Det blev inköp av ett stycke skivspelare i mellandagarna (jag väntar med förstärkarköp ett tag till). Jag är ledsen om jag gör alla lp12-fans besvikna, men det blev en Clearaudio Emotion (med Satisfy arm och Classics pickup från samma tillverkare) i stället.
Jag provlyssnade Clearaudion och slogs av hur bra den lät för pengarna (strax under 6000:- med arm och pickup med specialpris). Jag måste erkänna att jag inte lyssnat på en lp12:a. En ny ligger utanför budget (och är därmed inte relevant som jämförelse) och jag är lite rädd för att köpa en begad och kanske fastna i uppgraderingsträsket (det verkar ju finnas möjlighet/risk för det med lp12).
Hur som helst så är jag nöjd med Clearaudion. Den ger Mimiken en bra match och är ett otroligt lyft jämfört med Dualen. Min frus reaktion var: "oj, jag trodde att vinyl alltid lät sämre än cd, men det här låter ju minst lika bra!". För skojs skull har jag jämfört en del musik som jag har både på vinyl och cd. Jag tycker att vinylljudet låter lite mer levande och sammanhållet än cd (cd kan kännas lite spretigt och vasst ibland). Samtidigt finns detaljerna där. Vissa skivor låter mycket bättre på vinyl än cd. Jag jämförde Talking Heads "Speaking in Tongues" och här kändes ljudet på cd:n platt och livlöst med sången långt i bakgrunden medan vinylskivan hade allt det sväng och "studs" man vill ha i låten "Burning down the house".
Det är skoj att lyssna på vinyl! mycket roligare nu än förut faktiskt.
//Pär