Fredrik S wrote:
Bill50x wrote:
Min fråga kom sig av att man "tunedemar" alla möjliga saker, inte bara högtalare. Rimligen borde då en ny signalgivare (eller förstärkare) också kräva en ny tunedem av högtalarna. Eller gör jag någon logisk kullerbytta här?
/ B
Intressant fråga, jag kan för lite för att uttala mig men jag har en fundering. Olika komponenter har ju olika "färgning" av ljudet.
Borde inte t.e.x. en cd spelare med "vass" diskant kräva en placering av högtalare och en med "mjuk" diskant en annan.
Som sagt, jag borde kanske inte uttala mig men jag har funderat på samma sak så jag kunde inte låta bli att blanda mig i.
Svar från Rutger:
Om man lyssnar " tunedem" dvs. VAD musikerna spelar, spelar en vass diskant ingen roll.
Om man lyssnar " hifi" och lyssnar på inspelningens klangbalans, perspektiv mm. kan det ibland krävas en något annorlunda placering.
Det fungerar dock förvånansvärt bra med tunedemmetoden att få en korrekt placering direkt, även " hifi" mässigt brukar det bli rätt.
Tunedemmetoden går också mycket fortare vi inställningen av högtalarna, än att lyssna på inspelningens klang.