selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 04, 2007 20:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har haft LP12:an i dryga två månader nu och är hur nöjd som helst med spelaren. Jag kör 12:an igenom ett slipsik-steg som låter alldeles fantastiskt men har endast basik-kretsen för motorstyrningen. Ofta har jag noterat att skivorna svajar i hastighet och har dragit den enkla slutsatsen att detta beror på min modesta krets. Vid kontroll har det dock visat sig att alla de skivor som svajar är undermåligt centrerade, puppan åker slalom över skivan. :evil: Med dyrare 180-gramsutgåvor har jag inte detta problem! Hur vanligt är det här och vad göra?? Borra upp skivan själv och centrera manuellt eller...och isåfall hur går man då tillväga ? Fler med samma problem?

Riggen: LP12 med cirkus, Ittok LVII, Adikt och Slipsik.

Post subject:
PostPosted: Fri May 04, 2007 20:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Låter märkligt och uppriktigt talat förstår jag inte riktigt vad som händer.

Har du haft spelaren på service? Annars är nog det bästa tipset att göra det först - börja INTE borra i dina plattor...

Post subject:
PostPosted: Fri May 04, 2007 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis, det är antagligen så att din pick-up inte är rätt inställd. Det är nog inte skivorna det är fel på.

Post subject:
PostPosted: Fri May 04, 2007 21:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

pejo wrote:
Låter märkligt och uppriktigt talat förstår jag inte riktigt vad som händer.

Har du haft spelaren på service? Annars är nog det bästa tipset att göra det först - börja INTE borra i dina plattor...
Det som händer är att vissa skivor inte är bra centrerade. Detta syns tydligt vid en okulärbesiktning då armen åker höger/vänster över skivan med ett jäkla svaj som följd. 12:an är nyjusterad och det syns tydligt på skivans (brist på) dåliga centrering att det inte är spelarens fel. Har hör talas om fler som haft detta problem och nån har nämnt att de borrat upp och centrerat skivan själv.

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 00:13 
Moderator
Moderator

Tycker du att det låter dåligt, i de fall skivan inte är centrerade? Jag har många skivor som är buckliga, ocentrerade och jävliga. Så länge de inte är skeva så nålen hoppar ur spår låter det kanon.

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 00:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

det går nog inte att titta på armen vid avspelning för att avgöra huruvida hålet sitter i mitten på skivan eller inte, det kan bero på andra saker att du ser ett släng med pickupen. Hur många millimeter är det din pickup svajar?

Ta istället en vanlig linjal och mät radien på några punkter, en passare kan också användas. Tror säkert att din skiva har hålet där det skall vara, annars så posta gärna en bild eller dina mätdata.

Att du dessutom skulle kunna höra en tidsmässig variation i ljudet får jag heller inte att gå ihop med "dålig centrering". Skivan pressas från sin matris (som lär vara rund och centrerad) och även om skivan gör en eliptisk rörelse p.g.a. att hålet inte sitter perfekt centrerat borde den förlupna längden på spåret vara konstant över varvet.

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är lite förvånad över svaren/kommentarerna här. Vissa skivor ÄR ocentrerade och om Argon t.o.m ser tonarmen svaja i sidled så är det med all säkerhet ocentrerade skivor. Jag har t.o.m skivor som är OK på ena sidan men inte den andra. Även skivor som inte är helt runda....

Visst går det att se på tonarmens rörelser huruvida en skiva är centrerad eller inte, varför skulle det inte gå att göra det? För det är väl ingen här som tror att en Linn-arm är så dåligt konstruerad att den med en Adikt märkbart svajar i sidled? Att lämna in spelaren på service för att vissa skivor är ocentrerade känns verkligen som fel väg att gå....

Så hur löser man detta? Ja, antingen skaffar man en Nakamichi TX-1000 skivspelare som automatiskt centrerar skivorna.... eller så filar man upp hålet och centrerar manuellt. Det fungerar alldeles utmärkt att centrera skivorna manuellt även om det är lite pilligt att få det rätt.

Enklast är förstås att bara förstora skivans hål och sedan centrera varje gång man spelar den. Bättre är att notera i vilken riktning skivan är ocentrerad och bara fila med en rundfil i rätt riktning. Lite i taget tills det är rätt. Då blir det mycket enklare varje gång man ska spela skivan.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 07:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag är lite förvånad över svaren/kommentarerna här. Vissa skivor ÄR ocentrerade och om Argon t.o.m ser tonarmen svaja i sidled så är det med all säkerhet ocentrerade skivor. Jag har t.o.m skivor som är OK på ena sidan men inte den andra. Även skivor som inte är helt runda....

