selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 00:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 21:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej

Har läst forumet ett tag men inte "vågat" registrera mig förrän nu. Det är så att min flickvän har blivit min sambo. Hon har flyttat in hos mig. Givetvis ställer hon nu ett antal krav på möbleringen och jag har misslyckats med samtliga försök att enas om en välljudande lösning. Hon har läst en artikel i en tidning om högtalarstrumpor. Hon tycker att mina Ninka i Cherry är alldeles för skrymmande och jag har mer eller mindre lovat att vi ska ordna med en sån här högtalarstrumpa.

Nu till frågan. Vilket material bör man välja? Jag litar inte ett skvatt på de där journalisterna som skrivit artikeln och påstår att det inte påverkar ljudet. Det får absolut inte bli sämre ljud. Snälla, kom med tips och råd. Ingen strumpa är inget alternativ.

Kul med ett sånt aktivt forum!

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 21:44 
Site Admin
Site Admin

Hej och välkommen till formet!

Men om hon flyttar in hos dig är det väl inte mer än att hon får gilla läget, passar det inte så... 8)

Nä förstår att det inte är så enkelt, man måste kompromissa ibland. Men vad har hon tänkt att en "strumpa" ska åtgärda, har svårt att se hur det ska bli snyggare i vardagsrummet. Har du (eller någon annan som läser tråden) någon bild på hur det ska se ut för att vara bättre? Har hon någon bild som visar hur det ska se ut för att vara bättre?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 21:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Sony wrote:
Har du (eller någon annan som läser tråden) någon bild på hur det ska se ut för att vara bättre? Har hon någon bild som visar hur det ska se ut för att vara bättre?
Hej igen

Jag har artikeln här, kan försöka scanna in den så får ni se. Det blir mindre skrymmande! Tanken är väl att klä hela högtalaren i en strumpa som ahr samma färg som tapeten. På så sätt försvinner högtalarna. Har nyligen bytt mina K400 mot Supra-kabel för att vi har ljusblåa tapeter. Men det räckte tydligen inte. Så ett krav på tyget till strumpan är att det finns i ljusblå färg. Flickvännen föreslog ljus denim (blekt jeans-tyg) men det tror jag påverkar ljudet.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 23:08 
Site Admin
Site Admin

Ninka som är så fina! :?

Denim låter definitivt som något som skulle påverka ljudet, det behöver vara tunt för att det ska finnas nån chans att ljudet ska förbli någorlunda opåverkat.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte bättre att byta högtalare till några som både är bra och som hon tycker är snygga. Men om hon har ett generellt problem med mer eller mindre fyrkantiga lådor som syns mycket i rummet lär det bli svårt förstås.

(Själv skulle jag heller aldrig kunna ha ett par Ninka. Jag tycker den avsmalnande formen är jäkligt ful, helt enkelt.)

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker såna där strumpor gör att det ser knäppt ut. De drar snarast till sig blicken då det ser ut som att man gömmer något under tyget.
Redan bytt bort K400? Det var generöst av dig...

Ett problem är också att tyg utanpå högtalare ofta fladdrar av baselementens rörelser. Då slår det mot fronten och det låter inte nåt vidare.

Vita Ninka?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Lejonklou, jag tror att tyget bara gör att man undrar vad det är för ngt. Gjorde man så med en tjock-tv, så skulle man undra, vad gömmer dom? Kanske din sambo tycker t.ex. Komponent är mer designvänliga?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Smaken är ju som baken, men jag kan inte begripa hur man kan tycka att ett par högtalare blir snyggare med en tygstrumpa över? Bara tyget är tunnt nog borde det väl gå? Typ samma tyg som sitter på fronten på vissa högtalare.

Men allvarligt? Hon har flyttat in hos dig och kräver att du ska byta högtalarkablar och klä in högtalarna i tyg? :shock: Du måste verkligen älska henne högt! :D

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill inte vara taskig...men att ha "stenhårda krav" som hon verkar ha är en dålig start.
Var observant.
Om du får vika dig i det mesta, är det inte bra.

Jag föreslår en annan högtalare som kompromiss. Ta med henne till Linnaffären o låt henne välja...
Komponent kanske hon gillar.
Bättre med :wink:
Delaktighet är en bra isbrytare.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 01:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hei
Med fare for å bli svartelistet i forumet, så er det jo muligt å innrede stuen med annet enn LINN høyttalere. Bli enige om et treslag som passer i miljøet og velg siden låder som matcher. Sonus Faber, Chario o.l. faller i smak hos de fleste fruer, og spiller i tillegg fremragende.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 07:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vill inte vara taskig...men att ha "stenhårda krav" som hon verkar ha är en dålig start.
Var observant.
Om du får vika dig i det mesta, är det inte bra.

Jag föreslår en annan högtalare som kompromiss. Ta med henne till Linnaffären o låt henne välja...
Komponent kanske hon gillar.
Bättre med :wink:
Delaktighet är en bra isbrytare.
Läs Sportis inlägg, begrunda, förstå och ta till dig.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 09:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det lär bli den första denim-ninkan isåfall :roll:. Näe du, lägg ner det eller byt högtalare, det kommer inte låta bra ö h taget. Ett par Katan eller komponent är nog modellen, som fler påtalat. Inte någon rackarns strumpa i jeanstyg; det säger sig självt att det kommer skita sig totalt :?.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är det här ett skämt, ingen kan väl på fullt allvar tycka att det blir bättre med en strumpa :)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kvinnoben får gärna vara omgärdade av en vacker strumpa i nylon men en högtalare,,,knappast.

Skulle man försöka dölja högtalarna med tyg skulle det se konstigt ut skulle jag tro, risk för att man associerar till är 2 enorma fallossymboler mitt i rummet :D

Suprakabel kan man säker byta till OM den inte försämrar något, skulle jag få en försämring av ljudet skulle jag aldrig acceptera det av min fru ( som i detta läge verkar rätt medgörlig med tanke på mina köp/min utrustning)

Som tidigare sa, gör henne delaktig i lyssnandet/inköpen av saker, få henne intresserad av att njuta av musik så kommer ni ha en gemensam rolig och ibland dyr hobby framför er. Finns ingen anledning att behöva ge upp sitt hifiintresse för att den andre parten inte gillar högtalarutseendet.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle kunna tänka mig att man byggde ramar i form av en kub och klädda med något tunnare och matchande tyg. Om högtalarna står i hörnen kan kuberna fylla ut hörnen av rummet och innehåller högtalarna. Borde inte störa mer än vanligt högtalargaller/tyg.

Alternativt göra nån liknande historia så att det blir lite som en sideboard, innehållande högtalarna. Men jag tror knappast det är det lättaste att få det att se snyggt ut och än mindre snyggare än ett par Ninka.

Ett tredje "beklätt" alternativt är ju att göra en ram som just är snäppet större än Ninka och klä den i ett tunt och matchande tyg. Då får ni er en högtalarstrumpa och blir hon nöjd så tror jag inte ljudet påverkas så enormt mycket så länge tyget är relativt tunt.

Ett alternativ som jag tyger borde vara mest "rimligt" det är att möblera utifrån vissa förutsättningar. Ett vettigt möblerat rum låter Ninka stå på ett sätt att dom inte ser ut som två klumpar anser jag, utan istället ser det snyggt ut (gäller inte bara Ninka). Du får kompromissa en del och hon en del.

Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00