selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 08:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har själv erfarenhet av att flytta in hos flickvännen och att ha flickvännen inflyttad i min lägenhet (ja, samma flickvän båda gångerna...) och jag undrar om inte just det är en viktig komponent i denna konflikt. Det är aldrig lätt att flytta in hos någon - det blir lite som att man fortfarande är gäst då den man flyttar in hos har det mesta av hur det ser ut hemma. Då blir det som är mest annorlunda det som man först kritiserar, och när det gäller oss här på Selleri är det nog oftast högtalarna och deras placering som sticker ut jämfört med hur det ser ut hos Svensson. För att komma runt detta så föreslår jag följande:

1. Så som skrivits upprepade ggr ovan: Gör henne involverad, få henne att förstå VARFÖR du valt just dessa högtalare och placerat dem där du gjort det. (Denna punkt kan inte poängteras för mycket)
2. Mycket kan göras för att få stereon mer diskret, snygga kabelkanaler eller kanske gömma stereon i ett skåp (Sportis hade en lösning med hög WAF tidigare). Själv får jag faktiskt erkänna att elektroniken egentligen är rätt ful - högtalare däremot i ett väl valt träslag kan faktiskt vara rätt snygga, eller i vart fall inte fula.
3. Låt henne få bestämma mycket annat; blommor, tavlor, gardiner och andra textilier etc
4. Går inte det så få henne att ACCEPTERA att DU tycker att detta är viktigt.

Ett annat tips som dock kanske kan vara svårare att lösa rent praktiskt är att gemensamt flytta in i en ny lägenhet så att ingen av er behöver känna att ni är tvugna att ta över den andres möblering. I just mitt fall har jag och flickvännen diskuterat högtalarna (ffa storleken på dem) och deras placering utan att egentligen komma överens, hon har dock godtagit punkt 3 ovan, samt förstått att bra ljud ställer en del krav (så diskussionen har ffa handlat om vad som är tillräckligt bra ljud och den frågan är ju som bekant något svårlöst). Nu är vi dock på väg att flytta in i vår första gemensamma lägenhet och nu verkar det vara betydligt lättare att komma överens. Jag får väl återkomma i denna fråga när allting står på plats....

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till och med väggmonterade Unik lär låta bättre än Ninka med högtalarstrumpa! :idea:

Men jag håller med övriga, ge dig inte så lätt.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja vad säjer man......tänker inte komma med något tips hur du ska lösa hötalarplaceringen möjligtvis där de låter bäst :)

För mig låter det som att din sambo ska sätta sig på ditt intresse och inte egentligen har så mycket med högtalarens utseende att göra.

Vänd på steken....skulle du tvinga henne att ta bort något som betydde mycket för henne?

Ska du varje gång du ska lyssna, irritera dig över att det kan låt så mycket bättre? tror att stor del av njutningen försvinner då

Sätt ner foten, och behåll högtalarna som du vill ha dom

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 19:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tur man har flickvän som har bättre ljudöra än jag själv :arrow: inga problem med att optimera systemet inte. :D

Sätt henne framför stereon och dema lite skillnader. Tjejer har ofta bättre ljudöra än killar. De lyssnar ofta mer på hur musiken framförs och inte på mängden bas eller liknande kvantitativa egenskaper.

Last edited by F on Mon Oct 30, 2006 19:34, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det en känsla du har, eller har du läst det någonstans att tjejers öron skulle ha en bättre hörsel?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 19:35 
Ny Medlem
Ny Medlem

ed wrote:
Är det en känsla du har, eller har du läst det någonstans att tjejers öron skulle ha en bättre hörsel?
Fyllde ut mitt inlägg en aning för att förklara bättre. Se ovan.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 19:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

Baserat mest på egna erfarenheter samt samtal med andra. Tjejer lider dock ofta av dåligt självförtroende då det gäller hifi och till viss del av ointresse av elektronik. Men många tjejer är väldigt intresserade av musik så om man flyttar fokus från apparaterna till musikåtergivningen kan man komma långt på vägen för att involvera sin partner i sitt hifiintresse och njuta tillsammans framför stereon.

