selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sun Feb 06, 2011 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Det är många/flera Linn-butiker som inte kör "Single Speaker Room" fullt ut, d v s inte i alla rum.

Av praktiska skäl kan det vara bra att kunna köra t ex flera hemmabio-kit i samma rum. Det blir en evighets-
sysselsättning med att byta ut högtalare gång-på-gång annars.

ToT brukar ha 2-3 rum (av 5) som "Single Speaker Room".

Något som ni bör ha (i mån av plats) är en hörna i butiken med en soffa och en riktigt rolig anläggning
som står och spelar. Lämpligtvis försedd med div lektyr för medföljande sambos/fruar* och t ex lite lego
för barnen.

/M

*: de som är totalt ointresserade d v s.

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sun Feb 06, 2011 21:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Vore roligt med en möjlig Linnbutik i krokarna! Oavsett Linn eller inte så låter er bakgrund inom musik kanon, blir betydligt lättare fokus på musik istället för teknik även om det ena inte utesluter det andra.

Har ju funnits Linnbutik tidigare i stan, som tyvärr lagt ner. Samma med Hifiklubben även om de nu återuppstått med ny ägare (antar jag). Så det är tydligt att det inte är helt enkelt att få en hifibutik att gå runt i Umeå även om det finns en efterfrågan. Att kombinera både Linn och annat låter som en bra ide, på så vis kan man enklare ha hela kedjan av system, från priser strax över elgiganten till astronimiska belopp.

Lycka till med etableringen, det måste krävas ett otroligt tålamot att vara sådan säljare. Helt klart imponerande att besitta sådan.


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sun Feb 06, 2011 23:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
Magnus: Soffhörna med tidningar finns redan på plats. Din idé om att montera upp ett litet system där är inte alls dum! Ska undersöka saken närmare. Lite leksaker för de mindre är också på vår "to do-list".

Sony: Linn-butik har funnits tidigare, men om jag förstått det rätt var det bara Linn som såldes. Då tror jag definitivt att det är svårt att få affärerna att rulla på i en stad som Umeå. HiFi-klubben återuppstod efter några års uppehåll, dock med ny ägare. HiFi-branschen är svår, helt klart. Jag tror att tålamod och smart ekonomisk planering är viktigast för att få det att funka. Vi har startat på smal budget och har valt att bygga det mesta själva. Lokalen ligger inte mitt i stan, men på gångavstånd från centrum. Skillnaden i hyra är enorm och läget är bättre än i stan när det gäller parkeringsmöjligheter.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 23:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Dec 14, 2006 18:48
Posts: 71
Location: Umeå
Det verkar som om jag tajmat min återflytt till Umeå bra :D !

_________________
"Remember, there´s a big difference between kneeling down and bending over"


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 23:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
RDNZL: Välkommen tillbaka!

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
LYD wrote:
Varför påverkar placeringen ljudet?
Vibrationer. I en i övrigt (elektriskt) ren konstruktion gör sig vibrationer gällande i form av störningar. All elektronik är vibrationskänslig (om än i varierande grad - t.o.m. kablar är vibrationskänsliga) och t.ex. oscillatorer (t.ex. samplingsreferensen i digitala system) är extra känsliga.

Med apparater med allmänt hög störnivå märks dylika störningar inte lika mycket som med apparater med låga störnivåer.

EDIT: Prova själv förresten! Testa att ställa någon av de bättre apparaterna på ett halvtaskigt bord eller på golvet om det är svårt att märka skillnad. Jämför med att ställa på ett stadigt, men inte onödigt (för) tungt bord. Prova att ställa apparaten lite snett resp. symmetriskt på bordet.


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 11, 2011 03:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Kul om Linn kommer tillbaka till Umeå. Minns den gamla tiden från Fru Musica och Stereokompaniet. Men det var hard-core-linnie-butiker som uppfostrade kunderna.
Där drev man hårt filosofin från LP 12:an source first och tune dem. På 80 talet var det ett ständigt krig mellan vinyl och CD där Linn stred hårdast för vinylen. Och visst lät CD spelare på den tiden bedrövligt.
Jag tror att det är lika bra om dessa filosofier får träda tillbaka lite och en mer öppen filosofi får råda. Gilad som nu driver Linn verkar vara mer förtjust i det digitala ljudet utan att vinylen glöms bort.
Jag tycker att det är bra att ni har ett bredare sortiment. Synd att ni inte har Naim. Ljudshopen har en helt fel filosofi för att sälja Naim och butiken är fel disponerad.
Lycka till i fortsättningen!

