Nyss hemkommen från HF. Kunde tyvärr inte stanna kvar till den utlovade jämförelsen mellan LP12 och DS men det var intressant ändå.
Det som slog mig först och främst var att det lät väldigt bra, totalt sett. Fattas bara annat för dom pengarna, men ändå. Ur rent ljudmässig synpunkt var inte allt perfekt men det hänger nog mer på fonogrammen än på anläggningen. "Walk On The Wild Side" med Lou Reed (via DS) lät tex underbart bra, välbalanserat ljudmässigt och med ett gung som jag sällan hört förut. Nils Lofgren Live otroligt detaljerat och svängigt men alldeles för närmikat och med ljudet klistrat på högtalarfronterna istället för i ett naturligt rum. Men detta är ju inte anläggningens "fel" utan snarare en ljudupptagningsfilosofi.
Vad vi lyssnade på var först några exempel mellan Akkurat CD-spelare och CD12. Små skillnader men ändå ganska signifikanta. I CD12:an blir ljudet lite mer öppet, en bättre klang på något sätt. I Linn-terminologi handlar det om tydlighet, fokus och förståelse. Jag skulle hellre vilja beskriva det som om klangen kommer fram bättre, man hör detaljer tydligare vilket gör upplevelsen mer verklighetstrogen.
Nästa steg var att jämföra CD12 och DS. I princip kan man säga att det var ytterligare ett steg i samma riktning. det lät ruskigt bra helt enkelt.
Det som avslutade min lyssning (förutom lite "bara lyssning") var jämförelsen via DS mellan 320 mp3, wav (=cd-kvalitet) och Linns Studio Master (24/96). För mig var skillnaden mellan 320 mp3 och cd relativt liten. Andra hade nog andra åsikter om detta. Klivet från cd till studio master var för mig betydligt större. Kanske inte på det klassiska stycket som spelades (men det var för mig obekannt) men däremot på, ja vad det nu var som spelades, det har jag glömt. Halvpoppigt med gitarr å så. Speciellt rösten kom fram med en helt annan auktoritet i Studio Master-kvalitet. Lysande återgivet helt enkelt.
När det gäller vinet det bjöds på gjorde jag inga jämförelser, jag höll mig till "Hegel", en Riesling från Alsace
Som en sammanfattning, skillnaderna var tydliga men inte omvälvande. För den som vill ha det bästa är det dock bara att casha in på en DS och en NAS i garderoben.
Tack HF för en trevlig afton!
/ B