur Linnperspektiv) skiva som hette "Stained glass", jag köpte ovetande en signerad skiva då. Jag fick även en stor affisch signerad den gången. Kul minnen.

Den gången pratade vi även med en av killarna i The Refreshments under pausen om deras sammarbete med Gibbons och han var mycket trevlig. Han berättade om hur de blivit bekanta och hur Gibbons brukar spela med dem när han är i Sverige och även på andra ställen.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var det refreshment han hade med sig nu med?
Edit såg på bilderna nu att så inte var fallet synd att man missade han denna gång refreshment vill jag inte se eller höra.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
refreshment vill jag inte se eller höra.
??? Personlig antagonism? Eller tycker du inte att de är bra på något sätt? Det kanske är förrädare mot den sanna rockabillyn? :D

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
hepcat wrote:
refreshment vill jag inte se eller höra.
??? Personlig antagonism? Eller tycker du inte att de är bra på något sätt? Det kanske är förrädare mot den sanna rockabillyn? :D
Deras första platta tyckte jag var bra men sedan tycker jag de har blivit som rockabillyns Brittney spears typ alltså alldeles för kommersiellt och saknar sväng och driv.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00