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 11, 2011 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Angående Source First och Tune Dem, det är väl jättebra - ja, t.o.m. en nödvändighet - att en Linnbutik håller sig stenhårt till dem, utan att kompromissa. Men det betyder ju inte att man måste "läxa upp" besökare i butiken om de av någon anledning inte håller med. Man behöver ju inte vara "in your face" med sina grundvärderingar, när man driver en butik. Det är väl det som är en stor anledning till att det uppstått så många snaskiga historier om Linnbutiker genom årtiondena, att butiksinnehavaren saknat balans i bemötandet av kunderna.

Självklart ska en Linnbutik stå för Source First och Tune Dem med stolthet och en rak rygg, men inte för dens skull nedvärdera den besökare som har en annan syn på saken. Man vinner inga kunder eller gott rykte på att bete sig så.


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Mon Feb 14, 2011 17:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
brumel wrote:
Kul om Linn kommer tillbaka till Umeå. Minns den gamla tiden från Fru Musica och Stereokompaniet. Men det var hard-core-linnie-butiker som uppfostrade kunderna.
Där drev man hårt filosofin från LP 12:an source first och tune dem. På 80 talet var det ett ständigt krig mellan vinyl och CD där Linn stred hårdast för vinylen. Och visst lät CD spelare på den tiden bedrövligt.
Jag tror att det är lika bra om dessa filosofier får träda tillbaka lite och en mer öppen filosofi får råda. Gilad som nu driver Linn verkar vara mer förtjust i det digitala ljudet utan att vinylen glöms bort.
Jag tycker att det är bra att ni har ett bredare sortiment. Synd att ni inte har Naim. Ljudshopen har en helt fel filosofi för att sälja Naim och butiken är fel disponerad.
Lycka till i fortsättningen!
Vi är sannerligen inga hard core-linnister. Vi är däremot två herrar som uppskattar musik och bra prylar.

När det gäller Naim så ställer den svenska leverantören alldeles för höga krav på återförsäljarna och därför har vi valt bort märket.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Mon Feb 14, 2011 17:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
DelNaja wrote:
Angående Source First och Tune Dem, det är väl jättebra - ja, t.o.m. en nödvändighet - att en Linnbutik håller sig stenhårt till dem, utan att kompromissa. Men det betyder ju inte att man måste "läxa upp" besökare i butiken om de av någon anledning inte håller med. Man behöver ju inte vara "in your face" med sina grundvärderingar, när man driver en butik. Det är väl det som är en stor anledning till att det uppstått så många snaskiga historier om Linnbutiker genom årtiondena, att butiksinnehavaren saknat balans i bemötandet av kunderna.

Självklart ska en Linnbutik stå för Source First och Tune Dem med stolthet och en rak rygg, men inte för dens skull nedvärdera den besökare som har en annan syn på saken. Man vinner inga kunder eller gott rykte på att bete sig så.
Ja, historierna om rabiata Linn-dealers är många. Jag kan inte förstå varför just Linn fått ett sådant rykte.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Mon Feb 14, 2011 19:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
kul med en till butik i norrland, det behövs :) Lycka till!

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Mon Feb 14, 2011 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
LYD wrote:
brumel wrote:
Kul om Linn kommer tillbaka till Umeå. Minns den gamla tiden från Fru Musica och Stereokompaniet. Men det var hard-core-linnie-butiker som uppfostrade kunderna.
Där drev man hårt filosofin från LP 12:an source first och tune dem. På 80 talet var det ett ständigt krig mellan vinyl och CD där Linn stred hårdast för vinylen. Och visst lät CD spelare på den tiden bedrövligt.
Jag tror att det är lika bra om dessa filosofier får träda tillbaka lite och en mer öppen filosofi får råda. Gilad som nu driver Linn verkar vara mer förtjust i det digitala ljudet utan att vinylen glöms bort.
Jag tycker att det är bra att ni har ett bredare sortiment. Synd att ni inte har Naim. Ljudshopen har en helt fel filosofi för att sälja Naim och butiken är fel disponerad.
Lycka till i fortsättningen!
Vi är sannerligen inga hard core-linnister. Vi är däremot två herrar som uppskattar musik och bra prylar.

När det gäller Naim så ställer den svenska leverantören alldeles för höga krav på återförsäljarna och därför har vi valt bort märket.
Om ni ska sälja de dyrare segmenten av Linn är det nog bra om ni iaf själva anser att dessa är bättre än övriga märken i samma kategori och prisklass. Annars blir det nog svårt att motivera kunderna till köp och fortsatta köp.

