selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 21:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Som jag ser det är det bästabudget alternativt en 12: a med plint som har förstärkningar i hörnet. men ej nödvändigtvis Cirkus. Med tur går det att hitta en sådan för 5-6000 kr. Cirkus kan man uppgradera med senare men det är en relativt dyr uppgradering. Tonarmar anser jag att man kan börja med en enklare Basik Plus alternativt Akito 1 för att sedan fösöka hitta en Ittok LVII. Jag tycker att det verkar finnas bra tillgång till både beg Vallhallakort och begagnade Lingo. Vallhalla korten går att restuarera.

Sannolikt blir det dyrare att uppgradera stegvis än att från början köpa en !2:a med Cirkus Lngo 1 och Ittok LVII eller bättre. Men då måste ju pengarna finnas. Har man har en enklare 12:a går ju den att sälja och ha som grundplåt för att köpa en bättre begagnad som bör ha Cirkus, Vallhalla Ittock eller bättre. Den mest prisvärda 12:an jag sett här på forumet hade Cirkus, Lingo 1, Ekos II och sliten Troika. Allt för 14500 kr.

Jag har sett en del på forumet som köpt nya verk. Själv är jag tveksam om det är väl använda pengar. Den viktigaste delen är lagret och "inner platter"som är av hög kvalitet och relativt tåligt. Jag vet inte vad inner platter kallas på svenska. Jag har själv aldrig hört talas om någon slitit ut lagret på sin 12:a. Jag har själv 2 st 12 or. Den ena är precirkus som använts på ett musikkafe och är mycker använd. Men lagret var helt ok när jag uppgraderade den till Cirkus.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Jag har sett en del på forumet som köpt nya verk. Själv är jag tveksam om det är väl använda pengar.
Jag har jämfört lite fram och tillbaka men p.g.a. praktiska skäl är det svårt och besvärligt att göra en 100%ig jämförelse. Den gången jag jämförde lite mer seriöst stod det två tolvor med jämngamla Akito B och nya Adikt-pickuper bredvid varandra. Båda hade solid bottenplatta. Strömförsörjning var Lingo2 (som båda delade). Spelarna var noggrant justerade. Ena verket var -05 i cherry och det andra var från mitten av 90-talet i svart. Skillnaden spelarna emellan var väl ungefär som Genki till Ikemi, kanske lite större än så.

Men ta det för var det är - det var inte ett helt vetenskapligt test. Men personligen är jag helt övertygad att nya verk är värda vartenda öre.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 21:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Om det är som ni säger, har då ingen av er försökt förstärka hörnen på plinten? Det är väl i sig ingen större apparat. Och skulle det vara så att skillnaden mellan dåtidens och nutidens plintar är så stor så är ju 3 000 kronor för en ny plint en billig uppgradering.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

B Boeckling wrote:
Om det är som ni säger, har då ingen av er försökt förstärka hörnen på plinten? Det är väl i sig ingen större apparat. Och skulle det vara så att skillnaden mellan dåtidens och nutidens plintar är så stor så är ju 3 000 kronor för en ny plint en billig uppgradering.
Jag har inte uttalat mig om ENBART plinten utan både plint och verk, dvs allt utom tonarm och pickup. Kanske har även Cirkus förändrats. Jag vet inte vad det beror på, men det är vad jag kommit fram till i praktiken. Annars hade jag förmodligen inte köpt en ny tolva.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 14, 2006 00:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag vill inte påstå att det är de förstärkta hörnen som gör skillnad. Utan hörn/icke hörn är ett enkelt yttre sätt att dela in nya respektive äldre 12:or. Det vore ju exaktare att gå på serienummer. De finns ju mycket information om vilka uppgraderingar som gjorts under åren och vid vilka serienummer. Men ägarna kan ju ha uppgraderat 12 orna under åren helt eller delvis. Jag tror också att handlarna ibland plockar ihop 12 or bland de delar som de har tillgänliga nya och begagnade.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 14, 2006 01:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Som jag ser det är det bästabudget alternativt en 12: a med plint som har förstärkningar i hörnet. men ej nödvändigtvis Cirkus.
Om man tror att Linn kommer att släppa ett nytt "Cirkuskit" med innerchassie i aluminium så kan en sådan tolva vara ett mycket bra köp.
Quote:
Tonarmar anser jag att man kan börja med en enklare Basik Plus alternativt Akito 1 för att sedan fösöka hitta en Ittok LVII.
Bra Akito 1or är minst lika bra som de tidigaste Ittok LVII. Ett mera rejält kliv är från Akito/Ittok till Ekos. Basik-armarna är inte några höjdare, tycker jag.
Quote:
Den mest prisvärda 12:an jag sett här på forumet hade Cirkus, Lingo 1, Ekos II och sliten Troika. Allt för 14500 kr.
Det är ett sjukt lågt pris då enbart armen säljs för liknande summor. Man ska inte förvänta sig såna klipp, för då kan man bli döv och gråhårig innan fyndet dyker upp.
Quote:
Jag vet inte vad inner platter kallas på svenska. Jag har själv aldrig hört talas om någon slitit ut lagret på sin 12:a.
Brukar kallas innertallrik. :) Jag har heller aldrig stött på vare sig ett "utslitet" lager eller ett som varit trasigt. Men har du tittat närmare på hur ett tio år gammalt lager ser ut i botten och på tappen? Det blir ett visst slitage och jag vill inte utesluta att detta kan påverka ljudkvalitén.

