Som Ayn skriver...
Denna diskussion kommer upp då vissa verkar diskutera LJUD, de andra musikalitet.
Man får inse på att denna site gäller tune dem som utvärderingsmetod.
Jag har haft det mesta i Linn väg genom åren o det är HELT klart så att source first gäller om man utvärderar med tune dem.
Lätt att bli förförd av LJUDförbättringar kortsiktligt.
Finns dock bara EN utvärderingsmetod som ger ökad långvarig njutning av sina skivor
Source first gäller ALLA källor; vinyl, CD - även andra märken.
Klipper in en post som jag skrev på engelska som ger min syn på det hela
Quote:
SOURCE FIRST
Works for maximizing musicality, tune dem, PraT whatever - as the musicality you loose you cant recreate.
SOURCE LAST
Works for maximizing the sound (given a CD source) - as the speaker affect the sound most.
SYNERGY
Is different for each person - as this is depending of your taste
Så frågan är...vad väljer du?
Skitlätt att byta "signatur", "karaktär" "ljud" med att byta högtalare ( i detta fall Aktikulat). Men det get INTE samma ökning i musikalitet som om slantarna satsades på källa... därefter försteg...osv
Nu tycker jag att även LJUDET gynnas starkt av source first, men där är det mer upplagt till diskussion du det påverkas av personlig SMAK (se synergi) så den diskussionen kan vi lämna därhän...
Mikael2 wrote:
Jag garanterar bara att högtalarna används till 100% 
Försteget använder du jämt. (hörlurar)
EDIT, såg diskussionen om "överdriven bas i 5140"
En bättre signal in i dom skulle antagligen eliminera problemen!
(en annan av mina erfarentheter är att rumsakustik problem ofta försvinner med bättre källa

Har också hört kassa högtalare som jag dömt ut, plötsligt leva upp med bra signal!!)
Som sagt... source first.