Har ni fört nån vidare dialog med Linn? Vad har dom för krav på återförsäljare? Blev förvånad att Naim har högre krav på sina återförsäljare? Kan ni berätta vilka skillnader finns där? På kraven alltså.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Mon Feb 14, 2011 23:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
The Archangel wrote:
LYD wrote:
brumel wrote:
Kul om Linn kommer tillbaka till Umeå. Minns den gamla tiden från Fru Musica och Stereokompaniet. Men det var hard-core-linnie-butiker som uppfostrade kunderna.
Där drev man hårt filosofin från LP 12:an source first och tune dem. På 80 talet var det ett ständigt krig mellan vinyl och CD där Linn stred hårdast för vinylen. Och visst lät CD spelare på den tiden bedrövligt.
Jag tror att det är lika bra om dessa filosofier får träda tillbaka lite och en mer öppen filosofi får råda. Gilad som nu driver Linn verkar vara mer förtjust i det digitala ljudet utan att vinylen glöms bort.
Jag tycker att det är bra att ni har ett bredare sortiment. Synd att ni inte har Naim. Ljudshopen har en helt fel filosofi för att sälja Naim och butiken är fel disponerad.
Lycka till i fortsättningen!
Vi är sannerligen inga hard core-linnister. Vi är däremot två herrar som uppskattar musik och bra prylar.

När det gäller Naim så ställer den svenska leverantören alldeles för höga krav på återförsäljarna och därför har vi valt bort märket.
Om ni ska sälja de dyrare segmenten av Linn är det nog bra om ni iaf själva anser att dessa är bättre än övriga märken i samma kategori och prisklass. Annars blir det nog svårt att motivera kunderna till köp och fortsatta köp.

Har ni fört nån vidare dialog med Linn? Vad har dom för krav på återförsäljare? Blev förvånad att Naim har högre krav på sina återförsäljare? Kan ni berätta vilka skillnader finns där? På kraven alltså.

Jag anser att Linn är bättre på vissa saker, men inte bäst på allt. För min egen del och mitt ljudideal passar Linn väldigt bra men som butik måste vi kunna tillgodose andra behov också.

Angående kontakten med Linn så väntar vi finbesök från Skottland nästa vecka.

Det är inte Naim som ställer dessa krav, utan den svenska leverantören. Jag tror dock inte att det är så bra att redogöra för respektive tillverkares krav här.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Tue Feb 15, 2011 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LYD wrote:
Jag anser att Linn är bättre på vissa saker, men inte bäst på allt. För min egen del och mitt ljudideal passar Linn väldigt bra men som butik måste vi kunna tillgodose andra behov också.

Angående kontakten med Linn så väntar vi finbesök från Skottland nästa vecka.

Det är inte Naim som ställer dessa krav, utan den svenska leverantören. Jag tror dock inte att det är så bra att redogöra för respektive tillverkares krav här.
Jag tror att en förutsättning till att vara framgångsrik i affärer (speciellt om man ska sälja dyra lyxvaror) är att vara öppen, tydlig och stå för vad man tycker.
Att skapa förtroende är mao basen i en affärsrelation.
Så vad tycker du egentligen? Beskriv din syn på för/nackdelar för olika tillverkares produkter. Naim, Linn och andra märken du säljer, ska sälja.

Det ni INTE vill att kunderna ska uppleva är att varje vecka något nytt är "bäst" OCH ÖVERLÄGSET allt annat då den produkten kan JUST DETTA. Det kommer inte att funka.
Därför ska man som affär vara extremt tydlig på vad man tycker och hur de olika apparaterna presterar.
Då kan kunder fatta välgrundade köpbeslut o känna sig trygg i det.
Är absolut inga problem att sälja produkter från konkurerande tillverkare, OM man bara är tydlig med skillnaderna.

Varför skulle du inte kunna berätta om kraven som Naim ÅF har?
Du kanske inte vill att någon ska tro att det är svepskäl till att ni inte planerar sälja deras produkter?
För hade Naim varit jättebra så hade man väl som butik ansträngt sig för att kunna få sälja märket. Eller?

Enda riktiga skälet för att välja bort produkter IMHO är att de inte är bra nog för deras pris!
Har man den inställningen och förmedlar det tydligt till kunderna KAN man ha olika märken/produkter i olika prisklasser.

Nu kanske du tycker jag är hård, men det är skrivet i all välmening. Linn/Naimkunder ÄR kräsna.

Tänk till på detta, NOGA, innan Allan W besöker er n vecka. Han är duktigt erfaren och skarp i pallet.Han kommer ställa besvärliga frågor omkring strategier, era tankar i allmänhet om saker o ting. Han vill inte ha en Linnsäljare som inte har superhög klass - som de andra svenska butikerna har. Hälsa från mig :D


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Wed Feb 16, 2011 00:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
sportbilsentusiasten wrote:
LYD wrote:
Jag anser att Linn är bättre på vissa saker, men inte bäst på allt. För min egen del och mitt ljudideal passar Linn väldigt bra men som butik måste vi kunna tillgodose andra behov också.

