selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 00:01 
Moderator
Moderator

Mikael2 wrote:
Det är definitivt inte lika lätt att höra en så stor skillnad mellan 1.1+Kontrol och Exotik+2.1
Om du har gjort denna jämförelse, alltså att jämfört det bytet med högtalarbytet får man väl försöka ta det rådet till sig, men om det är spekulation så tycker jag man ska bedöma det just som spekulation.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Magnus wrote:
Gå på en 1.1 och Kisto + lite bättre arm/pu + lingo till tolvan.

Behåll slutstegen.

/M
Amen to that! :D
No way! Köp en maxad tolva med Linto och skivor för resten av pengarna. Sen kan du sälja 2.1:an och spara till Kontrol, för du kommer inte att vilja spela CD mer.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Mikael2 wrote:
Det är definitivt inte lika lätt att höra en så stor skillnad mellan 1.1+Kontrol och Exotik+2.1
Om du har gjort denna jämförelse, alltså att jämfört det bytet med högtalarbytet får man väl försöka ta det rådet till sig, men om det är spekulation så tycker jag man ska bedöma det just som spekulation.
Visst blir det skillnad - men till det sämre...

Att byta bort aktiva 242 mot passiva 350 blir nog inte
någon uppgradering (förutom basåtergivningen då).

Aktiva 242 mot de aktiva 350A däremot blir ett lyft, men
då pratar vi betydligt mer än 150.000kr i mellanskillnad.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 00:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Mikael2 wrote:
Jag spekulerar delvis. Jag kan väl lugnt påstå att jag och vem som helst på gatan skulle detektera 100 gånger av 100 en skillnad mellan Akurate och Artikulat men jag skulle inte klara detsamma mellan UD 1.1 och 2.1. Jag har inte haft en Exotik men en Kontrol har jag haft. Skillnaden kanske är något större där men fortfarande inget som är lika lätt att detektera. Jag anser att man ska lägga pengar där största förändring sker till det bättre och det bör väl vara där varje Svensson hör en skillnad eller? "Svensson first" :)

Linns tankesätt om source first gick väl an när det bara var vinyl och senare cd som gällde. Nu finns ju många format och källor och nya tillkommer hela tiden. Att satsa mest på källorna är inte lika lätt nu som tidigare då man kunde lägga allt på en LP12:a eller en cd-spelare. För mig känns det tryggast att satsa på högtalare/slutsteg i alla fall. Dom används som sagt 100% oavsett format/media på musik och filmer. :)

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 00:51 
Moderator
Moderator

100% av Universums invånare skulle höra ännu tydligare skillnad mellan aktiva Akurate och några Cervin Vega monsterburkar, större skillnader än mellan Akurate och Artikulate, men jag tror inte man skulle hamna rätt efter det spåret om man gillar "Musik enligt Linn".

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 06:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Visst ar det lattare att hora _skillnad_ mellan hogtalare, men poangen ar ju inte att det bara ska vara annorlunda. Jag vill att det ska lata _battre_ efter en uppgradering, och da tycker jag att source first haller ganska langt.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 08:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
100% av Universums invånare skulle höra ännu tydligare skillnad mellan aktiva Akurate och några Cervin Vega monsterburkar, större skillnader än mellan Akurate och Artikulate, men jag tror inte man skulle hamna rätt efter det spåret om man gillar "Musik enligt Linn".
Vad har Cervin Vega med "Musik enligt Linn" att göra? Jag gissar att Artikulat också representerar "Musik enligt Linn" och på en helt annan nivå än Akurate.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 08:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Klanters wrote:
Visst ar det lattare att hora _skillnad_ mellan hogtalare, men poangen ar ju inte att det bara ska vara annorlunda. Jag vill att det ska lata _battre_ efter en uppgradering, och da tycker jag att source first haller ganska langt.
Om inte Artikulat är betydligt bättre än Akurate så är ju Linn helt ute och cyklar med sina produkter och priser. Man får ju +1000 chakrawatt på köpet att driva basarna. Sist jag kollade prislistan så kostar det 200 papp att få samma kraft i Akurates nedre register :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 09:52 
Site Admin
Site Admin

Mikael2, jag tror vi diskuterar ifrån ganska olika perspektiv här. Det i sig är bra, så länge man är medveten om de olika synsätten man diskuterar utifrån. Skillnaderna i andra högtalare och en annan källa är två olika sorters skillnader, tycker jag. Du har rätt i att det inte är lika lätt att direkt "detektera" skillnaden mellan två källor, och jag hade länge rätt svårt för source first-tänkandet av den anledningen - tills jag testade...

Nu vet jag att du är mer än erfaren av olika produkter både inom och utom Linns sortiment, så jag tror att du fattar ungefär vad jag menar. Min syn på saken: källor - mindre detekterbar men viktigare skillnad i längden. Högtalare - nog så viktiga, absolut, och lättare detekterbar skillnad, men finns inte flytet i musiken i signalen de matas med spelar det ingen större roll ändå.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 10:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Mikael2, jag tror vi diskuterar ifrån ganska olika perspektiv här. Det i sig är bra, så länge man är medveten om de olika synsätten man diskuterar utifrån. Skillnaderna i andra högtalare och en annan källa är två olika sorters skillnader, tycker jag. Du har rätt i att det inte är lika lätt att direkt "detektera" skillnaden mellan två källor, och jag hade länge rätt svårt för source first-tänkandet av den anledningen - tills jag testade...

Nu vet jag att du är mer än erfaren av olika produkter både inom och utom Linns sortiment, så jag tror att du fattar ungefär vad jag menar. Min syn på saken: källor - mindre detekterbar men viktigare skillnad i längden. Högtalare - nog så viktiga, absolut, och lättare detekterbar skillnad, men finns inte flytet i musiken i signalen de matas med spelar det ingen större roll ändå.
Jag håller med i det du säger. Jag gissar också att synsättet Souce first härstammar från Ivors syn på LP12 jämfört med konkurrenternas spelare och där håller jag helt med. En liknande situation råder ju inte mellan till exempel UD 2.1 och 1.1. Skillnaden mellan LP12 och konkurrenterna var ju enorm då konceptet source first tilllkom och är knappast gällande i samma utsträckning mellan 2.1 och 1.1. Har man skaffat en Unidisk 2.1 så har man ju redan anammat helat konceptet med source first anser jag i alla fall.

Det finns ju inga facit vad som är bäst för någon annan. 150K på högtalarna förbättrar hela systemet med minst 150K. Kan man påstå att varje källa blir 150K bättre så har ju systemet förbättrats med +300K om du har 2 källor eller mer.
100K på LP12 förbättrar systemet med endast 20K om den bara nyttjas 10-20% :wink:
Inte helt seriöst resonemang men det tål ju att tänka på det när man funderar på uppgraderingar. Kommer man verkligen att använda den så mycket mer för att man plöjer ner mycket pengar i den? Kanske men tänk efter först. Jag garanterar bara att högtalarna används till 100% :)

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som Ayn skriver...
Denna diskussion kommer upp då vissa verkar diskutera LJUD, de andra musikalitet.
Man får inse på att denna site gäller tune dem som utvärderingsmetod.
Jag har haft det mesta i Linn väg genom åren o det är HELT klart så att source first gäller om man utvärderar med tune dem.

Lätt att bli förförd av LJUDförbättringar kortsiktligt.
Finns dock bara EN utvärderingsmetod som ger ökad långvarig njutning av sina skivor :!:
Source first gäller ALLA källor; vinyl, CD - även andra märken.

Klipper in en post som jag skrev på engelska som ger min syn på det hela
Quote:
SOURCE FIRST
Works for maximizing musicality, tune dem, PraT whatever - as the musicality you loose you cant recreate.

SOURCE LAST
Works for maximizing the sound (given a CD source) - as the speaker affect the sound most.

SYNERGY
Is different for each person - as this is depending of your taste
Så frågan är...vad väljer du?
Skitlätt att byta "signatur", "karaktär" "ljud" med att byta högtalare ( i detta fall Aktikulat). Men det get INTE samma ökning i musikalitet som om slantarna satsades på källa... därefter försteg...osv

Nu tycker jag att även LJUDET gynnas starkt av source first, men där är det mer upplagt till diskussion du det påverkas av personlig SMAK (se synergi) så den diskussionen kan vi lämna därhän...
Mikael2 wrote:
Jag garanterar bara att högtalarna används till 100% :)
Försteget använder du jämt. (hörlurar) :wink:

