selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köpte min 12a beg för drygt ett år och då va den oservad samt hade en sliten k9 och spelade ändå mycket bättre än min basik, sedan servade jag Lp12an och köpte ny pickup (adikt) och sen dess har jag spenderat många långa timmar framför spelaren.
Jag har haft dual 305 samt basik tidigare och visst en basik är ett bra köp men hittar du en 12a kommer du aldrig mer se tillbaka :D

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LP12:a på Blocket. Basutförande och välvårdad enl säljaren.

http://www.blocket.se/vi/6911104.htm?ca=11_s

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Buda 5-6 för den kanske om den inte har cirkus eller något annat kul

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 23, 2005 19:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pekka71 wrote:
Quote:
Är det förresten någon som har erfarenhet av att köpa grejer på ebay från utlandet? Det verkar lite läskigt med förskottsbetalning och sånt. Jag vore tacksam om nån med erfarenhet av ebay (goda eller dåliga) ville dela med sig av dessa.
Hej pekka!

Har handlat massaor via Ebay utan problem, betalar alltid via PayPal.
Mvh
Kenth

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 27, 2005 14:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

stranna wrote:
Buda 5-6 för den kanske om den inte har cirkus eller något annat kul
Jag har pratat med säljaren. Tolvan verkar vara tillverkad 1989 och han visste inte om han har cirkus eller trampolin. Då får man väl utgå från att den inte har det. K5 puppan antar jag inte är så mycket att hänga i julgranen eftersom den nästan är lika gammal som spelaren. Någon hade sagt till säljaren att värdet borde ligga på runt 7 kkr. Är det i överkant?

Hur är tonarmen Akito?

Om jag får den för 6 tusen slår jag till. Sen behöver jag nog en hyfsad pickup. Några tips på en prisvärd MM för runt 1500:- som passar bra även för lite "stökigare" musik?

//Pär

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 27, 2005 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bjud han 6000 och så köper du en adikt samt låter någon serva den åt dej.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 27, 2005 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Bjud han 6000 och så köper du en adikt samt låter någon serva den åt dej.
ja service gör förvånassvärt mycket till spelaren om den inte har varit det på länge, värt varenda krona.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 28, 2005 06:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett tips på MM om du inte skulle kunna hosta fram pengarna till adikt är att skaffa en grado Black tills du kan skaffa adikten då har du även en tusenlapp till att lägga på spelaren så att du mer eller mindre garanterat får den. Grado blacken är nästan oförkämt bra för de 495:- den kostar och givetvis så håller jag med om att serva spelaren.

Akito1 är en okey budgetarm men bör kanske tänkas på att bytas så småningom.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 28, 2005 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Akito duger fint, bättre att skaffa cirkus är att byta till bättre arm. Om 12:an skickas med t ex bussgods bör armen skruvas loss. Sedan får man vara lite försiktig när man skruvar fast Akiton, det finns en risk att man skadar lagren om man drar åt stenhårt.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 30, 2005 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sätt en ATN-95E nål på den befintliga K5-pickupen. Låter bättre än det mesta. Nästa steg är en Adikt, tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 30, 2005 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nån som jämfört AT95e-nål på en K5/K9 med en Grado P Gold?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 01:18 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det blev inköp av ett stycke skivspelare i mellandagarna (jag väntar med förstärkarköp ett tag till). Jag är ledsen om jag gör alla lp12-fans besvikna, men det blev en Clearaudio Emotion (med Satisfy arm och Classics pickup från samma tillverkare) i stället. :oops:

Jag provlyssnade Clearaudion och slogs av hur bra den lät för pengarna (strax under 6000:- med arm och pickup med specialpris). Jag måste erkänna att jag inte lyssnat på en lp12:a. En ny ligger utanför budget (och är därmed inte relevant som jämförelse) och jag är lite rädd för att köpa en begad och kanske fastna i uppgraderingsträsket (det verkar ju finnas möjlighet/risk för det med lp12).

