selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Läste just om några hembio-receivrar från Denon. Linn är ganska efter-
seglade (än) jämfört med många andra märken när det gäller utrustningen
och funktionerna på sina prylar... även om vi räknar med Akurate
MS och Klimax DS.

Ljudkvaliteten behöver vi inte diskutera, men vad sägs t ex om detta:
Quote:
AVR-4308 pekar rakt mot framtidens mediauniversum med fullt stöd för högupplösta ljud- och bildformat, inbyggt trådlöst nätverk, DAB och en oändligt lång rad av tekniska läckerheter.

Det helt nya och otroligt läckra grafiska användargränssnittet överglänser allt du hittills har sett – både vad gäller möjligheter och användarvänlighet. Du kommer att njuta av att navigera runt bland alla funktionerna via din TV-skärm, och när Denons geniala Auto-Setup och den avancerade digitala rumskorrektionen från Audyssey automatisk har gjort de inledande inställningarna för din anläggning, är du redo för surroundupplevelser av högsta klass.

Bland de stora nyheterna i AVR-4308 ser man HDMI 1.3a och därmed en möjlighet till digital avkodning av de nya, högupplösta filmljudsformaten från Blu-ray och HD-DVD-skivor utan kvalitetsförlust. Vad sägs till exempel om 7.1-kanals digitalljud som ända ner i minsta bit är identiskt med det på filmstudions masterinspelning? Det får du med formaten DTS-HD Master och Dolby True HD som AVR-4308 naturligtvis stödjer. Med det inbyggda, trådlösa nätverket kan du spela hela din digitala musiksamling som du har liggandes på din dator. Du får också direkt tillgång till tusentals radiostationer på Internet som streamar sina sändningar.

Via sin inbyggda Faroudja-videoprocessor med uppskalning till HD-upplösning på 1080p kan AVR-4308 omvandla och skala upp och ner mellan alla digitala och analoga videosignaler och skicka dem vidare via HDMI- eller komponentutgången. I praktiken betyder det att du kan ansluta alla dina analoga och digitala bildkällor till receivern och skicka signalen vidare till din platt-TV eller projektor via en enda kabel. AVR-4308 har till och med hela två HDMI-utgångar, så du kan ha både TV och projektor inkopplade samtidigt .

Listan kan nästan göras oändlig: Inbyggd DAB-mottagare, suveräna multizone-möjligheter (inkl. extra fjärrkontroll), nytt och förbättrat gränssnitt, stöd för bildvisning från USB-enheter/externa hårddiskar Dock Control Connector så att du kan ansluta Denons smarta dockningsstation för iPod, ASD-1R (extrautrustning).

Dessutom har förstärkaren Pre Out-utgångar för Zon 2 och 3, som kan leverera signaler till aktiva högtalare eller en annan stereoanläggning i huset. Receivern levereras med en nyutvecklad, smart fjärrkontroll som är väldigt enkel att använda och som naturligtvis är fullt programmerbar. Med belyst touch-screen kombinerad med fasta knappar har du full kontroll i cockpiten – även om det är mörkt i vardagsrummet. Du får till och med en extra fjärrkontroll med på köpet som du kan använda i den extra zonen.

Du kan också välja att införskaffa Denons interaktiva fjärrkontrollssystem RC-7000/7001 som via radiovågor (RF) och receiverns RS232-port ger dig full kontroll över anläggningen även om du befinner dig i ett annat rum. Eftersom kommunikationen går åt båda håll kan du avläsa de aktuella inställningarna på fjärrkontrollens display, och du får till och med tillgång till att navigera bland dina musikfiler, t.ex. från en MP3-spelare.

AVR-4308 är en äkta 7-kanalsreceiver med 7 identiska effektförstärkare. Var och en av dessa har en effekt på 140 watt, och med 3 separata transformatorer och hela 9 separata strömförsörjningar har du alltid massor av råstyrka att ta till
Pris: 24.998kr

/M

Last edited by M4gnetic on Mon Sep 03, 2007 23:12, edited 3 times in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är precis dessa funktioner jag vill se på nästa Linn Classik Movie och
nästa Unidisk SC... (givetvis med inbyggda spelare för HD-DVD och Blu-
Ray förstås).

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men... en massa funktioner, bara för att dom är möjliga, ger mig tankar om japanska bilar. Man kan ställa in fjädringens hårdhet, hur snabbt fönsterhissarna går, vrida hur som helst på stolen.....

Men är väghållningen bra? Sitter knapparna till fönsterhissarna på rätt ställe? Sitter man bekvämt?

Alltså, jag behöver inte en massa inställningar, jag vill ha ett bra ljud.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 23:26 
Moderator
Moderator

Både och önskas! Men ska det prutas på något så är det inte prestandan.

Det ska bli spännande och se hur långt dom nått då det gäller användbarheten på de kommande Digital Source-produkterna.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men... en massa funktioner, bara för att dom är möjliga, ger mig tankar om japanska bilar. Man kan ställa in fjädringens hårdhet, hur snabbt fönsterhissarna går, vrida hur som helst på stolen.....