EDIT, såg diskussionen om "överdriven bas i 5140"
En bättre signal in i dom skulle antagligen eliminera problemen!
(en annan av mina erfarentheter är att rumsakustik problem ofta försvinner med bättre källa :wink: Har också hört kassa högtalare som jag dömt ut, plötsligt leva upp med bra signal!!)
Som sagt... source first. :D

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 12:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, försteget då :)

Han har ju dock redan ett source first system så varför bränna ännu mer där menar jag om han ändå bara nyttjar den sämre "sourcen" LP 10-20%

Det blir extremt kostsamt att uppgradera källa/försteg/slutsteg och sist högtalarna om man ser det under en vettig tidsperiod. När du väl kommer fram till högtalarna har Linn garanterat släppt en ny "source"/försteg och slutsteg som är bättre än dina gamla. Ska han då börja om med source first en gång till? :cry:

Den dyraste posten är ju att byta högtalare som jag ser det. Kan han lägga 150K årligen är det ju inget problem. Kan han lägga 150K nu så tar han den stora investeringen på högtalarna nu och kan leva med mindre kostsamma uppgraderingar kommande år.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fullständig idiotdiskussion! :!: Ingen av er kan komma överens efter ni/vi talar om helt olika saker. Låt oss utgå från att den Sellerimedlem som frågar efter råd här har sunda, vettiga kunskaper om musikåtergivning. Då gäller source first (och tunedem) utan snack. Det handlar inte ett dugg om personlig smak eller vad man föredrar, om vi utgår från samma (enda vettiga!) värderingssystem. Det är inget som jag tycker vi ens behöver diskutera här. Det är en av förutsättningarna för allt som pågår här. Förstår man inte det bör man tänka efter om man ska vara här, man kommer bara på tvärs med alla andra. Så varför insistera på att vara här? Det finns gott om baktunga korkade hififorum att finnas till på istället.

Att utnyttja en högtalare till 100% är en korkad illusion! :!: Högtalaren är säkert i drift i 99% av all musiklyssning. Låt oss för enkelhetens skull säga att killen/tjejen inte har hörlurar, så att 100% gäller. Det har ingenting med 100% utnyttjande att göra! Lika korkat som att säga. "-Jag hör att ljudet kommer därifrån, då måste dom klumparna vara viktigast för musiken."

Att utnyttja 40-50% av ett par Linn Ninka, t.ex. genom att ha CD12/K.Kontrol/2xK.Solo ger så otroligt mycket mer musik än att utnyttja 5% av ett par Artikulat 350A genom att mata dem med Unidisk 2.1/Exotik. 100%? My ass!

*Nedsatt fot.*

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, diskussionen är något onödig och tyvärr ständigt återkommande med jämna mellanrum. Men och andra sidan är det kanske inte så konstigt för alla som är intresserade av Linn kan inte tune dem till 100% från första dagen.

Bra skrivet Linnofil... Jag är för lat för att orka skriva det du gjorde så jag kan bara tacka dig och ansluta mig som sympatisör till ditt inlägg.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 13:19 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
Fullständig idiotdiskussion! :!: Ingen av er kan komma överens efter ni/vi talar om helt olika saker. Låt oss utgå från att den Sellerimedlem som frågar efter råd här har sunda, vettiga kunskaper om musikåtergivning. Då gäller source first (och tunedem) utan snack. Det handlar inte ett dugg om personlig smak eller vad man föredrar, om vi utgår från samma (enda vettiga!) värderingssystem. Det är inget som jag tycker vi ens behöver diskutera här. Det är en av förutsättningarna för allt som pågår här. Förstår man inte det bör man tänka efter om man ska vara här, man kommer bara på tvärs med alla andra. Så varför insistera på att vara här? Det finns gott om baktunga korkade hififorum att finnas till på istället.
Den där attityden vore det trevligt om vi kunde slippa här. Att tune dem är en viktig grund för många här och att det är ett bra sätt att hitta gemensamma uttryck genom håller jag fullständigt med om, men att gå från det till att såga alla som inte skriver under helt och hållet på samma filosofi känns inte alls kul. Jag tycker det är trevligt med ett forum där folk kan få ge sin syn på Linn och hifi utan att bli sågad med fotknölarna av oliktänkande, och vill att Selleri ska vara det forumet. Annars blir det inskränkt och jag är övertygad om att det inte blir lika givande.

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00