Edit: Ändrad syftning på dåligt själfförtroende.

Last edited by F on Mon Oct 30, 2006 21:06, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

F wrote:
Baserat mest på egna erfarenheter samt samtal med andra. Tjejer lider dock ofta av dåligt självförtroende och till viss del av ointresse av elektronik. Men många tjejer är väldigt intresserade av musik så om man flyttar fokus från apparaterna till musikåtergivningen kan man komma långt på vägen för att involvera sin partner i sitt hifiintresse och njuta tillsammans framför stereon.
Lider tjejer av dåligt självförtroende? Och vad har det med tycke och smak att göra?

Alltså, vissa människor tycker det är extremt viktigt med "bra" ljud. Andra lägger kanske hellre fokus på musiken. Det har jag både kvinnliga och manliga vänner som gör. Ja, jag vet, Linnister lägger också fokus på musiken... men ni vet vad jag menar :-)

Men att klä en högtalare i en strumpa, på vad sätt skulle det göra någon skillnad, positiv skillnad alltså? Ninka är ju extremt snygga högtalare och min favve bland Linnhögtalare tillsammans med Espek. Själv har jag ett par Dahlqvist DQ10, undrar vad sagda flickvän skulle tycka om dom?

Image

Personligen tror jag mer på att matcha högtalarna med omgivningen snarare än att försöka gömma dom. Just nu har jag tex tankarna att låta en konstnär (http://www.pn79.se) dekorera mina Carlsson OA14 så att dom ska passa min flickväns vardagsrum... Bättre med något snyggt som syns än att försöka gömma något fult. Och jag har svårt att tänka mig något fulare än ett par Ninka i strumpa...

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske ett par Ninka med en sådan här målning?

Image

Då slipper man i alla fal blomkrukan som ställs ovanpå.... eller kanske så här?

Image

...för att markera "hit men inte längre"... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 21:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bill50x wrote:
Lider tjejer av dåligt självförtroende? Och vad har det med tycke och smak att göra?
Fel syftning av mig. Ändrat nu. Sorry.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tre saker:
1. Strumpa... Oense om möblering... :roll: Visa henne Tunedem, tala om för henne att det är viktigt för dig. Placering och möblering avgörs av tunedem, inte flickvännen. Strumpor på Ninka? Då har flickvännen inte bara dålig uppfattnining om vad som påverkar ljudet, hon har dålig smak också. Ninka ÄR snygga, punkt.

2. Det F säger har viss relevans. Kvinnor lägger mindre prestige i lyssningssituationen och koncentrerar sig mindre, därmed hittar de lättare rätt i tunedem. Även Ivor själv brukade haffa shoppande hemmafruar från gatan när han demade sin nya LP12 för HiFi branchens "guldöron" i början på -70 talet. Hemmafruarna hörde lätt att LP12:an var bättre, guldöronen gjorde det inte! Min fru hör lätt skillnader och behöver aldrig köra en demo två gånger. Oftast är hon dessutom i ett annat rum när jag testar skillnader medans jag själv är i det aktuella rummet.

3. Erik: Selleri är och bör vara fritt, men... Det är inte så att du kan ändra din avatar till något mer moget? Jag skulle gärna vilja kunna läsa på Selleri även när mina barn är i rummet. Att du säger "Erik A, inte Erika!" blir lite övertydligt med den grabbiga/gubbsjuka avataren.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
ändra din avatar till något mer moget?
:oops: /Åke Jävel

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
3. Erik: Selleri är och bör vara fritt, men... Det är inte så att du kan ändra din avatar till något mer moget? Jag skulle gärna vilja kunna läsa på Selleri även när mina barn är i rummet. Att du säger "Erik A, inte Erika!" blir lite övertydligt med den grabbiga/gubbsjuka avataren.
Vem avser du med detta inlägg?

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Bara jag här som inte förstår vad som är så fel med den avataren?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 18:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

kan nån förklara för mig vad avataren betyder? är inte van vid så fina ord

Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00