selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Ta t.e.x Akurate högtalare passivt går de ner till 50 hz men aktiverar man dom går de helt plötsligt ner till 40 hz, kan det vara för att man ska tycka att man får en större uppgradering när man går aktivt?

För jag kan inte tänka mig att linn inte klarar att bygga ett passivt filter som har samma frekvensgång aktivt som passivt...
Inte för att jag vet... men jag kan tänka mig att man vid aktiv drift enklare kan göra kompensationer i det elektroniska delningsfiltret än vad som går att göra passivt. Får man ut samma ljudtryck i aktivt drivna Akurate?

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
För jag kan inte tänka mig att linn inte klarar att bygga ett passivt filter som har samma frekvensgång aktivt som passivt...
Det du beskriver har en enkel förklaring: Det aktiva delningsfiltret förstärker den lägsta basen och ger dig i fallet Akurate 10 Hz djupare återgivning. Det kan man inte göra med ett passivt delningsfilter, då det inte finns några aktiva komponenter i det.

Hur djupt högtalaren i sig går (alltså det passiva utförandets lågbasåtergivning) bestäms av baselementet i kombination med lådan och porten. Här kan man välja hur man vill att den ska bete sig, men det går inte att klämma ur hur låg bas som helst utan konsekvenser - ofta är det en avvägning mellan kvalitet och kvantitet som måste göras.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
...

Här kan man välja hur man vill att den ska bete sig, men det går inte att klämma ur hur låg bas som helst utan konsekvenser - ofta är det en avvägning mellan kvalitet och kvantitet som måste göras.
Avvägningen är ofta låg bas eller nivå. Hörlurar klarar lätt 20 Hz men nivån är knappast rumsfyllande.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
... Ta t.e.x Akurate högtalare passivt går de ner till 50 hz men aktiverar man dom går de helt plötsligt ner till 40 hz, kan det vara för att man ska tycka att man får en större uppgradering när man går aktivt?

I fallet passiva filter resp. aktiva filter så är det ju så att man i ett passivt filter i praktiken är hänvisad till att enbart dämpa signalen för att kompensera en ev. låg nivå i något register. Vid aktiv filtrering så har man även möjlighet att justera nivåerna både för ett visst register och givetvis mellan olika register utan att bränna slutstegseffekt i onödan.

Betr. pris/prestanda så är det säkert så att de anpassar priset till övriga marknaden vilket ger mindre marginal för vissa produkter och mer marginal för andra. I vissa fall kanske prisskillnaden mellan två apparater mer är betingad av att man genom en aggresiv prissättning på en lite billigare apparat kan slå ut utvecklingskostnaden på fler exemplar medan toppmodellerna med höga priser kanske man inte tror sig kunna skulle sälja avsevärt fler av till ett något lägre pris eftersom de står sig bra relativt konkurrenterna ändå.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag tror inte att Linn (eller någon annan tillverkare) medvetet skulle
göra en produkt sämre än vad de kan göra för en given hög med
stålar.

/M
Kanske inte, men ta t.e.x Exotik vs kinos vad jag har förstått är det samma moderkort i dessa men nätdelen är olika, men inte kan väl nätdelen vara hela prisskillanden

Det här är inget som jag själv har sett eller vet men jag har för mig att jag läst detta på selleri

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 10:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Magnus skrev:
Jag tror inte att Linn (eller någon annan tillverkare) medvetet skulle
göra en produkt sämre än vad de kan göra för en given hög med
stålar.
Ursäkta men i vilken idealistisk drömvärld lever Magnus i? Självklart differentierar de allra flesta tillverkarna sina produkter för att kunna nyttja samma "plattform" till flera olika kundkategorier - att de sparar några kronor i tillverkning står inte alls i proportion till de prisskillnaden i butik (se bara electrolux olika dammsugare eller Skoda/ VW/Audi. Självklart är det stor skillnad i upplevelse (på de billigare dammsugare väljs avsiktligt t.ex. kortare strömsladd för att den dyrare skall kunna få längre "räckvidd" och berättiga ett högre pris. Ingen kan inbilla mig att det beror på att budgeten var begränsad: Många skulle betala 2 kr mer för den billigare modellen med längre sladd, men då skulle färre köpa de dyrare. Likadant med t.ex. ljudisolering på billigare bilar kontra de dyrare inom samma koncern. Visst det skiljer några kronor i material och tillverkningskostnad men lika stor roll spelar att man ska få mer för de extra 100' man betalar för de finare märkena. Det är kort sagt en kombination av produktionskostnad och att skapa mervärde för att kunna ta ut mer för dyrare produkter.

I hur stor utsträckning Linn sysslar med detta har jag ingen aning om men visst är det fullt möjligt och rent av troligt!

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men angående själva diskussionen så är det ingen nackdel med många finesser även om ljudet är prio 1. Dock är ändå Linn ett relativt litet bolag och det kräver stora resurser för att hänga med i alla nya format, standarder, anslutningar mm. Och att göra det när man har en high-end-profil blir inte billigt. Dyra, exklusiva produkter kräver ett inte allt för litet antal tillverkade enheter. Men samtidigt är paradoxen att om man betalar STORA pengar för att få riktigt bra prylar så vill mman inte gärna sakna finesser som grannens 1500 kr-anläggning från netonnet har. Det är en inte helt lätt ekvation för Linn..

Men att mata in finesser såsom anslutning/styrning av Ipod i en Linnanläggning ser jag ingen större vits med. Stämmer dåligt med source-first-tänkandet om inte annat..

(Finesser ska ha ett berättigande, inte bara läggas till för att det är möjligt.)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cortina wrote:
Ursäkta men i vilken idealistisk drömvärld lever Magnus i?
Vad trevligt att du skriver OM mig istället för TILL mig, djävla pucko!

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cortina wrote:

Men att mata in finesser såsom anslutning/styrning av Ipod i en
Linnanläggning ser jag ingen större vits med. Stämmer dåligt med
source-first-tänkandet om inte annat..

(Finesser ska ha ett berättigande, inte bara läggas till för att det är möjligt.)
Linn är inte enbart prestanda-inriktade, de ser (till skillnad från vissa
andra tillverkare) även på vad kunderna vill och kommer att vilja ha.

Fjärrkontroll, on-screen-display, Knekt, Kivor med mera, med mera har
inte heller med source-first att göra... Akurate MS och Klimax DS är
både Source-first och bekvämlighet.

Varför skulle inte en ägare av en Linn-rigg (eller någon i dennes familj)
ha någon användning av anslutning/styrning av Ipod?

Många av de punkterna som Denon-apparaten i första inlägget har, är
precis det som många kunder har frågat efter när jag jobbade på T&T.

Kundernas önskemål väger i mina ögon tyngre än argument om att det
inte har med S F att göra...

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 12:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Vad trevligt att du skriver OM mig istället för TILL mig,
Jag ber ärligt väldigt mycket om ursäkt. Det lät inte alls trevligt jag hade nog reagerat lika starkt, så förlåt!! Det jag menade att det vore en drömvärld att man får det man betlar för - det vore mycket enklare så, men det är ju så att olika målgrupper kan betala mer än andra...etc.

Av den anledningen sitter jag ofta med begagnade grejer, då det (i min mening) oftare har en bättre relation mellan pris och prestanda (oavsett om det är linngrejer eller bilar).

Ang finesser, så visst, många finesser/uttag mm är en fördel, men det innebär nya modeller väldigt ofta och jag tror att det är en risk att hänga på "alla" finesser, då det blir dyrt i längden. Men tar man bort fel finesser så tappar man vissa kunder..

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:

...

djävla pucko!
Sådana tillmälen skrivs i andra forum, men hittills har jag sluppit sådana här. Något som i alla fall jag skulle tycka vore trevligt fortsättningsvis också.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Självförvållat!

(dessutom inte riktat mot dig).

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Självförvållat!

(dessutom inte riktat mot dig).

/M
Spelar roll. Man skriver inte så. Dessutom tyckte jag att hans (?) inlägg var helt OK och dessutom intressant. Alla har inte superkläm på svenskan och det kan bli lite konstigt ibland. Tänk bara på alla som skriver "man" när dom egentligen menar "jag" :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Bill.

Tar du bort de två sista orden, Magnus, så går budskapet ändå fram.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undantaget första frasen så tyckte jag att han hade ett bra inlägg... men
med det introt så fick han det svaret... och nej, jag tänker inte ändra
något i mitt inlägg.

End of discussion.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00