selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 00:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har en tidigare tråd om slutsteg (tack för alla bra tips), men tänkte att jag lika gärna kan starta en ny då jag har andra funderingar om detta nu.

Jag har följande anläggning

Dual 503 med Rega super bias pickup
Mimik
Majik I phono
Elac 207.2 (Linn Index II fick lämna plats)

Jag tycker högtalarna låter otroligt bra i sin prisklass så det är inte aktuellt att byta ut dem på ett tag. (Är det bara jag som kör med andra högtalare än Linns här på forumet förresten? :shock: ) Däremot är de strömkrävande (har jag läst) och jag tror att jag skulle få mer sväng och kontroll med ett bättre slutsteg.

Plan:

A: Köpa ett begat lk140 (har ett 5 år gammalt på gång) plus byta majiken mot Wakonda, Kolektor eller Kairn när det dyker upp något lämpligt.

B: Köpa två lk100 för samma peng som ett lk140 och köra bi ampat (fast så klart passivt). Samma förstegsplan som A.

C: Andra förslag på bra slutstegsalternativ för ca 5-6000:-

Gällande försteg har jag diskuterat lite med en linnhandlare som sa att Wakonda är en vidareutveckling av försteget som sitter i majik. Han menade att om man kör majiken som enbart försteg så ar inte skillnaden mot en Wakonda så stor. Han tyckte att en nyare Kolektor i så fall skulle vara bättre. Men man kanske kan få tag på ett Kairn om man lägger på ett par tusen?

Jag måste agera snart om jag ska slå till på lk140:an, annars byter ägaren in den.

Är det förresten någon som har erfarenhet av att köpa grejer på ebay från utlandet? Det verkar lite läskigt med förskottsbetalning och sånt. Jag vore tacksam om nån med erfarenhet av ebay (goda eller dåliga) ville dela med sig av dessa.

//Pär GM

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 01:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Är det bara jag som kör med andra högtalare än Linns här på forumet förresten?
Jag kör med ett par nya Monitor Audio RS6.. så du är inte den enda som kör icke-Linn :wink:

Min enda tanke är väl att LK140 vs LK100 är lite olika ljudkaraktär. Vad som passar dig bäst är mest en fråga om smak skulle jag tro. Medan en LK140 tror jag betingar ett bättre andrahandsvärde och får du det för ~6000:- så är det ett bra steg för pengarna.

Jag har ett själv som jag kör med en Kolektor framför och tycker kombinationen fungerar bra, speciellt när Kolektorn även har RIAA och allt.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 02:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle nog köpa 2 Lk100 istället för ett 140 om inte möjligheten fanns inom snar framtid att kunna köpa ytterligare ett 140.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Quote:
Är det bara jag som kör med andra högtalare än Linns här på forumet förresten?
Jag kör med ett par nya Monitor Audio RS6.. så du är inte den enda som kör icke-Linn :wink:
Spännande, jag lyssnade på ett par Monitor Audio för ett tag sedan (tillsammans med Naim elektronik) och jag blev väldigt imponerad. Jämförde du MA med någon linnhögtalare innan du slog till? Det skulle vara roligt att höra lite om det i så fall.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Är det förresten någon som har erfarenhet av att köpa grejer på ebay från utlandet? Det verkar lite läskigt med förskottsbetalning och sånt. Jag vore tacksam om nån med erfarenhet av ebay (goda eller dåliga) ville dela med sig av dessa.
Jo jag har handlat en del från ebay och det har alltid gått bra "peppar peppar ta i trä"

Det viktigaste är att kolla upp säljaren så han har en bra historik på tidigare affärer på ebay, jag skulle aldrig handla får någon som gör sin första affär t.e.x om det är något som är dyrare

Ska du handla på ebay bör du först och främst skaffa ett paypal konto som många kräver när du ska betala

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 10:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

equi2 wrote:
Min enda tanke är väl att LK140 vs LK100 är lite olika ljudkaraktär. Vad som passar dig bäst är mest en fråga om smak skulle jag tro. Medan en LK140 tror jag betingar ett bättre andrahandsvärde och får du det för ~6000:- så är det ett bra steg för pengarna.
Kan du beskriva lite hur ljudkaraktären skiljer sig mellan stegen? Skulle två lk100 vara "mer för pengarna" än ett lk140 för samma pengar?

//Pär GM

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

140 är ett klart bättre steg, köp det!
O sedan ett så bra försteg som möjligt, en sen Kairn tex...
En sen Kolektor är ett annat bra val.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 12:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har själv gått från Majik som försteg till Wakonda (slimline) och hade väntat mig ett märkbart lyft, men det uteblev. De är väldigt lika i karaktär.
Jag tror till och med att de är byggda på samma kretskort, men Wakondan saknar slutstegskomponenterna, men i gengäld är mer påkostad på andra ställen, tex nätdelen.

Om du tittar i en majik så finns tom byglingar (jumpers) som
stänger av slutstegen, vilket säkert inte är en nackdel om de ändå inte används. Jag råder ingen att flytta några jumpers utan att kolla med en handlare eller Linn först.

