selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tunedem
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns väl fortfarande inte som klistrad tråd väl?

En liten fundering.

Något som är viktigt för att få välljud är att "tunedema" var högtalarna ska stå. Och inte bara ur den synvinkeln förstås. Men om man nu ska jämföra tex två cd-spelare med varandra, bör denna process göras om vid skifte av testobjekt? Dvs kan en cd-spelares egenskaper (förstärkare, kablar etc) påverka var högtalarnas placering är bäst ur tunedem-synvinkel?

/ B

Post subject: Re: Tunedem
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 21:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Finns väl fortfarande inte som klistrad tråd väl?

En liten fundering.

Något som är viktigt för att få välljud är att "tunedema" var högtalarna ska stå. Och inte bara ur den synvinkeln förstås. Men om man nu ska jämföra tex två cd-spelare med varandra, bör denna process göras om vid skifte av testobjekt? Dvs kan en cd-spelares egenskaper (förstärkare, kablar etc) påverka var högtalarnas placering är bäst ur tunedem-synvinkel?

/ B
Enligt min erfarenhet påverkar det inte att byta testobjekt.
Om högtalarna är rätt justerade låter allt bättre, från videon till cd:n.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min fråga kom sig av att man "tunedemar" alla möjliga saker, inte bara högtalare. Rimligen borde då en ny signalgivare (eller förstärkare) också kräva en ny tunedem av högtalarna. Eller gör jag någon logisk kullerbytta här?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 25, 2007 07:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Min fråga kom sig av att man "tunedemar" alla möjliga saker, inte bara högtalare. Rimligen borde då en ny signalgivare (eller förstärkare) också kräva en ny tunedem av högtalarna. Eller gör jag någon logisk kullerbytta här?

/ B
Du kan tunedema vilka elektronikkomponenter som helst genom den sämsta högtalaren du kan uppbringa, uppställningen spelar ingen roll för att kunna höra skillnaden på grejor som ligger före i signalkedjan.

Sedan blir det förstås ännu bättre med " tune demade" högtalare också, korrekt uppställda ( där du kan följa melodin bäst, där är rätt position ).

Det som är oerhört intressant med tunedem metoden är att priset på en produkt inte har någon som helst relevans för resultatet.
Således kan en Boston A-40 högtalare för 1000:- lätt utklassa t.ex. en highendhögtalare som B/W 801.

Linn utvecklar sina produkter med " tunedemmetoden" vilket gör att t.ex.högtalarna inte alltid mäter så bra, utan låter, bra. Därför kan man säga att priset har relevans i fallet Linn och till viss del även Naim, där dyrare grejor alltid är bättre, ur ett " tunedem " perspektiv.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 25, 2007 09:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:

/ B
Intressant fråga, jag kan för lite för att uttala mig men jag har en fundering. Olika komponenter har ju olika "färgning" av ljudet.
Borde inte t.e.x. en cd spelare med "vass" diskant kräva en placering av högtalare och en med "mjuk" diskant en annan.
Som sagt, jag borde kanske inte uttala mig men jag har funderat på samma sak så jag kunde inte låta bli att blanda mig i.

Mvh
fredrik

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 25, 2007 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta är intressant o bör studeras närmare.
Här kommer mina erfarenheter som inte behöver vara sant... :wink:

Om man uppgraderar källa/stärkare/rack, kablar etc, kan EV det ibland behövas tunas om högtalarna liiiiite, mest beroende av att man (spekulation) troligen hör bättre var exakt de ska stå.
Men vi snackar mycket SMÅ justeringar nu!
Om man sedan går tillbaka till före uppgraderingen låter denna nya placering bättre...

Dvs del optimala högtalarplaceringen är inte beroende av insignal.

Någon annan som testat?
(vet om att jajo fick tuna om systemet efter ESS upgradering så mer feedback kring detta vore skoj)

PostPosted: Mon Jun 25, 2007 12:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bytte i helgen strömkabklar till lejonklou, samt ändrade ordning på kablarna i grenuttaget (borde gjorts för länge sedan)
klar förbättring (tunedem, men också "rent brusförhållandemässigt" i RIAA), men också en ngt förändrad ljudbalans med åter ngt mer accentuerad (men inte sämre) bas
jag har inte gjort det än men jag tror det kommer krävas en viss justering av högtalarna för att få ut det mesta av förbättringen innan
ska byta grenuttaget först men...
ovan erfarenhet skulle stödja behovet av viss smärre justering efter förbättringar tidigare i kedjan

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 25, 2007 14:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Fredrik S wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Intressant fråga, jag kan för lite för att uttala mig men jag har en fundering. Olika komponenter har ju olika "färgning" av ljudet.
Borde inte t.e.x. en cd spelare med "vass" diskant kräva en placering av högtalare och en med "mjuk" diskant en annan.
Som sagt, jag borde kanske inte uttala mig men jag har funderat på samma sak så jag kunde inte låta bli att blanda mig i.

Svar från Rutger:

Om man lyssnar " tunedem" dvs. VAD musikerna spelar, spelar en vass diskant ingen roll.

Om man lyssnar " hifi" och lyssnar på inspelningens klangbalans, perspektiv mm. kan det ibland krävas en något annorlunda placering.

Det fungerar dock förvånansvärt bra med tunedemmetoden att få en korrekt placering direkt, även " hifi" mässigt brukar det bli rätt.

Tunedemmetoden går också mycket fortare vi inställningen av högtalarna, än att lyssna på inspelningens klang.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 26, 2007 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man nu "tunedemar" sina högtalare till exakt rätt placering... gäller denna placering oberoende av var du själv befinner dig?

Till exempel, jag sitter i min soffa, flyttar och vinklar mina högtalare tills jag är nöjd. Sedan flyttar jag mig 20 cm framåt och allt låter mer fokuserat, jag hör bättre vad som händer. Ett fönster mot musiken har öppnats.

Borde jag även tunedema min egen plats i rummet?

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 26, 2007 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
Nä, det tycker jag inte. Om en CD-spelare har "vass" återgivning finns det två alternativ:
1) Byt ut den (CD-spelaren)
2) Dämpa (akustikbehandla) lyssningsrummet

Allt annat är bara kompromisser.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 26, 2007 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Dvs del optimala högtalarplaceringen är inte beroende av insignal.
Utan att veta, det tror jag.
Om än i liten grad.
Därför denna tråd.

Jag tror att "sväng" (som en sammanfattande beteckning på musikalitet, rytm och "drag") inte är något hokus-pokus utan något väl definierbart och mätbart. Bara att vi tittar på/mäter fel saker. OM vi utgår från detta så borde högtalarplaceringen kunna bero på egenskaperna i föregående steg.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 26, 2007 08:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Om man nu "tunedemar" sina högtalare till exakt rätt placering... gäller denna placering oberoende av var du själv befinner dig?

Till exempel, jag sitter i min soffa, flyttar och vinklar mina högtalare tills jag är nöjd. Sedan flyttar jag mig 20 cm framåt och allt låter mer fokuserat, jag hör bättre vad som händer. Ett fönster mot musiken har öppnats.

Borde jag även tunedema min egen plats i rummet?

/ B
Fråga 1: Ja. Du kan höra att det är korrekt även om du står utanför rummet!
Fråga 2: Nej.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många bra svar här, tycker jag. Det finns en princip som rent praktiskt visar sig stämma när man "tunedemmar in" anläggningar och det är hierarkin.

Därför kan man alltid tunedemma exempelvis källor mot varandra, även om högtalarna står helt fel. Men ju bättre högtalarna är placerade, desto lättare blir det att jämföra källorna.

Sedan har jag tvingats acceptera att den optimala placeringen av högtalare kan variera något beroende på vad som driver dem. Det skulle vara lite enklare om rätt position alltid var rätt, men jag har testat detta ett tag och funnit att den i vissa fall ändrar sig. Min åsikt är därför numera att den optimala högtalarpositionen faktiskt är beroende av insignal. Men i betydligt högre grad av rummet de står i.

Ett sätt att framkalla detta verkar vara att byta ut/ändra i en apparat tidigare i kedjan så att den allra lägsta basen ändrar nivå/karaktär. Då kan den optimala positionen på högtalaren bli en annan, vanligen inte så långt ifrån den förra.

Att byta till en annan skiva påverkar dock aldrig den optimala högtalarpositionen. Att öka basen med en tonkontroll gör det vanligen inte heller. Men att byta en kabel kan i vissa fall göra det! Mycket märkligt faktiskt...

Bill, jag tror inte heller att "svänget" är något hokus-pokus, snarare är det så att summan av en mängd psykoakustiska störningar ska vara så låg som möjligt. Då tycker vår hjärna att musiken är lätt att hänga med i och därmed slappnar de analytiska delarna av och den känslomässiga tolkningen ges mera plats.

Post subject: fråga
PostPosted: Thu Jun 28, 2007 16:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hur gör ni när ni demar, tar ni en skiva som ni "vet" hur den ska svänga eller en "svår skiva" eller flera olika? Jag tenderar att hamna i att försöka med olika skivor, ofta flera olika i olika genrer innan jag känner mig lite säker på att jag hamnat rätt. Ett annat problem med tunedem är att jag ofta hamnar i tvångsmässigt tvivel = ändra, ändra, ändra, ändra...

Post subject: Tune dem
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 07:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill bara dela med mig av min erfarenhet kring tune dem.

Av en händelse satte jag mig cirka 1,5 meter bakom min vanliga lyssningsposition och upptäckte att det lät "bättre" där. Det var helt klart så att musiken kom bättre till sin rätt där jag satt. Jag började justera vinklingen på mina Ninka och efter ett tag kom jag fram till den ideala vinkling och nu låter det faktiskt lika bra överallt i mitt vardagsrum. Lite märkligt det där men så är det faktiskt. Det känns som om musikerna spelar mer tillsammans och att det är mkt roligare att spela musik överhuvudtaget. :lol:

Det var inte mkt som behövdes ändras i vinklingen av högtalarna men cirkus två-tre centimeter utåt. Det var helt klart så att jag hade vinklat in dom för mkt i början. Känslan när vinklingen blev rätt var att allt föll på plats och att jag förstod musiken bättre och att jag började stampa takten till mkt musik.

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00