selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 17, 2007 08:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror snarare tvärtom. Låt Svensson jämföra en hembioanläggning och en stereoanläggning, så som du säger, så kommer han/hon förstå sig på musiken bättre via stereon. Och inse att hembiosystemet låter vansinnigt tråkigt, även om basen kanske låter mer imponerande. Om man låter de som köper hembiosystem testa stereo för samma pengar så tror jag att 4 av 5 skulle köpa stereon istället, för att upplevelsen blir bättre - både för musik och film.

Jag har en vän som är otroligt ointresserad av allt vad stereo och ljud är. Dock är hans "stampa-takten-fot" aldrig still när han är hemma hos mig, och jag spelar musik. De flesta vanliga människor har lätt att säga vad som är roligast att lyssna på, om man bara låter de lyssna under ostressade former.

För övrigt tycker jag nog att det blir mycket pajkastning i minhembiotråden, då man automatiskt sammankopplar Linn och sväng. Visst svänger det, men egentligen handlar ju Linn om Tunedem. Det har både Sportbilsentusiasten och GForce poängterat ett flertal gånger. Skall bli intressant om någon vill kommentera det. Verkar iaf som att några blivit sugna på att lyssna på Linn igen.

/Martin

/Martin

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 17, 2007 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kamarg wrote:
Detta känns lite som ett sidospår, nu talar du om en jämförelse av två band, inte av två anläggningar, och dessutom så är vi inne på tycke och smak.
Det är inte alls något sidospår(!) och jag snackar *inte* om tycke och smak utan jag pratar om i hur hög grad en artists framförande framgår av det som stereon förmedlar. Jag är medveten om att inte alla noterat att olika stereoapparater inte bara påverkar hur fint/tajt/tungt/välupplöst etc. ljudet av musiken låter utan även själva musiken d.v.s. låter det som om det är en bra musiker som spelar. Förstår man t.ex. om det är en glad/sorglig/arg artist. Jag skulle kunna tänka mig att skillnaden mellan t.ex. följande två system visar på den skillnad jag pratar om:
1) Majik-CD med Akurat för och slutsteg
2) Akurat-CD med Majik för och slutsteg
Kamarg wrote:
Min poäng var att om du rycker den där trettiofemåringen som står inne på Siba med plånboken i högsta hugg i akt och mening att investera i ett komplett hembiosystem för en totalsumma på 6k och dunkar ner honom i soffan framför ett eminent stereosystem så kommer hans första kommentar inte att vara om hur bra tunedem systemet har. Snarare så kommer han nog att anmärka på hur mycket mer bas det är i hembiosystemet samt hur bra det är med ljud 'från alla håll'.
Gäller det teknokrat-Jens så har du möjligen rätt (troligen inte ens då - beroende på vad man ställer upp för stereosystem), men om man frågar hans fru så är det ofta en helt annan sak. Kvinnor bryr sig sällan om tekniken utan lyssnar på musiken så som det är menat att man skall lyssna till musik d.v.s. vilken känsla får man när man hör låten... Gör man det (och struntar i hur välupplöst dikanten är etc.) så är det också klart vilken anläggning som man helst vill spela musik med.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 17, 2007 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Barn lyssnar på musik på rätt sätt, dvs de går efter musikaliteten.
Är ju vi vuxna som TROR att HIFI är detaljer o således lyssnar (felaktigt) efter det
Men det är de vuxna som köper hifi...

Många "vanliga" människor (i motsats till hifi-tokar alltså) lyssnar nog på musik på "rätt" sätt när dom bara lyssnar. Men så fort dom hamnar i en situation där dom ska värdera två saker mot varandra så tror dom att det ska vara så vetenskapligt och man ska lyssna efter (ljud-)detaljer. Bedömma om det är för lite eller för mycket av något, osv.

/ B
Jo så är det nog, de tror att det är SÅ man ska bedöma grejjer...

Men som i de flesta andra sammanhang, barn har en naturlighet i sitt förhållningssätt till det mesta som vi "förstörda" vuxna tyvärr undertryckt.
Det är inte bra!
Var mest det jag ville förmedla.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 19, 2007 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken cirkus det är den där tråden nu, folk kastar massa paj på varandra. Glad att vi inte har den låga nivån här på selleri.

ed

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 19, 2007 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

NIN verkar vara en riktig livsnjutare :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 20, 2007 18:27