Angående kontakten med Linn så väntar vi finbesök från Skottland nästa vecka.

Det är inte Naim som ställer dessa krav, utan den svenska leverantören. Jag tror dock inte att det är så bra att redogöra för respektive tillverkares krav här.
Jag tror att en förutsättning till att vara framgångsrik i affärer (speciellt om man ska sälja dyra lyxvaror) är att vara öppen, tydlig och stå för vad man tycker.
Att skapa förtroende är mao basen i en affärsrelation.
Så vad tycker du egentligen? Beskriv din syn på för/nackdelar för olika tillverkares produkter. Naim, Linn och andra märken du säljer, ska sälja.

Det ni INTE vill att kunderna ska uppleva är att varje vecka något nytt är "bäst" OCH ÖVERLÄGSET allt annat då den produkten kan JUST DETTA. Det kommer inte att funka.
Därför ska man som affär vara extremt tydlig på vad man tycker och hur de olika apparaterna presterar.
Då kan kunder fatta välgrundade köpbeslut o känna sig trygg i det.
Är absolut inga problem att sälja produkter från konkurerande tillverkare, OM man bara är tydlig med skillnaderna.

Varför skulle du inte kunna berätta om kraven som Naim ÅF har?
Du kanske inte vill att någon ska tro att det är svepskäl till att ni inte planerar sälja deras produkter?
För hade Naim varit jättebra så hade man väl som butik ansträngt sig för att kunna få sälja märket. Eller?

Enda riktiga skälet för att välja bort produkter IMHO är att de inte är bra nog för deras pris!
Har man den inställningen och förmedlar det tydligt till kunderna KAN man ha olika märken/produkter i olika prisklasser.

Nu kanske du tycker jag är hård, men det är skrivet i all välmening. Linn/Naimkunder ÄR kräsna.

Tänk till på detta, NOGA, innan Allan W besöker er n vecka. Han är duktigt erfaren och skarp i pallet.Han kommer ställa besvärliga frågor omkring strategier, era tankar i allmänhet om saker o ting. Han vill inte ha en Linnsäljare som inte har superhög klass - som de andra svenska butikerna har. Hälsa från mig :D
Jag håller med dig om väldigt mycket om det du säger. Att sälja lyxvaror är svårt och kräver engagemang och tålamod. Jag har ett förflutet i hifi-klubben och ville starta eget för att kunna sälja de produkter jag själv gillar och kan stå för. Inget ont om hifi-klubben , men jag saknade en del märken och ville bygga upp en miljö som inte utstrålar så mycket "butik".

Det jag gillar mest med Linn är att produkterna ger liv åt musiken på ett sätt som jag inte hört andra produkter göra i samma utsträckning. Sen tycker jag att de är enormt duktiga på att ständigt utveckla produkterna. Att man som konsument kan börja lite försiktigt och växa in i prylarna utan att ständigt behöva byta ut hela enheter är helt enkelt enastående bra, både för säljare och konsument. Jämför jag med andra märken så finns det prylar som kan ge mig massor av aha-upplevelser och "öronöppnare". Kombinationen Hegel/Dynaudio tycker jag är fantastisk t.ex. De prylarna presterar ett, i mitt tycke, naturtroget ljud som är trevligt att lyssna på länge. Jag är inte speciellt intresserad av överanalytiska anläggningar som bara eftersträvar neutral återgivning. I min värd är en viss färgning av ljudet inte fel, om den medför att musik blir roligare att lyssna på. När det gäller Naim så har jag inte lyssnat på speciellt många anläggningar. Det jag hört har jag gillat, men aldrig blivit överväldigad. Kort och gott gillar jag enkla prylar som gör jobbet bra utan en massa lull-lull. Jag värdesätter prestanda, design och kvalitet. Regas skivspelare är ett bra exempel på detta. Enkel och stilren design och kanonbra "bang for the buck". I veckan fick jag in ett RIAA-steg från Lejonklou och även detta är ett bra exempel på saker som jag gillar. En snygg och enkel liten burk som lyfter den befintliga anläggningen några snäpp.

Om jag hade tyckt att Naim varit oslagbart bra i prisklassen så hade det stått Naim-prylar i butiken idag, men jag gör inte riktigt det. Jag kanske har lyssnat för lite, eller i fel miljöer. Det är en alldeles för stor investering för något jag inte är helt säker på.

Nej, jag tycker inte att du är speciellt hård. Det du säger är vettigt och tänkvärt. Alan W verkar vara en vettig herre och han kommer förmodligen att grilla oss med frågor. Ska jag vara helt ärlig så är jag lite nervös inför mötet, men det ska bli roligt.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited