Lejonklou wrote:
Nej, det handlar varken om produktionsteknik eller svårighet att få tag i komponenter. Det är bara i ett litet fåtal fall som komponenter är bekymret och Linn skulle kunna välja att serva apparaten så länge inte just den komponenten går sönder.
Kvar blir goodwill kontra lönsamhet. Eftersom Linn har fast pris på reparationer och returfrakten ingår i detta så är det troligen tämligen olönsamt att reparera gamla produkter. Kan man inte byta hela kretskort så tar det massor av tid att felsöka, beställa komponenter och reparera. Alltså sållar man ut de äldsta och bökigaste produkterna och skickar dem på End of Service-högen.
Precis, dessutom ska vi ha i åtanke att Linn inte kan styra sina under-
leverantörer hur mycket som helst.
Jag håller dock med om att vissa av apparaterna i listan ovan borde
kunnat få vara kvar på "prylar-vi-lagar-listan".
Men hur ser det ut hos andra tillverkare? Vad/vem är bättre på att hålla
reservdelar etc, och hur mycket bättre är de? (jag påstår inte att linn är
bra eller bäst på detta, men å andra sidan har jag inte den blekaste
aning om hur det ser ut hos andra märken)
/M
PS: Vilket japanskt dussinmärke erbjuder sig att byta in din trasiga
elektronik till ett fast pris i samband med att de slutar erbjuda service
till denna? DS.