selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Att en "bra" anläggning inverkar positivt på en skivas egenskaper/sväng vet vi ju. Men hur är det med mastringen - och mastrarens anläggning?

Jag har nämligen börjat upptäcka ett mönster bland ett antal av mina svenska CD-plattor. De har alla ett liknande osvängigt, lite grötigt sound. Och mycket riktigt. När jag kollade så var alla mastrade av en och samma person: Claes Persson CRP recording.

Det är som att, oavsett musikstil, så börjar det låta lite grötigt så fort det är mer än två instrument. Det låter platt och osvängigt.

Kan det vara så att mastraren har prylar som förstör musiken, eller handlar det bara om ljudideal? I vilket fall blir det så TRÅKIGT att lyssna på de här skivorna, som om de vore dåliga. Fast de egentligen inte borde vara dåliga. :?

Några exempel:
Paatos - båda skivorna. Kallocain är värst. Oerhört oengagerande sound.
Anna Ternheim - låter nästan sämst. Tyvärr!!!
Made in Sweden - Made in England (LP:n låter ju trots allt bra...)
Fläsket Brinner - Fläsket (LP:n låter ju trots allt bra...)
Trettioåriga Kriget - Elden av år

Alltså, det är ju snudd på kulturmord att förstöra musikers alster genom värdelös mastring. Hoppas den karln blir arbetslös så att andra kunniga mastrare i Sverige får ta över. Det finns ju flera! :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Om det har med mastering och Claes Persson CRP recording att göra har jag ingen aning, men det är märkligt hur många av de svenska musikerna som låter (likartat) illa. Distad sång, platt ljudbild och noll sväng är gemensamt i många fonogram. Tidigare trodde jag helt enkelt att svenska musiker inte hade samma gung som sina utländska kolleger, men live är det inte alls samma skillnad.

Det bästa är nog att skaffa en anläggning utan rytm och sväng så inte utländska skivor får någon fördel :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Vet heller inget om producenter och artister, men jag tycker det finns en hel del svenskar vars skivor låter rätt okay, för att vara musik som inte intresserar mig. Hörde en gång nån Ledin-låt som överraskade mig, över hur bra det lät. Gav mig iaf funderingar varför inte STORA världsartister kan få fram ett sådant ljud.

Samma fundering har även väckts då jag lyssnat på Rory Gallagher-skivor, som är gamla.. men låter mycket, mycket bättre än dagens skivor.

Det varierar mycket mellan musikgenrar och skivor, men visst har masteringen mycket att göra med hur "kul" det är att lyssna på musik. Spelar ingen roll vilken anläggning man har om skivan låter riktigt illa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Det bästa är nog att skaffa en anläggning utan rytm och sväng så inte utländska skivor får någon fördel :-)
/ B
Ja, för att rättvisa ska råda så ska de va lika illa för alla. Tyvärr är det ofta så det är i dagens sverige (oj kom vi in på politik nu :wink: )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Man undrar om det dåliga svänget/ljudet beror på mastrarens personliga ljudideal eller om det är så illa att han har undermålig utrustning som pajjar alltihopa? :?
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Det bästa är nog att skaffa en anläggning utan rytm och sväng så inte utländska skivor får någon fördel :-)
/ B
Ja, för att rättvisa ska råda så ska de va lika illa för alla. Tyvärr är det ofta så det är i dagens sverige (oj kom vi in på politik nu :wink: )
He he. Håller med.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
Kan det vara så att mastraren har prylar som förstör musiken, eller handlar det bara om ljudideal? I vilket fall blir det så TRÅKIGT att lyssna på de här skivorna, som om de vore dåliga.
Är prylarnas fel givetvis.
Sitter väl där med en massa datorer o trixar, medans han mellanlagrar på HD.
Hur tror ni "remastring" går till... :cry:
Borde förbjudas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 14:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kan man inte maila mastringskillen och fråga varför han gör som han gör då? Kan vara intressant att se vad han svarar... De vanligaste förklaringarna är väl att det allt ska låta högt på radion osv. men känns som att det borde finnas andra skäl också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Kan man inte maila mastringskillen och fråga varför han gör som han gör då? Kan vara intressant att se vad han svarar... De vanligaste förklaringarna är väl att det allt ska låta högt på radion osv. men känns som att det borde finnas andra skäl också.
Om-mixning från mastertape direkt till "skivtapen" ger inga problem om man bara gör det RÄTT.
Men att mellanlagra signalen.. DET förstör!Slår vad om att har mellanlagring.

Att det låter skit från radion, är ju för att de lagrar musik i datorn för att smidigt kunna söka/spela upp mm.
Är ju bara ettor o nollor ju, ingen info försvinnner ju... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Om-mixning från mastertape direkt till "skivtapen" ger inga problem om man bara gör det RÄTT.
Men att mellanlagra signalen.. DET förstör!Slår vad om att har mellanlagring.
Men det borde väl inte påverka negativt om man mellanlagrar högupplöst - säg 96khz 24 bitar. Mellanlagrar man i "cd-upplösning" däremot är man ju en nolla!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Om-mixning från mastertape direkt till "skivtapen" ger inga problem om man bara gör det RÄTT.
Men att mellanlagra signalen.. DET förstör!Slår vad om att har mellanlagring.
Men det borde väl inte påverka negativt om man mellanlagrar högupplöst - säg 96khz 24 bitar. Mellanlagrar man i "cd-upplösning" däremot är man ju en nolla!
Formatet spelar ingen roll... det är inte data som förstörs, det är "tune dem".
Det är ju därför som en kopierad CD låter trist, tunen är liksom borta


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 18:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
monkeydevil wrote:
Men det borde väl inte påverka negativt om man mellanlagrar högupplöst - säg 96khz 24 bitar. Mellanlagrar man i "cd-upplösning" däremot är man ju en nolla!
Formatet spelar ingen roll... det är inte data som förstörs, det är "tune dem".
Det är ju därför som en kopierad CD låter trist, tunen är liksom borta
Jo, formatet spelar väl visst roll. Eller vad menar du? Allt mellan inspelning och uppspelning är ju mellanlagring. Om du ändå ska överföra det som finns på mastertapen till något digitalt format spelar det ingen roll om hur du lagrar det under mastringsprocessen. Att mastringen I SIG förstör är det svårt att säga emot, men att lagring på en hårddisk skulle förstöra en redan digital signal går jag inte med på för en sekund.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jo visst spelar formatet roll. Jag menade ju att i relation till mellanlagring på HD är dock det det lilla problemet. :wink:
Trodde ni skulle fatta det...även om jag var lite otydlig.
Quote:
att lagring på en hårddisk skulle förstöra en redan digital signal går jag inte med på för en sekund
:?: Ayn - så du tror inte att tune dem skadas av detta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 19:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nej, inte alls. Lika lite som innehållet i vilken fil som helst skadas genom att kopieras till/från/inom en hårddisk.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Driver du med oss?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 19:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Absolut inte. Kanske pratar vi om två olika saker?

En fil som lagras på en hårddisk - vare sig det är t.ex. en PCM-modulerad ljudsignal eller, säg, ett helt vanligt textdokument - skadas ju inte av lagringen? Menar du något helt annat än det jag pratar om?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited