selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 10:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Linn i Umeå
PostPosted: Thu Feb 03, 2011 23:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
Hej alla Linnister!

Jag heter Mats Persson och är nystartad HiFi-handlare i Umeå. LYD hifi & hembio öppnade i oktober och funderar som bäst på framtida vägval. Efter ett samtal om bl.a Linn med en kund fick jag tips om detta forum. Jag har varit i kontakt med Linn i skottland angående ett samarbete och fått positiv respons från det hållet. Inget är bestämt eller klart, men jag vill gärna höra hur det står till med Linn-intresset i västerbotten.

Jag hoppas att detta inte bryter mot forumets regler.

m.v.h

Mats Persson - LYD hifi & hembio

www.lyd.nu

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 01:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hej och välkommen!

Snygg hemsida!

Här är mina tankar angående din fråga...

Jag tror att det kan vara viktigt att veta varför linn är bättre, känna till och förstå deras filisofi, för att kunna sälja linn. Det verkar som att den linn-marknad som finns i sverige idag, är den marknad som nuvarande butiker själva har skapat. Annars är hifi entusiaster tyvärr ganska likriktade i sverige, och dom lyssnar efter allt annat än dom områden som linn utämärker sig något alldeles exceptionellt på.

Om det är mycket detaljer, rak frekvenskurva, hög upplösning och tryck... så är det bra.(säger man)

Men få bryr sig om i vilken ordning och vid vilken tidpunkt dessa detaljer och fina ljud kommer ut. Timingen och musikaliska genomsläppet kan vara katastrofalt dåligt, men om apparaten ändå har fint ljud så tror folk att dom är bra. Musik är meningslös utan timing. Vad skiljer sång och läten?

Den timing vi pratar om kan variera enormt mellan två cd-spelare. Timing har inte speciellt mycket med snabba högtalare att göra, även om snabba högtalare kan hjälpa till. Misstiming sker i elektroniska kretsarna, det är förvrängning, av signalen. För att upptäcka timingfel, måste man alltså lyssna, på bandets inbördes prestation i samspelthet.

Större delen av hifi sverige pratar om transparens utan att nämna timing. Utan att värdera timing på det sättet vi gör, kommer dom aldrig uppnå transparens.

För att sälja linn, är jag ganska säker på att det tyvärr krävs hårt arbete, för att hjälpa folk att tänka om, tänka rätt. Och för att man ska lyckas med det arbetet bör man som sagt förstå och dela deras filosofi helhjärtat, och ha ett stort tålamod att stå och dema hela dagarna för oliktänkande kunder:)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 01:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
men jag kom på att det kanske finns en ganska stor frälst skara i umeå redan...
tycker man ser lite ume folk i detta forum lite nu och då..
så det kanske finns en våg att rida på ändå:)

har väl varit linn-butiker där förut. Och en del har åkt till luleå och funnit vägen, va?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 11:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
Tack för ditt svar. Jag är ganska insatt i Linn-världen och har länge suktat efter en egen liten skotsk anläggning. Jag delar helt klart din filosofi när det gäller musik och ljudåtergivning. Det är sunda värderingar som ibland blir bortglömda i hifi-världen.

Att det skulle vara mycket jobb att sälja Linn tvekar jag inte en sekund på. Det är absolut inte så att jag tror att vi skulle "casha in" rejält bara för att vi tar in ett speciellt märke. Umeå är av tradition en Linn-stad och jag tror verkligen att märket skulle trivas här igen. Jag vill dock ha lite mer på fötterna för att kunna göra en bra bedömning.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 15:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
hej mats! jag har varit inne i eran butik några ggr och är säkert en av dom som pushat för linn =)..tycker för övrigt om eran butik och vet att den redan är omtyckt.
jag vet av flera (jag själv) som saknar linn i umeå!jag tror det finns en marknad här?!
ang linn butiker har jag hört att vissa blivit illa bemötta om man inte varit linn frälst,själv har jag bara blivit väl bemött då jag har varit på dessa butiker.
kör på grabbar....

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 16:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Kul med ny Linn-handlare i Umeå!

Och välkommen till forumet! :)


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Toppen då blir det nytt världsrekord gällande Linn-handlare i Norra Sverige! :D

* Takt & Ton, Luleå
* Digital Interiör, Luleå (Andkan)
* LYD, Umeå

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Som ume-bo och Linn-fantast så låter det självklart trevligt med en butik i stan!
Dock känner nog jag (och många med mig) att en Linnbutik absolut inte får vara en "krängar-butik" som säljer allt möjligt bara folk går ut med en låda. Utan att man som butik och säljare måste vara fokuserad på bättre/sämre. Jag som kund ska kunna vara trygg i att om du (säljare) säger att någonting skulle förbättra anläggningen så måste den också göra det. Inte bara förändra anläggningen (eller till och med försämra). Radiocentralen (finns dom fortfarande?) säger och säljer vad som helst bara dom får sälja. Det är det man inte får förvandlas till!