Men är väghållningen bra? Sitter knapparna till fönsterhissarna på rätt ställe? Sitter man bekvämt?

/ B
Jag vill ha bra ljud och bild + möjlighet att från valfritt ställe i huset
bläddra bland ljud- bild- och video-filer på en centralt placerad dator via
en liten bärbar fjärr/touch-panel. När jag sedan hittat rätt fil vill jag
kunna spela upp/visa den i valfritt rum...

Vidare så vill jag ha fjärrkontroller som är bättre än Linns.

Jag vill ha möjlighet att plugga in I-poden och styra den från fjärren.

Jag vill kunna ha både TV-skärm och projektor inkopplat samtidigt via
HDMI och Component (går ej på t ex Unidisk SC).

Jag vill ha en bra bildbehandlingsprocessor i burken så att jag kan dra
EN kabel till skärm/projje (istället för 3-4 olika).

Hoppas att Linn fixar allt detta inom en snar framtid. En sådan burk som
ovan känns lockande, tyvärr känns det dock som att det blir en nedgradering
från Movie -05... kanske är det värt det? ...eller är det bara till att vänta
lite på en motsvarande Linn?

/M

PS: Glömde skriva att den ska se ut och kännas som en Klimax Kontrol...

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 06:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

/ B
Jag håller med dig Bill. I slutändan så använder jag ofta väldigt få funktioner på de produkter jag äger. Jag använder sällan fjärren till cd-spelaren t.ex.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 07:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste ansluta mig till Bill här. Funktioner utan prestanda är ointressant i längden.

OT: Biljämförelsen är intressant. Läste en tidning (för ett tag sedan) där dom körde ett antal bilar på bana, bl.a. VOLVO S60R (skall väl vara ngn form av sportvariant) med justerbar fjädring/dämpning och 300hk. Det intressanta var att sportläget var sämst och mjukaste läget gav bäst tid på banan. Att den dessutom var långsammare än BMW Z4 med 192hk var ju bra pinsamt.

(Edit: La till OT:)

Last edited by HCL on Tue Sep 04, 2007 12:46, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 08:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

/ B
OT: Japanska bilar nu måste jag protestera jag har haft 2st Toyota
en Carina E som jag körde 22000 mil med utan problem och så min nuvarande Avensis som är uppe i 28700 mil utan problem så kvaliten är det inget fel på :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT: Japanska bilar nu måste jag protestera jag har haft 2st Toyota
en Carina E som jag körde 22000 mil med utan problem och så min nuvarande Avensis som är uppe i 28700 mil utan problem så kvaliten är det inget fel på :wink:[/quote]

Nu sa jag ju inget om kvaliteten, bara att det dräller av en massa knappar med onödiga funktioner :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 12:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller med Magnus. Handlar väl inte så mycket om prestandan på många av funktionerna utan mera bekvämlighet och nya möjligheter.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med jag också... jo faktiskt :D

Behovet av in och utgångar t.ex. är ju inte oviktigt i fall man har spelkonsoler, digitalboxar, projektor och squeeze boxar...
Kostar nog inte så mycket extra pengar och man behöver ju inte dra ner på kvaliten på ljuddelen för det.

Funderar i bland på om man måste vara så himla nördig och konservativ bara för att man råkar ha prylar med Linn logga på... tror inte det
:?

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Håller med jag också... jo faktiskt :D

Behovet av in och utgångar t.ex. är ju inte oviktigt i fall man har spelkonsoler, digitalboxar, projektor och squeeze boxar...
Kostar nog inte så mycket extra pengar och man behöver ju inte dra ner på kvaliten på ljuddelen för det.

Funderar i bland på om man måste vara så himla nördig och konservativ bara för att man råkar ha prylar med Linn logga på... tror inte det
:?
Den enda Linn-pryl jag har är en LP12:a och den har precis så många knappar som behövs :-)

Ett antal ingångar är alltid bra att ha, det är ofta det finns anledning att koppla in många apparater. Men det är inte vad jag kallar för "funktioner".

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ex: För den som vill ha bra ljud utan lull-lull så finns Klimax Kontrol,
för oss övriga finns Kisto, men Kiston känns idag ganska passé när
det gäller funktionerna...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja det konstiga är att t.e.x denon kan trycka in alla grejer till ett rimligt pris medans Linn inte kan få in det man behöver i t.e.x i Unidisk sc trots att den kostar dubbelt

Ibland kan man nästan få för sig att man sparar på krutet i de billigare grejerna för att det ska bli en större uppgradering när man köper något dyrare

Ta t.e.x Akurate högtalare passivt går de ner till 50 hz men aktiverar man dom går de helt plötsligt ner till 40 hz, kan det vara för att man ska tycka att man får en större uppgradering när man går aktivt?

För jag kan inte tänka mig att linn inte klarar att bygga ett passivt filter som har samma frekvensgång aktivt som passivt...

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte att Linn (eller någon annan tillverkare) medvetet skulle
göra en produkt sämre än vad de kan göra för en given hög med
stålar.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00