Egna tankar utifrån trial and learn (måste ju finnas nån sån metod)
Tror du kan utgå från att ställa högtalarna där det känns "rimligt", prova sen att flytta isär dom. Själv brukar jag försöka flytta isär högtalarna till den gränsen där ljuset börjar "spricka" och det låter som att det kommer från två högtalare med sprickan i mitten. Sen finputsa utifrån det.
En breddare uppställning resulterar oftast (alltid?) i att musiken upplevs lite långsammare och då kan det vara lättare att följa med i musiken. Ett tecken på en för bred uppställning är även om musiken tappar "takt, fart och fläkt"... En tät uppställning då upplevs ofta musiken som snabbare och kan även bli rörigare.
Har uppmärksammat att min Linn-handlare har det betydligt tätare mellan högtalarna än jag skulle ställa dom. De flesta Linnister tycks inte heller vara så mycket för invinkling. Har själv inte kört med invinkling på mina Tukan, men har lite, lite invinkling på mina Monitor Audio RS6.
Avståndet till bakväggen är också avgörande. Har ingen erfarenhet av Katan, men Kan I & II ska ju stå kloss mot väggen och Tukan trivs också nära väggen. Detta gäller inte Katan vad jag har förstått, men jag vet inte om 20-30cm från bakväggen eller mera är en "vanlig" uppställning. Detta varierar ju från rum till rum. Prova...
Jag skulle tippa att din liksidiga triangel är en bra utgångspunkt, men att du kan ha högtalarna lite tätare ihop och bryta "liksidigheten"