Var själv storkund hos Stereokompaniet när den butiken fanns och är numera kund hos takt&ton, just pga ovan nämnda orsaker, att man har ett gott förtroende för butiken och dess kunskap.

Men om du kan sträva efter en sådan kunskap så vore det självklart kanon! Ser fram emot mer information om detta!

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 20:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Kul att det kanske blir en till butik som säljer Linn ( minns Fru Musica på Öster om stan (?) i början av 90-talet....).
Jag håller med om det som sagts tidigare i tråden - mina egna minnen av Linn är att det var öppet för att lyssna, och att man inte kände sig pressad att köpa just nu - utan att säljaren hade förståelse för att man behövde fundera, lyssna lite, fundera lite till och sedan ta beslutet. Ibland kunde det gå rätt lång tid mellan stegen....
Jag hade aldrig kommit in i Linnsvängen utan att ha fått lyssna länge (tack till Per på Takt o Ton i Luleå!) för att bestämma mig. Samma känsla har jag fått när jag besökt Tonläget och Ljudkompaniet - de har varit genuint intresserade av det som de säljer, och låtit mig som kund lyssna och känna efter.

RC finns inte längre kvar... (köpte en del saker där också i början av 90-talet...) - främst av Stig eller Bengt.


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sat Feb 05, 2011 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Även om jag inte bor i närheten direkt så tycker jag det är jättebra ju fler som erbjuder hifi som ger kunden bättre medel att tillgodogöra sig musik med. Linn är enligt min mening ett av de främsta märkena när det gäller just det. Av samma anledning är nog Linn-kunderna extra krävande då det enda som gäller är att prylarna levererar prestanda. För många Linn-kunder är utseende, image, fräckhet klart underordnat anläggningens förmåga att återge musik så att det mer påminner om det man hör Live än vad en typisk vanlig eller high-end anläggning förmår. En Linn-kund skall kunna förvänta sig att handlaren kan både musik, apparater och installation varav det senare är en hörnsten i att få en Linn-anläggning att prestera på topp. Skillnaden mellan en hafsigt uppställd Linn-anläggning och en minutiöst installerad sådan är knäckande stor.

Berätta gärna mer om vilken bakgrund ni har och hur ni ser på er själva, på branschen och gärna något om vad ni tycker fattas - förutom en butik i Umeå som säljer Linn :-)

Lycka Till!


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sat Feb 05, 2011 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Är inte heller Norrlands-bo (längre :) ), men kan bara instämma i det som sagts, men kanske mest i just installation.
Det är så viktigt att handlaren tillhandahåller och tar installationen på allvar.

Har man som kund lagt ner så mycket pengar på sin musikanläggning, så är det tragiskt om man inte får ut max pga. dålig installation.


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sat Feb 05, 2011 18:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
Kul att höra era funderingar. Jag vill understryka att inget är klart när det gäller Linn och LYD. Vi har haft några samtal och får besök av en skotte i slutet av februari.

Morgan: Tack för de vänliga orden. Jag hoppas att vi kan fortsätta på det inslagna spåret.

Hultin: RC finns kvar och är i full färd med att bygga ut lokalerna.

När det gäller att vara en "krängar"-butik så är det naturligtvis så att en butik måste sälja för att överleva. För mig och min kompanjon handlar det dock om att bygga upp Umeås bästa HiFi-butik och det är min fasta övertygelse att man inte gör det över natt och man gör absolut inte det med inställningen "sälja till varje pris". Vår filosofi när det gäller hifi är ganska enkel. Fokus ska ligga på musiken i alla lägen. Musik ska vara roligt och enkelt. I den här branschen blir det lätt en jakt på det neutrala och frekvensraka. I den jakten kan jag ofta tycka att man tappar fokus på musiken. Man sitter där och lyssnar efter avvikelser och felaktigheter istället för att bara lyssna.

