Var på den andra lyssningskvällen, igår.
Först gjordes en jämförelse mellan Akurate CD och CD12 på två låtar. Värt att notera här är att bägge jämförelserna gjordes gegnom att först lyssna på Akurate och sedan på CD12. Alltså inte Från ”bättre till sämre”. Personligen (och flertalet kanske?) har jag mycket lättare att höra skillnader åt just det hållet. Hur som helst så var ju CD12:an bättre. Men skillnaden var inte enorm. Som att byta från ching cheng till baohing på ett försteg kanske, som något sorts försök att kvantifiera/jämföra. Jag kände i alla fall att Akurate CD är tillräckligt bra för att man inte skall behöva sukta efter en CD12:a! Det kanske var just därför som man jämförde åt just det hållet, vad vet jag? Att skillnaden inte skall bli alltför uppenbar till Akurate CD:ns nackdel, utan istället uppnå en effekt av att ”akurate är ju nästan lika bra”...
Sedan jämfördes CD12:an mot DS. Stort hopp upp, mycket större skillnad än mellan spelarna i den första jämförelsen! Detta hördes redan rörsta gången då samma låt spelades på DS istället. Men blev ännu tydligare när man jämförde åt andra hållet.
Sedan var det 320 mp3, cd-kvalitet och studiomasterkvalitet av samma låt som jämfördes. Har aldrig hört mp3 låta så bra! Men värt att notera här är att den komprimerats från studiomaster-filen, vilket kanske något förbättrar förutsättningarna för en lyckad komprimering? Ja vad skall man säga? Det vore ju en önskedröm att få all musik i studiomasterkvalitet hehe... Det var grymt så klart.
Men för att hålla sig till vad som finns idag, alltså främst CD-kvalitet, så är jag grymt imponerad av hur detta lät på DS:en. Tom Waits-låten som användes vid jämförelsen blev nästintill ostämd, som Alan från Linn pekade på, när den spelades på CD12:an jämfört med på DS:en. Inte klokt!
I lilla rummet längst in kunde man lyssna på entry level-paketet. Alltså Majik CD, Majik-I och Majik 140 passivt. Lät skitbra! Här gjordes dock inga direkta jämförelser, men man hade ju Klimax-systemet hyffsat färskt i minne när man gick in (tyvärr..). Det var på gång att koppla in en LP12:a i detta system, vilket ju skulle varit riktigt intressant för att se vad högtalarna klarar av, men av någon anledning verkade inte ”alla” vilja det.
Svårt att göra några uttalanden här då man inte direkt jämförde mot något, t.ex. aktiva Katan hade varit intressant. Men spontant lät det bra i alla fall. När vi drog ner till svag volym så hördes allt väldigt tydligt på ett sätt som jag annars tycker kan karaktärisera ett aktivt system.