selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jul 11, 2007 19:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En tråd om Linn har dykt upp på minhembio.com - en del intressant läsning om hur andra ser på Linn...
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=161637

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 11, 2007 21:06 
Moderator
Moderator

Halvkul att läsa. "Svängchip", hehe. Tänk om världen var så enkel som vissa minhembionissar ser den. Tråden andas dock lite nyfikenhet vilket känns som ett sundhetstecken. Synd att många tycker så mycket om Linns toppgrejer utan att ens ha hört dem.

PostPosted: Wed Jul 11, 2007 21:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hemmabiofolk har ibland åsikter om Linn. Här är några riktigt sura kommentarer om Unidisk. Som sagt skönt att vi inte alla är lika.
http://www.hometheaterforum.com/htf/sho ... p?t=205251

PostPosted: Wed Jul 11, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hultin wrote:
En tråd om Linn har dykt upp på minhembio.com - en del intressant läsning om hur andra ser på Linn...
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=161637
SUCK ! :shock:

Lejonklou, kan inte du skriva några vettiga rader där? Du brukar kunna
få till bra förklaringar...

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 11, 2007 21:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kommer å tänka på vad Ingemar Stenmark sa, möjligtvis till Plex.

"Dä ä ingen ide å förklara för nån som inte förstår" :D

/Martin

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 11, 2007 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker att deras diskussion genomgående är positiv med stor nyfiken till ämnet.
Jag skulle själv vilja veta vad svaret på frågan är med vikt på varför.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 11, 2007 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att diskussionerna ibland blir lite lustiga är nog bland annat beroende på att vi menar olika saker med samma uttryck. Eller blandar ihop saker. Jag kan tänka mig att det finns de som här tänker på tunedem när man i andra forum talar om "sväng". Och det behöver ju inte nödvändigtvis ha något samband.

Så innan "vi" gör oss lustiga över hur lite andra har fattat kanske vi ska fundera på VAD det är de diskuterar?

För ärligt talat, en del diskussioner här är ganska lustiga också :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 12, 2007 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja kul o läsa diskussionen. Man undrar hur många av de som dissade svänget eller linn hade lyssnat på grejerna. Speciellt han som dissa Komri. Men de verkar ha mer ordningsproblem på deras diskussioner.:) Men som ngn sa ovan, flera verkar vara lite nyfikna, kul.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 12, 2007 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst, några verkar onekligen intresserade, men de vettiga åsikterna formligen drunknar i snömoset. Tråden som sådan vill jag nog beteckna som tämligen innehållslös och bitvis direkt imbicill. Hänv. till Martin Colloms artikel undantagen.

Att "svänget" skulle härröra från någon form av svängskapande färgning är i mitt tycke direkt korkat.

Följande citat (något editerat för ökad läsbarhet) tyder enligt min mening på mycket lite självinsikt:

"Så här skriver Linn på sin hemsida:
- The best system is simply more accurate and true to the original recording

Det rimmar inte direkt med deras slogan:
- If it sounds better, it is better

Om man spelar en dålig inspelning i en Linn-anläggning så blir alltså elektroniken kass? Eller hur ska man tolka det?

Sen skriver de:
- Most people are unaware of how to make qualitative judgements about hi-fi equipment performance

Samtidigt hävdar de att man inte ska bry sig om specar, mätningar osv utan att det är upp till var och en att avgöra vad som låter bra och inte.

De logiska hålen skulle det kunna skrivas en bok om.
"

:roll:

= = = = = = = = = = = = = =

EDIT; Ändrade lite för att bättre uttrycka vad jag ville.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 13, 2007 12:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Svänget beror på två saker:

Mycket korrekta, bra konstruerade signalkällor och förstärkare, som inte färgar ljudet något speciellt. Varje komponent i cd-spelarna och förstärkarna är genomlyssnade noga efter ett " tunedem perspektiv "

Det finns inget " svängchip" någonstans i en linnprodukt.

Cd-spelarna och förstärkarna mäter oerhört bra, i klass med de bästa produkter som finns att köpa.

