selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 19, 2007 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Själva serverprogrammet Twonky fungerar på Intel Mac i alla fall.

Du kan ladda ned och testa på www.twonkymedia.de

Har du en Sony PS3 så kan du testa hur det funkar att strömma musiken i ett nätverk också. Twonky klarar tyvärr inte Apple Lossless så mitt lilla test funkade inget vidare med Twonky.

edit: XBOX360 verkar också fungera med Twonky för den som har en och vill testa. Denons nya receivrar verkar också använda Twonky.
Listan på prylar finns här: http://www.twonkymedia.de/Products/Twon ... vices.html

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 19, 2007 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var på den andra lyssningskvällen, igår.

Först gjordes en jämförelse mellan Akurate CD och CD12 på två låtar. Värt att notera här är att bägge jämförelserna gjordes gegnom att först lyssna på Akurate och sedan på CD12. Alltså inte Från ”bättre till sämre”. Personligen (och flertalet kanske?) har jag mycket lättare att höra skillnader åt just det hållet. Hur som helst så var ju CD12:an bättre. Men skillnaden var inte enorm. Som att byta från ching cheng till baohing på ett försteg kanske, som något sorts försök att kvantifiera/jämföra. Jag kände i alla fall att Akurate CD är tillräckligt bra för att man inte skall behöva sukta efter en CD12:a! Det kanske var just därför som man jämförde åt just det hållet, vad vet jag? Att skillnaden inte skall bli alltför uppenbar till Akurate CD:ns nackdel, utan istället uppnå en effekt av att ”akurate är ju nästan lika bra”...

Sedan jämfördes CD12:an mot DS. Stort hopp upp, mycket större skillnad än mellan spelarna i den första jämförelsen! Detta hördes redan rörsta gången då samma låt spelades på DS istället. Men blev ännu tydligare när man jämförde åt andra hållet.

Sedan var det 320 mp3, cd-kvalitet och studiomasterkvalitet av samma låt som jämfördes. Har aldrig hört mp3 låta så bra! Men värt att notera här är att den komprimerats från studiomaster-filen, vilket kanske något förbättrar förutsättningarna för en lyckad komprimering? Ja vad skall man säga? Det vore ju en önskedröm att få all musik i studiomasterkvalitet hehe... Det var grymt så klart.

Men för att hålla sig till vad som finns idag, alltså främst CD-kvalitet, så är jag grymt imponerad av hur detta lät på DS:en. Tom Waits-låten som användes vid jämförelsen blev nästintill ostämd, som Alan från Linn pekade på, när den spelades på CD12:an jämfört med på DS:en. Inte klokt!

I lilla rummet längst in kunde man lyssna på entry level-paketet. Alltså Majik CD, Majik-I och Majik 140 passivt. Lät skitbra! Här gjordes dock inga direkta jämförelser, men man hade ju Klimax-systemet hyffsat färskt i minne när man gick in (tyvärr..). Det var på gång att koppla in en LP12:a i detta system, vilket ju skulle varit riktigt intressant för att se vad högtalarna klarar av, men av någon anledning verkade inte ”alla” vilja det. :?

Svårt att göra några uttalanden här då man inte direkt jämförde mot något, t.ex. aktiva Katan hade varit intressant. Men spontant lät det bra i alla fall. När vi drog ner till svag volym så hördes allt väldigt tydligt på ett sätt som jag annars tycker kan karaktärisera ett aktivt system.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 19, 2007 12:45 
Site Admin
Site Admin

Jag var också på HF och lyssnade igår.

