selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 20:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hallå,
hittade att min dator faktiskt har en S/PDIF-utgång. Självklart börjar kvarnhjulen uppe i knoppen långsamt snurra... Jag funderar hur mycket bättre det skulle låta om man kunde koppla en gammal billig Numerik till datorn och sen vidare till stereon?
Lite sökande här på forumet verkar bekräfta detta och att jag behöver en RCA-BNC-kontakt.
Vad säger ni, har jag förstått tidigare texter rätt och vad tror ni om idén? Är det bättre/billigare att helt enkelt köpa ett bra ljudkort?
Mvh,
Kent.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 00:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skall du lägga ut slantar så tror jag du kommer långt med ett nytt ljudkort. Jag skulle rekommendera ett extern ljudkort med separat nätdel. Sådana finns från ca 2000 kr. Skit i multikanalskort och inbyggda PCI-kort. De är oftast skräp oavsett vad det står i specarna, det finns dock "specialkort" som är bra..

Googla på:
- Mbox 2 Mini (externt kort)
- RME HDSP 9632 (internt kort, jag använder detta)
- M-AUDIO FWAudiophile (externt kort)

En nackdel med dessa kort (om man ser det sp) är att de låter bra men stödjer inte DirectSound 3 osv. Detta gör att de är bra på musik men går inte att använda till spel. Kör du ett av dessa kort och pluggar i ett Creativekortparallellt så måste du ställa in vilket kort som skall användas till vad i kontrollpanelen. Sannolikt kommer du att få konflikter som gör att datorn börjar hänga sig lite då och då.

Sen är det väl egentligen summan av alla delar av ett system som ger välljudet. Bara du kan prioritera vilken del som är den "svagaste länken" och vart du skall stoppa in pengarna.

/Malte

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 11:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Fördelen med en Numerik är att jag isf kör den på min Karik-III också.. Jag antar att det går att köra två källor till Numerik eftersom den har två ingångar?

Mvh,
Kent.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 22:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Fördelen med en Numerik är att jag isf kör den på min Karik-III också.. Jag antar att det går att köra två källor till Numerik eftersom den har två ingångar?
Jo Numerik tar ingång 1 om den har signal där, annars ingång 2 om det finns signal där. Du får alltså slå av "Digital" ut på Kariken (eller slå av den helt enkelt) så switchar Numeriken automagiskt till ingång 2 om du har datorn kopplad dit

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 07:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

kent wrote:

Mvh,
Kent.
Nu blev jag nyfiken, är numeriken verkligen bättre på D/A jobbet än en karik III?

Ang. nytt ljudkort så köp hellre en squeezebox och mata numeriken med. Det kommer att låta bättre (om du inte köper ett dyrt externt ljudkort) och är mycket mer flexibelt.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 07:27 
Site Admin
Site Admin

GForce wrote:
Nu blev jag nyfiken, är numeriken verkligen bättre på D/A jobbet än en karik III?
Absolut!!

Kariken är ju gjord för att paras med en Numerik, även om den visserligen fick en egen D/A-omvandlare i de senare versionerna så är det solklart bättre med Numerik.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 10:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

GForce wrote:

Ang. nytt ljudkort så köp hellre en squeezebox och mata numeriken med. Det kommer att låta bättre (om du inte köper ett dyrt externt ljudkort) och är mycket mer flexibelt.
Nja, nu var det väl så att jag måste prioritera lite... Numerik + Squeezebox blir för mycket pengar helt enkelt. Men det kan vara en idé för framtiden. Som du säger, mer flexibelt, slippa ha datorn igång.

Mvh,
Kent.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 10:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

kent wrote:
GForce wrote:

Nja, nu var det väl så att jag måste prioritera lite... Numerik + Squeezebox blir för mycket pengar helt enkelt. Men det kan vara en idé för framtiden. Som du säger, mer flexibelt, slippa ha datorn igång.

Mvh,
Kent.
Datorn igång måste du ha ändå även med squeezebox (förutom om du lyssnar på internetradio). Flexibiliteten jag tänkte på var snarare att du inte behöver sitta vid datorn för att se vad du spelar och styra spelandet, det gör du via squeezeboxen.
Ett bra ljudkort kostar minst lika mycket som squeezbox, men om du inte vill investera i en squeezbox nu så är det bästa att köra s/pdif ut från datorn till numerik:en.
Eller har jag missuppfattat dig, har du inte en numerik heller ännu?
Om inte så är det bästa och billigaste att bara köpa en squeezebox, och en bättre strömförsörjning till den. Ev. kan du senare få den moddad så den låter ännu bättre.

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00