Kamarg wrote:
Detta känns lite som ett sidospår, nu talar du om en jämförelse av två band, inte av två anläggningar, och dessutom så är vi inne på tycke och smak.
Det är inte alls något sidospår(!) och jag snackar *inte* om tycke och smak utan jag pratar om i hur hög grad en artists framförande framgår av det som stereon förmedlar. Jag är medveten om att inte alla noterat att olika stereoapparater inte bara påverkar hur fint/tajt/tungt/välupplöst etc. ljudet av musiken låter utan även själva musiken d.v.s. låter det som om det är en bra musiker som spelar. Förstår man t.ex. om det är en glad/sorglig/arg artist. Jag skulle kunna tänka mig att skillnaden mellan t.ex. följande två system visar på den skillnad jag pratar om:
1) Majik-CD med Akurat för och slutsteg
2) Akurat-CD med Majik för och slutsteg
Kamarg wrote:
Min poäng var att om du rycker den där trettiofemåringen som står inne på Siba med plånboken i högsta hugg i akt och mening att investera i ett komplett hembiosystem för en totalsumma på 6k och dunkar ner honom i soffan framför ett eminent stereosystem så kommer hans första kommentar inte att vara om hur bra tunedem systemet har. Snarare så kommer han nog att anmärka på hur mycket mer bas det är i hembiosystemet samt hur bra det är med ljud 'från alla håll'.
Gäller det teknokrat-Jens så har du möjligen rätt (troligen inte ens då - beroende på vad man ställer upp för stereosystem), men om man frågar hans fru så är det ofta en helt annan sak. Kvinnor bryr sig sällan om tekniken utan lyssnar på musiken så som det är menat att man skall lyssna till musik d.v.s. vilken känsla får man när man hör låten... Gör man det (och struntar i hur välupplöst dikanten är etc.) så är det också klart vilken anläggning som man helst vill spela musik med.