I vilket fall så finns det klara ljudmässiga skillnader mellan nya LP12:or och de från 90-talet, även då båda har samma officiella spec och blivit nyservade, samtidigt och av samma person. Rent materiellt finns det några små detaljer som skiljer, men exakt vad de ljudmässiga skillnaderna beror på är svårt att avgöra. Jag bytte förra året till en ny 12:a, den var klart bättre och absolut värd sitt pris!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla tips!

Men det vete tusan om jag vart mycket klokare :wink:
Quote:
Om man tror att Linn kommer att släppa ett nytt "Cirkuskit" med innerchassie i aluminium så kan en sådan tolva vara ett mycket bra köp.
Är det något som är på G eller är det bara en gissning/önskan att det ska komma ett nytt "cirkuskit"?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Quote:
Är det något som är på G eller är det bara en gissning/önskan att det ska komma ett nytt "cirkuskit"?
Har på annat håll också hört någon form av kvalificerad gissning på "nytt cirkuskit". Vad det nu innebär, det kanske blir bra mycket dyrare än nuvarande Cirkus om man betänker vad nya Ekosen troligen kommer kosta. Men det vore ju grymt intressant med en sådan uppgradering.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Letar mera info på nätet hittade en liten intressant iaktagelse Hartmut
tycker att pre-cirkus låter "bättre"

Från denna sida
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/linn_lp12_e.html

LP12 options: Circus vs. Pre-Circus
The Circus bearing equipped Linn sounds more clean and clear, but lacks bass power, it sounds a bit boring and a bit less engaging, while my pre-Circus bearing Linn has the warm tube-sound flavour. In the highest treble, the Circus sounded a bit cold, while the pre-Circus sounded soft.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 11:14 
Site Admin
Site Admin

När det delas upp i hur ljudet låter register för register brukar jag ta omdömen med en skottkärra salt.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Quote:
Den mest prisvärda 12:an jag sett här på forumet hade Cirkus, Lingo 1, Ekos II och sliten Troika. Allt för 14500 kr.
Det är ett sjukt lågt pris då enbart armen säljs för liknande summor. Man ska inte förvänta sig såna klipp, för då kan man bli döv och gråhårig innan fyndet dyker upp.
Är det "för billigt" så ÄR det oftast det :wink:
Är denna 12'a juste? De är grymt känsliga!
Just Lp12 ska man nästan låta en kunnig mek titta på!

pre-cirkus bättre, JOJO. :roll:
Bara att testa själv :wink:

Hoppas inte för mycket på "den nya" uppgraderingen. Det kan dröja!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Beställdes i våras/somras från T&T med valhalla kort. Fråga Peter om han ännu har kvar några nya kort!?
Vad fick du betala för Valhalla kortet?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att vi har kvar ett par stycken nya Valhalla, jag vet dock inte pris på dem...

Gamla verk har vi en del av också (värre att få tag på schyssta tonarmar).

Några kompletta spelare kan vi sätta ihop också (+ att vi har ett splitternytt verk i svart ask, helt oanvänt som vi kan sälja till ett
bra pris).

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 21:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Citat:
Beställdes i våras/somras från T&T med valhalla kort. Fråga Peter om han ännu har kvar några nya kort!?

Vad fick du betala för Valhalla kortet?
Bra fråga! Var mycket som handlades då på en och samma gång med allt vad det innebär och att då bryta ur en särskild del blir nog svårt. Samtidigt så är det väl inte så intressant? Fundera på vad det kan vara värt med nygarantier på ett kort istället och gör avvägningar utifrån det...

Hur som helst, Valhallakortet var inte den dyraste delen! ;)

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00