Hur som helst så är jag nöjd med Clearaudion. Den ger Mimiken en bra match och är ett otroligt lyft jämfört med Dualen. Min frus reaktion var: "oj, jag trodde att vinyl alltid lät sämre än cd, men det här låter ju minst lika bra!". För skojs skull har jag jämfört en del musik som jag har både på vinyl och cd. Jag tycker att vinylljudet låter lite mer levande och sammanhållet än cd (cd kan kännas lite spretigt och vasst ibland). Samtidigt finns detaljerna där. Vissa skivor låter mycket bättre på vinyl än cd. Jag jämförde Talking Heads "Speaking in Tongues" och här kändes ljudet på cd:n platt och livlöst med sången långt i bakgrunden medan vinylskivan hade allt det sväng och "studs" man vill ha i låten "Burning down the house".

Det är skoj att lyssna på vinyl! mycket roligare nu än förut faktiskt. :D

//Pär

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär GM wrote:
Det blev inköp av ett stycke skivspelare i mellandagarna (jag väntar med förstärkarköp ett tag till). Jag är ledsen om jag gör alla lp12-fans besvikna, men det blev en Clearaudio Emotion (med Satisfy arm och Classics pickup från samma tillverkare) i stället. :oops:

Jag provlyssnade Clearaudion och slogs av hur bra den lät för pengarna (strax under 6000:- med arm och pickup med specialpris). Jag måste erkänna att jag inte lyssnat på en lp12:a. En ny ligger utanför budget (och är därmed inte relevant som jämförelse) och jag är lite rädd för att köpa en begad och kanske fastna i uppgraderingsträsket (det verkar ju finnas möjlighet/risk för det med lp12).

Hur som helst så är jag nöjd med Clearaudion. Den ger Mimiken en bra match och är ett otroligt lyft jämfört med Dualen. Min frus reaktion var: "oj, jag trodde att vinyl alltid lät sämre än cd, men det här låter ju minst lika bra!". För skojs skull har jag jämfört en del musik som jag har både på vinyl och cd. Jag tycker att vinylljudet låter lite mer levande och sammanhållet än cd (cd kan kännas lite spretigt och vasst ibland). Samtidigt finns detaljerna där. Vissa skivor låter mycket bättre på vinyl än cd. Jag jämförde Talking Heads "Speaking in Tongues" och här kändes ljudet på cd:n platt och livlöst med sången långt i bakgrunden medan vinylskivan hade allt det sväng och "studs" man vill ha i låten "Burning down the house".

Det är skoj att lyssna på vinyl! mycket roligare nu än förut faktiskt. :D

//Pär
Kul att du är nöjd! Har själv inte hört den spelaren, och LP12 måste ju inte vara det ENDA för alla (även om du inte hört den).

Ville bara flika in apropå uppgraderingsträsket, att jag tycker det är en stor FÖRDEL med LP12:an och inte en nackdel. Det är väl ändå oundvikligt att man förr eller senare växer ur sina grejjer och vill förbättra någon del. Och kan man uppgradera så slipper man böket att sälja spelaren och köpa en dubbelt så dyr, utan man köper helt sonika till en del samtidigt som man behåller sitt fina spelverk, och som då blir helt förnyat. Det är ett kanonsystem!

Och jag håller med om att vinylen ger CD:n en match. Min tolva är inte ens i närheten av toppspec (70-talsverk/Valhalla/Cirkus/Akito/Adikt), men min Ikemi har inte en chans ändå på feeling och sväng och rolighet att lyssna. (Fast jag stortrivs ju med Ikemin ändå så klart)

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo Clear audio gör också väldigt bra skivspelare så du kommer nog att bli nöjd.

En god vän till mig bytte nyligen ut sin LP12:a med Linto mot en Clear Audio Master Reference. Jag försökte övertala honom att också jämföra med en topputrustad LP12. Han sa dock att han bestämde sig redan efter ett par minuters jämförelse med LP12 (jag var också där och det var en ordentlig skillnad så jag kan förstå att han blev hänförd). Han hade den dock hemma över helgen och blev bara mer och mer entusiastisk öven CA så det gick inte att övertyga honom att ta med ytterligare spelare i jämförelsen.

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00