selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 770
Location: Göteborg
Har en fundering vad det gäller orsaken till Linns så omtalade dåliga service av gamla prodkuter. Kan det vara så enkelt att Linn använder för "avancerad" teknologi i produktionen av sina apparater?

Med "avancerad", menar jag att Linn i mycket stor utsträckning arbetar med ytmonterade komponenter och switchade nätdelar. Fördelen med ytmonterade är ju korta signalvägar, men framförallt - billigare tillverkningskostnader, eftersom det mesta sker maskinellt. Ytmontering används ju förövrigt i mycket enkla elektronikprodukter och för den delen switchade nätdelar också, så i princip är inte detta ett mått på "exklusiv" tillverkning om man bortser från att Linn har förfinat tekniken till det yttersta.

Men med ytmonteringen kommer den stora nackdelen - hur byter man på ett enkelt sätt ytmonterade komponenter som gått sönder?

Med den andra tillverkaren - Naim - är det tvärtom. De använder så gott som uteslutande standardkomponenter och mindre ytmontering (nåväl deras nyare multiförstärkare borttagna). Det innebär att du i princip kan lämna in en hur gammal förstärkare som helst, för reparation. Det är förövrigt vanligt i "Naim-världen", att man efter 10-15 år lämnar in sin förstärkare för "recapping" (jmf möjligheten att "retippa" pickuper, däribland Linns) och därefter få tillbaka en förstärkare i "nyskick".

De båda tillverkarna har valt två olika vägar när de konstruerar och ger möjlighet till service av sina produkter, frågan är vilken som är bäst.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2497
Location: Norr
torig wrote:
Har en fundering vad det gäller orsaken till Linns så omtalade dåliga service av gamla prodkuter.
Vad menar du då?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 770
Location: Göteborg
Kanske skulle varit tydligare och skrivit "upphört". Nedan är ett utdrag ur en lista som fanns på diskussionsforumet "Topica" för ett år sedan och som också diskuterades på detta forumet.

"PRODUCT END OF SERVICE DATE
KUDOS 30th April 2006
AXIS board 30th April 2006
VALHALLA 30th April 2006
ISOBARIK crossover 30th April 2006
Original CLASSIK Music 30th April 2006
PRETEK and POWERTEK 30th April 2006
INTEK 30th April 2006
Early 5103 30th April 2006
NUMERIK 30th April 2006
LK1 31st May 2006
LK2 31st May 2006
KREMLIN 31st May 2006
KARIK 31st May 2006
MIMIK 31st May 2006
LK100 31st May 2006
KABER AKTIV crossover 31st May 2006
KELTIK AKTIV crossover 31st May 2006"

Det finns förvrigt mera detaljerat att läsa här: http://lists.topica.com/lists/linn/read ... tart=18532.

I ovanstående lista finns ju produkter som i allra högsta grad finns i många Linn-entusiasters hem.

Man kan ju undra om Naim har en motsvarande lista?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
I den listan är det ju inte med så många ytmonterade produkter direkt. :?

Men däremot så är en del av komponenterna inte direkt lätta att få tag på.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 15:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 312
Nåja, 7 komponenter av dessa använder ju ytmonterad teknik, jag tror dock inte att bristen på service på äldre produkter beror på ytmonteringen, utan på en allmän policy från Linn, tyvärr. Handlarna är dock väldigt serviceminded.

Ytmontering ÄR mycket svårare att laga, men fördelen är ju extremt korta signalvägar och nu, på senare tid har det dykt upp ytmonterade komponenter som dessutom är nästan lika bra som de allra bästa konventionella. Jämför tex. Mimik 1 och Mimik 11, där den huvudsakliga skillnaden är ytmontering och kortare signalvägar i Mimik 11, med bättre ljud som följd.

Linn verkar ju generellt ha en extremt bra service på sina produkter, vilket ju också Naim har.


Last edited by Rutger on Sun Feb 25, 2007 15:24, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 770
Location: Göteborg
Njaa... Karik, Numerik, Kudos, Classik, Mimik, Kremlin, AV5103 och de aktiva filtrena till Kaber och Keltik, tillhör väl definitivt "listan över apparater med ytmonterade komponenter".

Men ytmontering eller inte, så är inte det den enda "poängen" med mitt inlägg, utan att Linn kanske använder en produktionsteknik (till "listan" kan nu tydligen också föras komponenter som inte direkt är lätta att få tag på) som innebär svårigheter att få service på äldre mycket välljudande apparater.

Men Naim är också på väg dit med bl a sina multiförstärkare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 15:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 312
En vän till mig fick sin 5103:a reparerad. Försteget skickades till Linn i Scottland och hela moderbordet byttes ut. T.o.m. Linns konstruktör ringde personligen och bad om ursäkt för det besvär det inneburit att han varit utan sitt försteg ett antal veckor! Det kallar jag för en bra service. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 16:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Jag tror inte det har så mycket med monteringstekninken att göra. Linn använder inte speciellt små komponenter och att byta dem är inte speciellt svårt. Kanske komponentval dvs att komponenter ej är tillgängliga längre kan vara en anledning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 770
Location: Göteborg
Tråden kanske är på väg att "snöa in" för mycket på ytmontering och sällsynta komponenter, men det kan vara intressant att med en jämförelse visa vad jag i min inledning menade med meningen;

"Kan det vara så enkelt att Linn använder för "avancerad" teknologi i produktionen av sina apparater? ".

