pejo wrote:
Men inte påverkar väl det ljudet? eh? Har aldrig upplevt det som ett problem om pickupen åker någon millimeter hit eller dit i sidled (eller för den delen i höjdled på lätt värmeskadade skivor).
Argon skriver
Quote:
Ofta har jag noterat att skivorna svajar i hastighet
Edit:
Lördagsmorgon, tog lite tid och testade med en 45:a med stort hål och med riktigt stora avvikelser från centrum blir det svaj i hastighet. Har aldrig upplevt det här med en LP även om pickupen rör sig i sidled (dock med mindre utslag).
Vad är det för plattor som är så märkligt ocentrerade?
Visst påverkar svaj. Det synpunkten borde väl definitivt passa in på "stampa-takten-gänget" här på Selleri
Vi som har varit med på den tiden när vinyl, rullbandspelare och senare kassettdäck var de enda källorna till musik vet plågsamt tydligt vad svaj kan ställa till med. Ocentrerade skivor förrycker hela musikupplevelsen, allt vad takt och timing heter bara försvinner. Detta gör det även vid ganska lågt svaj. Nu kan ju svaj vara vid olika frekvenser (är det riktigt snabbt kallas det för övrigt för flutter) men pratar vi ocentrerade LP´n (med 33 varv i minuten) börjar det låta obehagligt illa vid kanske +/- 1-2 mm rörelse i sidled.
Nu är det inte bara rytm och timing som förrycks utan även tonhöjden åker berg- och dalbana. På viss musik är det nästan värre.
Har man en extra LP att offra är det för övrigt ganska lätt att testa. Prova med en skiva med lugn musik och långa rena toner. Testa även med en skiva med starkt rytmiskt innehåll - gör en tune dem...
Jag har inte själv gjort sådan test, för mig räcker det med oljudet när det svajar!
/ B