selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 18:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

Har en Classik T och upptäckte en ganska oroande sak i fredags. Den har fungerat perfekt sen jag köpte den och aldrig haft problem att läsa några skivor. Men i torsdags kväll hade jag över några kompisar på vår årliga skivträff. Har blivit en tradition där vi träffas, dricker vin och utser föregående års bästa platta.
Men nu hände nåt konstigt. Två av mina kompisar hade med sig Doktor Kosmos senaste senaste skiva och den var omöjlig för min Classik att läsa. Den vägrade spela skivan. Eftersom det är en dubbel-cd och ingen av plattorna fungerade och att vi dessutom hade två exemplar kan det inte ha varit fel på skivorna. Jag tänkte att det troligen var en "shit-detektor" i spelaren som helt enkelt slog ifrån när den scannade skräpet... :)
Men sedan hände samma sak igen. Robyns senaste vägrade den att spela. Här hade vi dock bara ett ex så jag har inte kunnat dubbelkolla... Skivan såg dock bra ut och hade inga fläckar/repor osv...

Kan det vara nån form av kopieringsskydd som min Classik inte klarar av? Om så, är det någon som vet om det går att uppgradera spelaren om man lämnar in den? Är ju inte så kul att riskera köpa skivor som man inte kan spela. Är det någon annan som råkat ut för detta fenomen med sin Linn CD-spelare?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hm vad jag vet så skall alla Linn CD-spelare klara kopieringsskyddade skivor. Men det är ju samtidigt de första skivorna det blir problem med då lasern är sliten vad jag vet. Så kolla gärna med en annan likadan spelare på samma skivor.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 19:19 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jo det kan ju vara så att lasern börjar bli sliten. Det jag tycker är konstigt är varför den vägrar läsa vissa kopieringsskyddade skivor medan andra fungerar perfekt? Coldplay tex fungerar utmärkt liksom New Order, Teen age fanclub och Christian Kjellvander. Av alla de skivor vi spelade under kvällen (samtliga från 2005) var det bara Dr Kosmos och Robyn som inte fungerare...

PostPosted: Sun Jan 08, 2006 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bajen wrote:
Är ju inte så kul att riskera köpa skivor som man inte kan spela.
En kollegas CD-spelare klarade inte av att spela ett album från Kent. Det var dock inga problem att lämna tillbaka skivan till Åhléns. Personalen där kände väl till fenomenet. Just i detta fall var det inte en Linn-spelare som svek. :-)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolla om möjligt innan köp ifall CD-skivan ifråga verkligen är en CD-skiva. En del av skräpskivorna som släpps idag med allehanda kopieringsskydd är inte CD-skivor enligt Redbook-standarden och saknar därför den normala CD-loggan. Dom tycker jag att man som medveten konsument om möjligt skall låta bli att köpa. Jobbigt som tusan att kolla när man beställer från internetbutiker, men man bör göra det när man kan. Bättre att tanka ner mp3, konvertera till wav och bränna ut. He'ba bita ihop och intala sig att ljudkvalitén visst är bra :P

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Bättre att tanka ner mp3, konvertera till wav och bränna ut. He'ba bita ihop och intala sig att ljudkvalitén visst är bra :P
Ett mycket lämpligt beteende i kampen mot medieföretag. Är CD´n försedd med spionprogram (typ Sony´s skivor), tanka hem från nätet och slipp problemen. Är filmerna på DVD försedda med varningstexter och reklam som inte går att hoppa över, tanka hem på nätet.

Visa artister som lierar sig med Sony att man då inte köper deras skivor. Visa att vi konsumenter inte accepterar vissa dumheter som helst. Visa att kollektiv bestraffning av kunderna är en mycket dålig marknadsföringsidé....

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ginza sätter en asterisk på skivor som har kopieringsskydd t ex Rolling Stones A Bigger Bang, men varken Doktor Kosmos eller Robyn har någon asterisk. Står det något på skivorna att dom har kopieringsskydd ? Det skall stå om det finns. Ett sätt att verifiera det är att stoppa in dom i en PC, får du upp alla låtarna så har dom inget kopieringsskydd. Jag tror också att dom inte får sätta ut compact-disc loggan på dom då heller. Nog för skivbolag är fula men icke angivet kopieringsskyddade skivor har jag inte hört talas om.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 10:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Mig veterligen garanterar Linn bara red-book CD, och
många CD (inkl. kopieringsskyddade) som säljs är inte
enligt red-book standarden.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn lutar sig gärna mot Redbook-standarden när nån skiva inte fungerar korrekt. Jag har dock inte stött på nån skiva som min Unidisk inte läst. Borde inte vara några problem med en Classik heller.

De transporter som haft störst problem med kopieringsskyddade skivor är de som även läser dataspåret. Linns maskiner gör inte det.

Mvh,
jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 11:36 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bill50x wrote:
Ett mycket lämpligt beteende i kampen mot medieföretag. Är CD´n försedd med spionprogram (typ Sony´s skivor)...

/ B
För att slippa problemen med Sonys skivor i datorn kan man hålla shift neddtrykt när skivan laddar. Det skall stoppa auto-run och då borde man inte få nått installerat. I övrigt håller jag helt med om att kopieringsskydd och speciellt sånt som Sony håller på med skall motarbetas.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 00:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

En annan lösning är att stoppa in den kopieringsskyddade CD:n i en dator, kopiera den och bränna en CD utan mp3-förluster. Alla s k kopieringsskyddade skivor som jag testat går nämligen utmärkt att bara kopiera (har iofs bara testat ett fåtal). Jag är annars emot piratkopiering, men i just detta fall är det motiverat. Man kan med gott samvete köpa en kopieringsskyddad skiva i en affär, kopiera den, och lämna tillbaka skiten (vissa affärer tillåter dock inte detta - eftersom man inte köpt en cd kan man inte klaga på att det inte är en cd). Har förresten inte vissa av de stora bolagen slutat med kopieringsskydd eftersom de också upptäckt att det inte fungerar och bara ställer till problem för de som faktiskt vill köpa en skiva?

/Ola

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kopieringsskyddade 5" silverskivor uppfyller inte Redbook och får därför inte bära "CD"-logotypen och är därför inte en "CD".

Så om butiken har sålt skivan som "CD" så har du enligt konsumentköplagen rätt att lämna igen denna och häva köpet. Däremot kan butiken sälja skivan som "silver-skiva-av-cd-typ" eller något liknande och därigenom undgå detta. Tror dock inte att någon butik har riktig koll på detta, och dessutom är det nog inte någon big issue för dem heller...

Jag reklamerade dock en skiva som min sambo glömt avbeställa från en skivklubb på detta sätt, puckot på kundtjänst fattade ingenting "men det är ju visst en CD ni fått...?", men till sist blev hon less och tog emot returen...

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 00:11 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för alla svaren! Jag ska kolla om det står på skivorna att de har kopieringsskydd. Blev inte av att göra det på skivkvällen eftersom vi alla var lite i gasen och ville komma vidare.

Hur som helst resultatet från kvällen (vet att det är under annan rubrik men kan inte låta bli) :)

2005 års bästa plattor (topp 5)
1. Teenage Fanclub
2. Josh Rouse
3. Franz Ferdinand
4. Eldkvarn (vilken bubblare..)
5. Håkan Hellström (den första som kom 2005)

Min topp-5 lista såg väl något annurlunda ut men det var ett demokratiskt beslut och när poängen var ihopräknade blev det så här...

Kan rekommendera att prova på detta nån gång. Är faktiskt skitkul!

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00