Vi kan jämföra de två förstegen Linn LK 1 och Naim NAC 32.

LK 1an tror jag introducerades 1985 och var då det första microprocessorstyrda försteget. NAC 32 introducerades 1977 och uppgraderades 1985 till NAC 32-5.

NAC 32 kan man i princip få i nyskick, genom att sända den till Naims fabrik i Salisbury, för service.

LK 1an däremot, är mycket svår eller förmodligen omöjlig att reparera om microprocessorn skulle gå sönder.

Det är det jag menar är nackdelen med att använda för avancerad teknik. Sedan så erbjuder Linn mycket hög servicegrad så länge "produkten lever". Se bara på LP12an, där man "i princip" erbjuder full service från årsmodell 1973 (då den introducerades), fram till idag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5315
Location: Bromma-Stockholm
Rutger wrote:
En vän till mig fick sin 5103:a reparerad. Försteget skickades till Linn i Scottland och hela moderbordet byttes ut. T.o.m. Linns konstruktör ringde personligen och bad om ursäkt för det besvär det inneburit att han varit utan sitt försteg ett antal veckor! Det kallar jag för en bra service. :wink:
Mjae. Bra service är väl när man byter mot ny produkt direkt? Ett moderkort byts på en halvtimme, finns ingen anledning att man ska behöva vänta veckovis för detta.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nej, det handlar varken om produktionsteknik eller svårighet att få tag i komponenter. Det är bara i ett litet fåtal fall som komponenter är bekymret och Linn skulle kunna välja att serva apparaten så länge inte just den komponenten går sönder.

Kvar blir goodwill kontra lönsamhet. Eftersom Linn har fast pris på reparationer och returfrakten ingår i detta så är det troligen tämligen olönsamt att reparera gamla produkter. Kan man inte byta hela kretskort så tar det massor av tid att felsöka, beställa komponenter och reparera. Alltså sållar man ut de äldsta och bökigaste produkterna och skickar dem på End of Service-högen.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2497
Location: Norr
Bill50x wrote:
Rutger wrote:
En vän till mig fick sin 5103:a reparerad. Försteget skickades till Linn i Scottland och hela moderbordet byttes ut. T.o.m. Linns konstruktör ringde personligen och bad om ursäkt för det besvär det inneburit att han varit utan sitt försteg ett antal veckor! Det kallar jag för en bra service. :wink:
Mjae. Bra service är väl när man byter mot ny produkt direkt? Ett moderkort byts på en halvtimme, finns ingen anledning att man ska behöva vänta veckovis för detta.

/ B
Transporten till och från Skottland tar 4-5 arbetsdagar per resa.

Skulle Linn ha bytt ut hans försteg istället för att laga det menar du? Knappast realistiskt då 5103:an har ett antal år på nacken...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2497
Location: Norr
Lejonklou wrote:
Nej, det handlar varken om produktionsteknik eller svårighet att få tag i komponenter. Det är bara i ett litet fåtal fall som komponenter är bekymret och Linn skulle kunna välja att serva apparaten så länge inte just den komponenten går sönder.

Kvar blir goodwill kontra lönsamhet. Eftersom Linn har fast pris på reparationer och returfrakten ingår i detta så är det troligen tämligen olönsamt att reparera gamla produkter. Kan man inte byta hela kretskort så tar det massor av tid att felsöka, beställa komponenter och reparera. Alltså sållar man ut de äldsta och bökigaste produkterna och skickar dem på End of Service-högen.
Precis, dessutom ska vi ha i åtanke att Linn inte kan styra sina under-
leverantörer hur mycket som helst.

Jag håller dock med om att vissa av apparaterna i listan ovan borde
kunnat få vara kvar på "prylar-vi-lagar-listan".

Men hur ser det ut hos andra tillverkare? Vad/vem är bättre på att hålla
reservdelar etc, och hur mycket bättre är de? (jag påstår inte att linn är
bra eller bäst på detta, men å andra sidan har jag inte den blekaste
aning om hur det ser ut hos andra märken)

/M

PS: Vilket japanskt dussinmärke erbjuder sig att byta in din trasiga
elektronik till ett fast pris i samband med att de slutar erbjuda service
till denna? DS.

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 20:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 02, 2004 08:42
Posts: 121
Låter ju så definitivt med end of service. Tycker Linn istället kunde ha "prylar-vi-kanske-lagar" eller prylar vi lagar mot kostnadsförslag eller liknande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2497
Location: Norr
Med tanke på det fasta priset om 2600kr inkl frakt t o r så är det inte
alla prylar som är värt att laga (LK1, LK2; Pretek, Powertek, Intek,
LK100, Mimik...).

Däremot äldre 5103, Kremlin och Classik utan radio skulle dock vara fint
att kunna laga fortfarande (Observera att nyare 5103 går att få repade).

/M
'

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited