selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Placering av högtalare!
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 20:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har lite frågor om högtalarplacering.
Jag har precis köpt ett par katan och i manualen så rekommenderas att man placerar högtalarna lika långt ifrån varandra som varje högtalare har till lyssnaren så att det bildas en liksidig triangel. Vidare står det att högtalarna ska vinklas in 5-10 grader mot lyssnaren. När jag tittat i flera av medlemmarnas presentationer här på forumet har jag dock upptäckt att flera verkar ha högtalarna betydligt tätare än oavstående beskrivning samt att de pekar "rakt" fram och inte vinklat in mot lyssnaren.
Är linns rekommendation "fel" eller är det ett startläge som man jobbar sig inåt ifrån, eller?
Visst kan och kommer jag att testa själv, men det vore intressant med tips på en vettig grunduppställning.
Har katan för övrigt en "smal eller bred ljudbild"? Jag vet att vissa b&w högtalare inte rekommenderas att vinklas inåt just pga en "bred ljudbild".

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De skall i alla fall inte stå för glest tycker jag. Det skall inte låta som att ljudet kommer från två håll, utan mer från ett. Mina egna står lite för glest tycker jag, men bänken emellan begränsar.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Egna tankar utifrån trial and learn (måste ju finnas nån sån metod) 8)

Tror du kan utgå från att ställa högtalarna där det känns "rimligt", prova sen att flytta isär dom. Själv brukar jag försöka flytta isär högtalarna till den gränsen där ljuset börjar "spricka" och det låter som att det kommer från två högtalare med sprickan i mitten. Sen finputsa utifrån det.

En breddare uppställning resulterar oftast (alltid?) i att musiken upplevs lite långsammare och då kan det vara lättare att följa med i musiken. Ett tecken på en för bred uppställning är även om musiken tappar "takt, fart och fläkt"... En tät uppställning då upplevs ofta musiken som snabbare och kan även bli rörigare.

Har uppmärksammat att min Linn-handlare har det betydligt tätare mellan högtalarna än jag skulle ställa dom. De flesta Linnister tycks inte heller vara så mycket för invinkling. Har själv inte kört med invinkling på mina Tukan, men har lite, lite invinkling på mina Monitor Audio RS6.

Avståndet till bakväggen är också avgörande. Har ingen erfarenhet av Katan, men Kan I & II ska ju stå kloss mot väggen och Tukan trivs också nära väggen. Detta gäller inte Katan vad jag har förstått, men jag vet inte om 20-30cm från bakväggen eller mera är en "vanlig" uppställning. Detta varierar ju från rum till rum. Prova...

Jag skulle tippa att din liksidiga triangel är en bra utgångspunkt, men att du kan ha högtalarna lite tätare ihop och bryta "liksidigheten" :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 08:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Rekomendationen liksidig triangel är märklig då placeringen beror på rummet och inte var lyssnaren sitter i rummet. Prova dig fram istället, använd tune dem.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte prövat själv och det kan kanske inte funkar i praktiken att man ljusterar en högtalare åt gången i mono.....sen när man hittat den optimala placeringen för varje högtalare så kopplar man i båda?

problem nu kanske är att de inte spelar tigth tillsammans men på något vis borde inte höger och vänster högtalare prestera bäst på samma avstånd från väggen om ni förstår vad jag menar beroende på hur rummet ser ut

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 15:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Rekomendationen liksidig triangel är märklig då placeringen beror på rummet och inte var lyssnaren sitter i rummet. Prova dig fram istället, använd tune dem.
Helt rätt! Och var inte rädd för att placera högtalarna assymetriskt i rummet, speceiellt om rummet är fyrkantigt (samma längd och bredd), kan det göra underverk.

Det finns inga snabba svar när det gäller högtalarplacering, bara onda ryggar :wink:

JohanR

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 16:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Dubbelpost

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00