Den andra saken det beror på är att Linns högtalare är konstruerade för maximal " tunedem" , följsamhet i ljudet.
Detta innebär att Linn högtalare INTE mäter rakt, precis som stereophiles mätningar av Linn Komri visar.
En viss frekvensgångstiltning används.

Detta i kombination med oerhört hög stabilitet i högtalarnas konstruktion, i allt från bultar till Ku-stone, lådkonstruktion och filter/ element gör att detta låter fint, ur ett " tunedemperspektiv".

Vill man höra den bistra sanningen om sina skivor till varje pris, finns det andra,mätmässigt mera korrekta högtalare.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 13, 2007 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant och underhållande på sitt sätt. Ungefär samma typ av nöje som när man tittar på Jerry Springer. Det är intressant att se vad det finns för idioter därute. Men man tröttnar rätt snabbt på alla deras korkade åsikter och slutsatser. Men det finns en del guldkorn att uppmärksamma för den som inte orkar läsa igenom tråden:

"Utan tvekan har jag alltid tyckt att LP spelar mer musikaliskt trots att ljudet objektivt sett är bättre på CD. I min enkla värld har jag trott att det beror på att ljudspåret på en LP är "gjutet" och bara kan återges på ett sätt medan en CD-skiva alltid medför en analog tolkning, som kan variera."
LP kan bara återges på ett sätt, Ho Ho... Han lever onekligen i en enkel värld!!! :P

"Nja. Mätningar kommer inte direkt till korta. Mätningar är väldigt bra. Det är någon man borde ta ännu större allvar. Ända gången mätningar kommer till korta är när vi skall indela smak." "Det är skillnad på rätt och smak. Det blir fel när sväng blir rätt eftersom de baserar hela sin tillvaro på smak. Då kan man per definition inte komma och göra anspråk på vad som är rätt."
Vi Linnister som faktiskt gillar musik för att det är roligt med musik och det berikar våra liv, vi kan inte komma med något... :roll:

"Just den engelska skolan sväng är i princip rätt enkel och Chris har redan berört detta men jag vill pålysa det igen. Väldigt enkelt att genom att öka signalen lite vid vissa frekvenser, speciellt i rythm-instrumentens områder ger ökan känsla av driv. Detta charmar de flesta och ger känslan av att det låter bättre. Dock helt subjektivt men helt OK. Peter Snell. Grundare av Snell Acoustic. RIP. Sade en enkel visdom. "Det finns tre viktiga paramertar när man bygger högtalare. Frekvensgång, Frekvensgång och frekvensgång."
Många i tråden verkar tycka att "sväng" endast är en justering av frekvenskurvan. Tänk om det var så enkelt! Vad billigt det hade blivit! :P

"Förstärkare, högtalare osv kan/bör inte byggas av amatörer, och jag tror knappast att Linn är det. Lika lite tror jag att deras elektronik gör det marknadsföringsavdelningen hävdar, nämligen att återge exakt det som ligger på skivan.

Det går inte att ha ett eget "sound" och samtidigt återge skivan korrekt. Det är som att köra bil rakt fram i en kurva.

Det är alltså den snurriga marknadsföringen jag är skeptisk mot när det handlar om Linn, inte kompetensen hos de som utvecklar och bygger elektroniken. Du kan vara helt säker på att de mäter, mäter och mäter lite till innan deras produkter når upp till den standard/karaktär de vill ha.

Jag förstår verkligen inte hur en del kan sitta och spy ur sig galla om mätningar, när de inte har en aning om hur enormt stor relevans de har.
"
Oj....

