Lejonklou wrote:
frågade lite om samarbetet med Linn.
He, he, jag frågade också om det. Jag frågade om den beryktade liveskiva som han sägs ha gjort med Linn Records (bekräftat av Linn representanter). Det ska tydligen vara något strul med den som gör att den inte kan ges ut. Jag har hela tiden fått intrycket (av Linnfolket) att det varit något tekniskt fel på inspelningen, typ brum som de inte kan få bort. Men det kanske är sammarbetet och inte ljudet som gnisslar?
Gibbons ville inte kännas vid live inspelningen med Linn och pratade istället om hur hans nuvarande bolag försöker köpa loss "Birmingham to Memphis" skivan från Linn Records. Tydligen får han inte sälja den "själv". På de skivor jag köpte av honom hade rättigheterna överförts från Polydor/MCA/Incog till "Road goes on forever records" (
www.rgfrecords.demon.co.uk). Undrar varför? Det kanske är svårt för honom att få ut sina skivor på de normala bolagen, han är ju inte precis Britney Spears längre, som tur är!
Jag såg honom också i Stockholm för ca: 10 år sedan, det kanske var samma spelning? Vi (Jag, en kille från Gbg och en kompis till mig du träffat!) stog även då ca 3-5 meter från scenen rakt framför Gibbons och Refreshments, det var en smal gång framför scenen och vi stog ovanpå bänken som fanns längs väggen mitt emot scenen. Det var hur bra som helst! Även då frågade jag Gibbons efter spelningen om Linnsamarbetet och om det skulle bli fler skivor. Nix var svaret, även om jag har för mig att han erkände att det fanns en outgiven liveinspelning med dem. Han jobbade då med Incog records och hade gjort en usel (ur Linnperspektiv) skiva som hette "Stained glass", jag köpte ovetande en signerad skiva då. Jag fick även en stor affisch signerad den gången. Kul minnen.
Den gången pratade vi även med en av killarna i The Refreshments under pausen om deras sammarbete med Gibbons och han var mycket trevlig. Han berättade om hur de blivit bekanta och hur Gibbons brukar spela med dem när han är i Sverige och även på andra ställen.