Visst går det att se på tonarmens rörelser huruvida en skiva är centrerad eller inte, varför skulle det inte gå att göra det?
håller med Bill!

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 09:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Men inte påverkar väl det ljudet? eh? Har aldrig upplevt det som ett problem om pickupen åker någon millimeter hit eller dit i sidled (eller för den delen i höjdled på lätt värmeskadade skivor).

Argon skriver
Quote:
Ofta har jag noterat att skivorna svajar i hastighet
Edit:
Lördagsmorgon, tog lite tid och testade med en 45:a med stort hål och med riktigt stora avvikelser från centrum blir det svaj i hastighet. Har aldrig upplevt det här med en LP även om pickupen rör sig i sidled (dock med mindre utslag).

Vad är det för plattor som är så märkligt ocentrerade?

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 11:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har oxå några skivor som är buckliga men det är inga som helst problem med dessa. En skiva som det är särskilt mycket svaj på är Eagles greatest hits. Lyin eyes låter helt enkelt för j-igt och armen gör mer än 5 mm sidorörelser. Läste nånstans att det ofta kunde vara problem med b-sidan pga att den pressas/graveras efter a-sidan och då skall det tydligen vara svårt att bibehålla centreringen. Har ett antal skivor där armen gör nåra millimeter i sida men de går att lyssna på men Eagles var outhärdlig.

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Men inte påverkar väl det ljudet? eh? Har aldrig upplevt det som ett problem om pickupen åker någon millimeter hit eller dit i sidled (eller för den delen i höjdled på lätt värmeskadade skivor).

Argon skriver
Quote:
Ofta har jag noterat att skivorna svajar i hastighet
Edit:
Lördagsmorgon, tog lite tid och testade med en 45:a med stort hål och med riktigt stora avvikelser från centrum blir det svaj i hastighet. Har aldrig upplevt det här med en LP även om pickupen rör sig i sidled (dock med mindre utslag).

Vad är det för plattor som är så märkligt ocentrerade?
Visst påverkar svaj. Det synpunkten borde väl definitivt passa in på "stampa-takten-gänget" här på Selleri :-)

Vi som har varit med på den tiden när vinyl, rullbandspelare och senare kassettdäck var de enda källorna till musik vet plågsamt tydligt vad svaj kan ställa till med. Ocentrerade skivor förrycker hela musikupplevelsen, allt vad takt och timing heter bara försvinner. Detta gör det även vid ganska lågt svaj. Nu kan ju svaj vara vid olika frekvenser (är det riktigt snabbt kallas det för övrigt för flutter) men pratar vi ocentrerade LP´n (med 33 varv i minuten) börjar det låta obehagligt illa vid kanske +/- 1-2 mm rörelse i sidled.

Nu är det inte bara rytm och timing som förrycks utan även tonhöjden åker berg- och dalbana. På viss musik är det nästan värre.

Har man en extra LP att offra är det för övrigt ganska lätt att testa. Prova med en skiva med lugn musik och långa rena toner. Testa även med en skiva med starkt rytmiskt innehåll - gör en tune dem...

Jag har inte själv gjort sådan test, för mig räcker det med oljudet när det svajar!

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 12:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag skall offra eaglesplattan i experimentsyfte. Återkommer i em med resultat och kommentarer.

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 17:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nu har jag testat skivan igen och konstaterar att A-sidan spelar perfekt, inga sidorörelser med armen men när jag byter till B-sidan då händer det grejer. Kraftiga sidorörelser med följden att tonhöjden, takten och timingen på låten vandrar upp och ner. En inte särskilt musikalisk upplevelse mao. Med kniv gör jag hålet större och centrerar manuellt och då funkar skivan igen. Armen spårar rakt och det låter som det var tänkt.
Blir till att gå igenom skivsamlingen med morakniven! :x

Post subject: nyfiken
PostPosted: Sat May 05, 2007 18:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur många procent av de skivor du har upplever du detta problem med? Jag är mest bara nyfiken...

/M

Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 18:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Svårt att säga - jag spelade nyss tre olika skivor efter varann och alla åker olika mycket i sida. Att jag har bra gehör kan ju naturligtvis påverka min upplevelse men det verkar som om skivor graverade på 80-talet generellt åker mer... Ex så har jag ett ex av Travelling Wilburys som inte är riktigt ren. Nu lyssnar jag på Brothers in arms som är riktigt bra i spårning, men som Bill50x skrev - testa att offra en skiva med lugn och långsam musik genom att borra upp centrumhålet och snedställ medvetet centreringen. Musiken kommer försvinna i en tonal dissonans orsakad av den dåliga centreringen. Det kommer att låta allt annat än musikaliskt och roligt.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00