Jag bytte sedan till en äldre Kairn med brilliant och upplevde det som ett mkt större lyft.
Har inte jämfört med Kolektor men har fått för mig att de är bra på olika saker och så det bästa är att lyssna på båda och avgöra vad man själv föredrar.

Sen tror jag på teorin att kombinera burkar från samma tidsera,
dvs de linn själva tagit fram tillsammans. Då är de säkert "tunade" tillsammans.

Så satsa på Kolektor ->LK140 eller
Kairn -> LK100 (helst Klout)
/xanlin

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 12:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag skulle nog välja en LK140 istället för två LK100. Då några av oss jämförde 2 LK85 passiv biamp mot en ensam LK140 rådde det ingen tvekan om att det senare var bättre. Har själv inte jämfört LK85 mot LK100, men koncensus verkar vara att LK85 är bättre men LK100 har mer kraft. Med en LK140 lär det problemet vara ur värden ändå, om nu inte dina Elac kräver hemskt mycket kräm.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle också välja ett LK140. Ett mkt bättre slutsteg på alla sätt och dessutom verkar du få ett bra pris! Fler beggade LK140 lär dessutom dyka upp framöver...

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 14:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Klanters wrote:
Jag skulle nog välja en LK140 istället för två LK100. Då några av oss jämförde 2 LK85 passiv biamp mot en ensam LK140 rådde det ingen tvekan om att det senare var bättre. Har själv inte jämfört LK85 mot LK100, men koncensus verkar vara att LK85 är bättre men LK100 har mer kraft. Med en LK140 lär det problemet vara ur värden ändå, om nu inte dina Elac kräver hemskt mycket kräm.
Kul att höra nån som provat biampat passivt. Det verkar som att ett lk140 kan vara hetare i mitt fall med tanke på ovanstående.

Jag tror att högtalarna kan vara en knivig last baserat på tester jag läst om dessa och elacs mindre modell 310.2 jet. I Hifi News skriver de om 207.2 orna: "Do not even try to power these speakers with a small amp - even the Musical Fidelity X-80 had trouble coaxing real energy and life out of the Elac, and running it single wired only revealed about 70% of what it is capable of. This speaker really needs to be bi-wired..." (Musical Fidelity är en integrerad förstärkare som ger 55W/ kanal i 8 ohm och 85W/ kanal i 4 ohm.)

//Pär GM

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Spännande, jag lyssnade på ett par Monitor Audio för ett tag sedan (tillsammans med Naim elektronik) och jag blev väldigt imponerad. Jämförde du MA med någon linnhögtalare innan du slog till?
Jag jämförde RS6 med Linn-elektronik mot Audiovector och ett par Ninka. Både Ninka och RS6:orna var roliga att lyssna på - Ninka hade sina fördelar medan RS6:orna låter annorlunda, men utan några direkta "nackdelar"... Priset talade för RS6:orna.
Quote:
Kan du beskriva lite hur ljudkaraktären skiljer sig mellan stegen?
Knappt hört LK100 så jag kan/ska inte jämföra, men vad jag förstår så är det Linns "gamla" ljudkaraktär, medan LK140 spelar snyggare. Bättre? Det är upp till lyssnaren att avgöra och handlar nog mer om smak och tycke.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min rekommendation blir samma som xanlins. Köp LK140 och bi-wira högtalarna. Köp sedan en Kolektor när bra tillfälle ges. Jag har själv ägt en Majik-IL och uppgraderade till Kolektor, 2xLK140. Kolektor har ett bra MM-steg, massor av ingångar och matchar LK140 bättre än någonting annat.

Själv hade jag inte köpt vare sig Kairn eller Wakonda.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I ditt fall hade jag varken valt LK100 eller LK140, utan istället satsat på Klout. Ett klart bättre slutsteg än de båda du föreslagit och kapabel att driva mycket tungdrivna högtalare. Priset för begagnade Klout kostar väl något mer än din budget (5-6.000 kr). Tonläget i Göteborg har två begagnade, varav det ena kostar 8.500 kr. Och som sagt klart bättre än de båda andra.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 23:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

torig wrote:
I ditt fall hade jag varken valt LK100 eller LK140, utan istället satsat på Klout. Ett klart bättre slutsteg än de båda du föreslagit och kapabel att driva mycket tungdrivna högtalare. Priset för begagnade Klout kostar väl något mer än din budget (5-6.000 kr). Tonläget i Göteborg har två begagnade, varav det ena kostar 8.500 kr. Och som sagt klart bättre än de båda andra.
Den "billiga" klouten verkar vara från ca 1992. Jämfört med lk140 från 99-00 kostar den ca tretusen mer (vilket innebär att jag i så fall får chansa på att vänta in lite mer pengar). Vågar man köpa ett så gammalt steg som Klouten är, och är ljudet mycket bättre än ett modernare lk140? Vilka problem kan man få med gamla slutsteg? Vad brukar man räkna med för livslängd på såna grejer? :?

//Pär

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00