Mötte nästan direkt Erik, som heter likadant här på forumet. Får tacka för gott sällskap. :)

Jag upplevde lyftet från Akurate CD till CD12 som ungefär lika stort som från CD12 till DS. DS definitivt bättre än CD12! Även om inte ens DS kunde få Tom Waits att låta bra eller för den delen stämt, men det konststycket kan inte Tom Waits lyckas med live heller så det får man väl ha överseende med. ;)

Eftersom det var en bra demo i allmänhet känner jag att jag kan ta mig friheten att gnälla lite på två saker:
- Varför är det numera enbart s.k. gles plinkeplonk-musik som spelas vid demo-tillfällena? När jag först fick upp ögonen för Linn var det på hifibutiken i Östersund, jag hade med mig några noggrant utvalda "välljudande" demoskivor. Ove la pliktskyldigt på några stycken av dem, vi körde och konstaterade att det lät bra, men sen tyckte han att sånt där går att få att låta bra i lite vilket system som helst. Då plockade han fram riktigt skitig bluesrock istället, det lät riktigt halvdant i ena systemet men ösigt och kul i det andra. Aha-upplevelse!
När "Keith don't go" började spelas igår grimaserade jag illa och koncentrerade mig på annat...

- Nivåjusteringen. Jag är ingalunda av åsikten att exakt nivåjustering är något absolut krav, men det känns onödigt att man inte ens försöker få lite någotsånär samma nivå mellan källorna för att kunna koncentrera sig på annat när man lyssnar. Igår var det tripp-trapp-trull vad gällde nivå på Akurate CD, CD12 och Klimax DS. Eftersom DS var tydligt bättre hursomhelst kändes det onödigt att behöva "tänka bort" nivåskillnaden.

Men som sagt, i stort en trevlig demo! Spännande med nytt tänk, och enligt Kalle kommer en Akurate-variant av DS:en nästa år, troligen Q1. Majik-variant var mindre säker - förr eller senare, men inga konkreta planer som han kände till.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 19, 2007 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Även om inte ens DS kunde få Tom Waits att låta bra eller för den delen stämt, men det konststycket kan inte Tom Waits lyckas med live heller så det får man väl ha överseende med. ;)
:D :D :D

Håller med dig om att det givetvis är musik med sväng som skall användas vid demo och A/B-jämförelser! Störigt med dålig nivåjustering. HF kan bättre!
Ayn wrote:
...enligt Kalle kommer en Akurate-variant av DS:en nästa år, troligen Q1.
Stämmer med de uppgifter jag har fått tidigare. Helt klart intressant! Prissättningen är fortfarande något oklar, troligtvis mellan Akurate CD och Akurate Music Server. Gärna så nära priset på Akurate CD:n som möjligt! :D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 19, 2007 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
- Varför är det numera enbart s.k. gles plinkeplonk-musik som spelas vid demo-tillfällena? När jag först fick upp ögonen för Linn var det på hifibutiken i Östersund, jag hade med mig några noggrant utvalda "välljudande" demoskivor. Ove la pliktskyldigt på några stycken av dem, vi körde och konstaterade att det lät bra, men sen tyckte han att sånt där går att få att låta bra i lite vilket system som helst. Då plockade han fram riktigt skitig bluesrock istället, det lät riktigt halvdant i ena systemet men ösigt och kul i det andra. Aha-upplevelse!
När "Keith don't go" började spelas igår grimaserade jag illa och koncentrerade mig på annat...
Jo håller med. Kändes konstigt att lyssna på plink-plonk när det man verkligen ville höra var SVÄNGET från DS:en! Var väl bara någon låt i och för sig, men man satt ändå och skruvade lite frågande på sig.

När vi ändå är inne på musikurvalet - de verkade endast ha tre st. låtar i studiomaster-kvalitet nedladdade. Fy tusan vad såsigt det lät om den där damen (som hette Claire Martin eller något liknande?). Och så spelades den låten två gånger! Då skippade jag DS-demon och satt en längre stund och lyssnade på Majik-systemet istället! :roll:

Edit: lite stavfel etc.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 19, 2007 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack själv Ayn för gott sällskap. Jag håller med i allt du säger och vill understryka ayy jag tycker att hoppet från Akkurate till CD12 var lika stor som CD12 till DS. Tycker ni att dessa skillnader är subtila har ni inte samma referensram som mig. För mig kan det vara skillnaden mellan tråkig och tillräckligt bra .