HCL: Jag kommer från Haparanda och har bott i Umeå sen 2001. Jag är musiker och musikintresserad i grunden. Jag sjunger och spelar gitarr i ett lokalt band som heter Backwoods. För intresserade finns vi på Spotify ( http://open.spotify.com/album/32Qxy6wpzBgrvwkqHygZqg ).HiFi-intresset har kommit som en naturlig följd av detta. Min branscherfarenhet är däremot ganska liten. Jag har deltidsjobbat på Hifi-klubben under ett par år och började under den tiden fundera på hur jag ville att en hifi-butik skulle se ut. För mig är det viktigt att ta bort en stor del av "butikskänslan". Därför har vi inrett LYD lite som vardagsrum. Rummen är absolut inte akustiskt perfekta och vi har inte exakt uppmätta lyssningsplatser. Målet är att försöka återskapa bilden av normala vardagsrum. Vi gör fortlöpande vissa akustikförbättringar och har ett samarbete med två killar som jobbar på Norrlandsoperan. Tanken är att erbjuda kunden snygga och skräddarsydda akustiklösningar.

För att inte sväva ut i ett enormt inlägg kan jag sammanfatta min filosofi lite kort. Jag har öppnat butik med målet att avdramatisera och plocka ner hifi-begreppet till en nivå som gör det tillgängligt för alla som har ett musikintresse. Utrustningen är viktig, det vidhåller jag. Matchningen och setupen är minst lika viktig som utrustningen i sig.

Vi försöker skapa en butiksmiljö som är trevlig att vistas i. Det ska vara kul att bara komma in och dricka en kopp kaffe och, helt enkelt, snacka skit en eftermiddag. Den biten tycker jag att vi lyckats med hittills. Nu söker vi de avgörande pusselbitarna för att ta nästa steg och där tror jag att Linn kan vara rätt väg att gå.

m.v.h

Mats Persson
www.lyd.nu

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sat Feb 05, 2011 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Låter som en vettig inställning det. Och något som säkerligen efterfrågas också.

Har ni någonstans att ställa undan övriga högtalare medans man lyssnar? Så inte rummet är fullt av andra högtalare samtidigt.

Sen har ju Linn en del krav på dess återförsäljare, men har för mig att det finns en sorts "Linn-light"-återförsäljare. Fanns väl förut iaf? Det är kanske där man kan börja och se hur det fungerar.

Hursom så låter allt väldigt spännande. Håll oss uppdaterade.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sat Feb 05, 2011 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Låter väldigt lovande! Fokus på musiken med hifi-jargong etc. nedtonat. Skall bli kul att följa!

Mycket av vad vi skrivit kan tyckas avskräckande och kravfyllt, men det är egentligen inte alls så farligt. Snarare tvärt om. Jag skulle gissa att de flesta som får upp ögonen för Linn också får ytterligare en syn på vad hifi är för något och hur hifi-apparater påverkar inte bara hur ljudet av musiken låter utan även hur vi uppfattar vad som spelas - ja själva melodin, takten och tempot - känslan som musikerna vill förmedla. Att ni har musicerande som bakgrund och kontakter med andra musiker kan säkert vara ett rejält pluss. Det har visat sig att det kan skilja lika mycket mellan hur olia musiker uppfattar skillnader mellan apparater som för vanliga musikkonsumenter. Det viktiga är nog att lyssna och känna. Tune-dem är ett kraftfullt verktyg för att formalisera och tydliggöra skillnader. Används både då man jämför apparater och när man justerar eller installerar anläggningar, men ni är kanske redan förtrogna med dyl. Begrepp?

Det finns många trådar här på forumet som kan vara av intresse och t.ex. Lejonklou:s forum kan säkert också hjälpa till att ge en bredare syn på hifi och installation av hifi.


Top
   
 Post subject: Re: Linn i Umeå
PostPosted: Sun Feb 06, 2011 13:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
the Archangel: Vi har det mesta uppställt ute i butiken och bär in högtalare i demorummen när det ska lyssnas på allvar. I biorummet kan vi inte köra detta fullt ut, då vi har en del väggmonterat. Men grundregeln är att, så långt som möjligt, hålla rummen relativt fria från andra högtalare när det spelas. När det gäller kraven på återförsäljare har jag fått indikationer på att Linn inte styr så hårt längre, men det återstår att se.

HCL: Vi har märkt att musiker ofta lyssnar annorlunda än ickemusiker. Om man spelat själv och framförallt om man spenderat tid i studio så har man en annan förståelse för det som sker i musiken. Det kan vara både bra och dåligt. För min egen del ser jag det som något positivt, då det finns mer saker att prata om än bara utrustningen. Tune-dem är jag bekant med och jobbar ofta efter en liknande metod när jag testar och jämför prylar.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited