selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: LP12 ny eller gammal?
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderar mycket kring LP12 om man köper en ny finns endast Lingon som motorstyrning eller finns det andra alternativ?

Om man köper en ny i absolut "snik" version vart landar man då prismässigt?

Om man köper en begagnad var bör man lägga ribban så att säga är det någon ide att köpa en för ca 6500

ex
http://www.blocket.se/vi/9064903.htm?ca=1_9_s

Och uppgradera därifrån?

Eller bör man lägga ner en 15-20 på en begagnad hur står de sig mot en ny?

Hoppas ni förstår mina funderingar och kan komma med lite råd och tips

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

om man köper en ny LP12a så finns endast Lingo från Linn det finns andra alternativ tillexempel Naims Armageddon. sedan kan handlare ha inne begagnade Valhalla kort.

Det kan vara ide att köpa en begagnad så som den du länkade till men skall man gradera upp den till nästan ny prestanda så är det frågan om det är lönt då kan det vara ide att köpa ett nytt verk och byta in den så det är inte så lätt att svara på.

Den spelaren ser ut att vara väldigt tidig dessutom med tanke på rökfärgat lock kan vara ide att kolla vad som är gjort och hur gammal den är.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju inte så stor prisskillnad mellan Linn och Naim´s motorstyrning

Men det är ju klart en nytt verk och en beg Valhalla det är ju klart ett alternativ och kanske en beg Akitoarm men det kanske inte brukar finnas begagnat? om det finns vad brukar dom ligga i för prisnivå?

Nytt verk 22.300 + Adikt 3200 =25.500kr

Om man hittar en begagnad arm och valhalla motorstyrning
så är man väl uppe i 30-35.000???

Är en sådan konstellation värt det priset i gämförelse med en totalt begagand i ca 15.000 klassen?

Visst är det "bara" arm + pickup och motorstyrning som tillkommer på
Lp12 mekanik för 22300 i Tonlägets prislista så står solid och trampolin bottenplatta som tillval lite förvillande?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den tolvan har alltså Valhalla, gammal Akito och Adikt för 8000. Låter som ett jättebra pris för en juste tolva att komma igång med. Som går att uppgradera till Cirkus, Lingo och bättre arm m.m. efter hand. Det skulle jag gå på. Om det inte är så att du just nu har 25-30' att lägga och VILL lägga det. Då skall du ju göra det. Men annars - köp en tolva liknande denna och ta uppgraderingarna i steg. Det är en rolig sysselsättning!

Jag började själv med en tolva från 77 med Valhalla, Akito och K5. Jag har kvar verket men har uppgraderat till Cirkus, Adikt och ny motor i etapper. Varje uppgradering är rolig att göra och inte så kännbar i plånboken när man tar dem stegvis.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte 30-35.000 att lägga nu utan det blir att spara i så fall

Låter som en vettig väg att gå då med en beg även om den är gammal

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Jag har inte 30-35.000 att lägga nu utan det blir att spara i så fall

Låter som en vettig väg att gå då med en beg även om den är gammal
Jag har aldrig ångrat att jag köpte en ny LP12a. Det låter fånigt, men just LP12or har så mycket personlighet, känns bra att vara första ägaren :)

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 15:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Beggade LP12:or till riktigt bra pris dyker upp rätt ofta. Mitt råd är att hålla ögonen öppna och ge sig till tåls. Betala inte mer än femtusen för en tolva utan cirkus, i alla fall om det bara sitter en Basik eller Akito på den. Kolla priser på ebay.co.uk, det skall inte behöva vara dyrare i Sverige.

Last edited by sexdwarf on Thu Oct 12, 2006 15:38, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt råd, köp en från tidigast -93, då de kom med cirkus standard.

Jag hade en 87'a (köpt ny o uppgraderad eftersom, men köpte en ny 12'a -93.
Stooor skillnad.
Hände mycket mellan 86-93 på Lp12 :!:

Så köp en så ny plint som möjligt. Arm, pupppa, strömförsörjning mm kan man byta ut men en uppgraderad plint ÄR inte lika bra som en ny.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börjar man med en icke-cirkus och uppgraderar till cirkus så småningom så får man å andra sidan en till stor del helt ny skivspelare.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Börjar man med en icke-cirkus och uppgraderar till cirkus så småningom så får man å andra sidan en till stor del helt ny skivspelare.
ja men som jag skrev, den låter inte lika bra som en cirkus orginal.

Som sexdwarf skriver, pre cirkus SKA vara billiga.

Plinten är source first så det skriker om det, den ska man inte spara in på.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 16:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har gjort precis det som du funderar på. Nämligen nyligen köpt en sniktolva men helt ny! Visst finns det tillfällen då jag funderat över hur frisk jag är när beggade och fina tolvor finns runt halva pengen men nytt är nytt...precis som det nämnts så är det rätt skönt att veta att allt är schysst!

Beställdes i våras/somras från T&T med valhalla kort. Fråga Peter om han ännu har kvar några nya kort!? Tog även en Rega 250 arm samt nyligen monterad Adikt. Fungerar bra skulle jag kunna säga - om jag är diplomatisk. Är mao jättenöjd och vänder vinylplattor hela tiden...

När ekonomiska möjligheter dyker upp blir det Lingo och Ekos men tills dess så sitter jag nöjd och jag ska inte ta några "genvägar". Den har idag musikaliska kvaliteer som verkligen griper tag i en, är inte för inte som Ikemin byttes in mot något som inte samlar damm på samma sätt.
;)
Vet dock inte hur den står sig mot en beggad tolva. Svårt att jämföra...

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 17:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har gjort den resan köpte för några år sedan en LP12, en av dom sista utan Cirkus som standard, den var dock uppgraderad hos Tonläget med Cirkus, den hade även Valhalla och Akito1.
Jag har sedan dess uppgradetat med en beg Lingo1 som jag köpte på Ebay för 7000 och en Beg. Ittok LVIII med k18II ca 5000, hos tonläget, samt justerat och bytt fjädrar och bussningar hos tonläget.
Det har resulterat i en mycket trevlig spelare till vettiga pengar Ca: 20000 totalt. Jag kör den numera med Ortofon Kontrapunkt B, ca 8000.
Jag kanske inte behöver tillägga att Vinyl är min primära signalkälla.

Jag har aldrig ångrat denna resa, jag tycker att det är en bra väg att gå.
Som ett tips så finns en beg LP12 med Ittok LVIII och Valhalla hos HiFi Stället i GBG, jag vet inte om den har Cirkus, (troligen inte), den behöver ett fjäderbyte och justering, han begär 13500, men det borde gå att pruta, den har stått där ett halvår minst.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
ja men som jag skrev, den låter inte lika bra som en cirkus orginal.
Men det beror på plinten snarare än cirkus menar du? Isf är jag med på att så kan vara fallet (även om jag aldrig jämfört själv).

F.ö. kan man ju köpa ny plint också, kostar 3.000 om jag minns rätt.

Rådet är väl helt enkelt: Börja med så bra som du har råd med och uppgradera efter hand. Jag skulle ju helt klart hellre börja med en billigare än att vänta ett helt år för att få ihop pengar till något bättre.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 18:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Undrar lite om det där med ny respektive beggad. Samtidigt som det finns de som säger att skillnaden är som natt och dag (nåja...) säger ju andra att efter en ordentlig justering/service av en äldre 12:a upplevs det som om de fått en "ny" spelare (läs ordentligt mycket bättre) av enbart justering (samma delar i övrigt).

Om jag förstår rätt är det alltså inte bara att jämför en 12:a från säg '90 uppgraderad med cirkus etc med en ny rakt av. Individuella skillnader och justeringsfrågor kanske spelar mer roll än årtalet?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 19:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

På tal om vettiga uppgraderingar. Har aldrig haft möjligheten att höra skillnaden mellan masonitbotten, som jag har och solid eller trampolin. Någon som har erfarenheter av skillnaderna? Det har ju talats en del om solid kontra trampolin och beroendet av underlag, men...

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00