Det är intressant att CD12 fortfarande är en av världens bästa CD-spelare trots ålder.

/Erik

PS. Tack Kalle för goda viner och trevlig stämmning.DS

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 19, 2007 15:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var även jag på den andra lyssningskvällen.

Håller till stor del med föregående inlägg, det enda som jag tänkte på var att det kändes som att Akurate CDn hade bättre timing än CD12an, totalt sett var dock CD12an bättre, tex så hördes sångarnas individuella stämmor mycket tydligare och det var lättare att följa med i musiken. Klimax DS var ännu bättre än CD12 och hade även den en bättre timing.
monkeydevil wrote:
Sedan var det 320 mp3, cd-kvalitet och studiomasterkvalitet av samma låt som jämfördes. Har aldrig hört mp3 låta så bra! Men värt att notera här är att den komprimerats från studiomaster-filen, vilket kanske något förbättrar förutsättningarna för en lyckad komprimering?
Det var jag som ställde frågan till Allan "om mp3an var gjord direkt från Studio mastern eller från CDn. Jag tror iTunes gör på samma sätt (konverterar direkt från mastern) men även på en enkel iPod Video är skillnaderna mellan komprimerat och okomprimerat stora.

Tack HF för en trevlig kväll iaf!

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 20, 2007 23:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Var där och lyssnade i torsdags, måste säga att musikvalet nästan förstörde demon. Riktigt gubbigt och trist, Tom Waits undantaget. Musiken från LINN RECORDS var helt ointressant för mig iallafall. Däremot lät det väldigt bra. Har inte hört så mycket dyra högtalare men var de inte ganska "bleka" på något sätt, inget riktigt "tryck och drag"? kanske var musikvalet och inte högtalarnas fel. Kul och höra dock. är däremot tveksam till om det ger så mycket extra att betala 500 000 kronor istället för en 60-70 tusen för anläggningen, känns som det är viktigare att koncentrera sig på att hålla sig uppdaterad med nya skivor artister osv. En ny bra skiva låter bättre i min mp3 spelare än en halv dassig i stereon hemma.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 21, 2007 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bearW wrote:
... är däremot tveksam till om det ger så mycket extra att betala 500 000 kronor istället för en 60-70 tusen för anläggningen, känns som det är viktigare att koncentrera sig på att hålla sig uppdaterad med nya skivor artister osv. En ny bra skiva låter bättre i min mp3 spelare än en halv dassig i stereon hemma.
Vinsten av att slänga in mer pengar på anläggningen blir allt mindre ju högre upp i pris man kommer. Det går att falla i trance över hur bra en DS är jämfört med Majik, men i normalfallet skulle jag inte anse att prisskillnaden är värd resultatet. Nu ska man inte jämföra på det sättet eftersom det är två olika typer av apparater men du kanske förstår hur jag menar. Det krävs ibland 100 tusentals kronor + ett ordentligt arbete med intrimmning för att i det stora hela få förbättringar som hörs. Har man begränsad budget är det givetvis bättre att köpa skivor och gå på konserter för dom pengarna!

Musikvalet på HF var helt klart traditionellt plingplong för audiofiler, de få undantag jag hörde var Lou Reeds Walk on the Wildside och några låtar med Cornelis W. Men även dessa ganska lugna alster. Några riktiga rockrökare eller alternativ musik spelades inte. Å andra sidan var det rena gubbdagiset den dagen jag var där och HF vill väl inte bli skyldiga till några hjärtinfarkter :-)

Att en nyproduktion låter bra i din mp3-spelare är inget konstigt. Den är gjord för att låta bra i dynamiskt begränsade media. Spela samma skiva i en riktigt bra anläggning och du kommer höra hur trist och hoppressat det låter.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00