"Vad är det som menas med att Linn låter som riktig musik.
Ingen av oss vet vad upphovsmannen hade för avsikt hur det skulle låta.
Jag kan bara inte tro att HK,Marantz, Pioneer bättre produkter ,ta vad ni vill av de bättre märkena att de skulle förvränga ljudet till mindre verkligshetstroget
"
På Linn är det roligt att lyssna på musiken. Man påverkas känslomässigt, det svänger och det är intressanta melodier. På japanerna är allting dödstrist. Ur detta kan man inte dra några slutsatser. För att man vet inte vad upphovsmannen/kvinnan hade för avsikt med sin musik? Jösses!!! :shock:

"Nu handlar ju denna tråd om sväng men det får mig ändå att undra vad är naturligt ljud? Ska det svängas eller ska det vara så naturtroget som möjligt?"
Obetalbar! :P

"Sanningen är att du inte kan acceptera fakta. Du skrev i början av tråden att du hörde skillnad mellan två kablar vid överföring av AC3. Du kan inte acceptera att det var placebo, eftersom du tydligen anser dig vara bättre än vi andra.
Det är vad det handlar om. Inse dina begränsningar och inse att du kan ha fel som alla vi andra.
"
Det är fel om man hör något som inte kan mätas. Japp, så var det avklarat! :roll:

"svänget som finns i Sherwood enligt Sherwood anhängarna och i Linn enligt Linnanhängarna finns på grund av att det är så dåliga inspelningar där ute. Skulle alla inspelningar vara bra så skulle vi inte behöva cd-spelare som färgar ljudet för att instrument ska låta som intrument? Då undrar jag: är alla musikproducenter totalt tondöva eller? Varför släppa undermåliga produkter?

I så fall är det som jag har misstänkt länge nu, att det billigare och enklare att göra en förstärkare eller cd som färgrar väldigt lite än att göra en som färgar mycket? Att det är färgningen man betalar för.
"
Underbart! Träffsäker kille, logisk. :D

"Min tanke är att "svänget" uppfattas som någon form av färgning av ljudet, som inte alla människor gillar eller eftersträvar, men om "svänget" grundar sig i god dynamik så är detta bara bra så som jag ser på det.

Det handlar inte om gigantiska och revolutionerande fördelar utan en typ av ljudkaraktär."

Jojo...

Jag citerar en Linnistväns kommentar när han läste tråden:
"Saliga äro de korkade, ty de skola flyta när syndafloden kommer" :!:

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 13, 2007 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Heheheheheheeee

Vilken otroligt befriande dryghet!

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 13, 2007 21:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det jag slås av när jag läser tråden, är att det finns många åsikter om Linn men det är väldigt få som faktiskt har lyssnat. De har åsikter om högtalarnas frekvensgång, men det är få som verkar ha lyssnat på dem. Och ännu färre som lyssnat på elektroniken. Och om man inte vet vad Tune dem är så kanske det är fel att diskutera Linn över huvud taget.

Men det är onekligen lite kul att läsa vissa saker. Sportis gjorde iaf ett gott försök att förklara lite. Men det kom inte speciellt mycket respons på hans inlägg.

Så länge de själva är nöjda med vad de har hemma så funkar det för mig... Synd bara att de inte förstått att vi har rätt! :wink:

/Martin

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 13, 2007 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det är alltid lätt att raljera över andras åsikter när man är bland likasinnade. Men läs och lär istället. Kan det vara så att det finns lite tänkvärda tankar ändå? Kan det vara så att vissa åsikter finns därför att man helt enkelt har andra prioriteringar än vad Linnister har? Jag kanske behöver en ny (begagnad) bil och kanske därför inte prioriterar en Keel?

Det är inte bara Linn-konstruktörer som vill sina kunders bästa. Vad det bästa" är, är en ofta en fråga om prioritet. Dra inte ett löjets skimmer över de som inte tycker som en troende Linnist!

Mvh / B

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 13, 2007 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Kan det vara så att vissa åsikter finns därför att man helt enkelt har andra prioriteringar än vad Linnister har?
Självklart.

"Brutalt slöseri med pengar som jag ser det. Visst är säkert Linn bra, men att bränna 30'kr på elektronik till ett gäng högtalare för strax över 10' kr känns helt omotiverat."

Den var bra. :roll:

Nu finns det en länk till selleri från tråden på minhembio. :-)

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00