bose wrote:
Som jag ser det är det bästabudget alternativt en 12: a med plint som har förstärkningar i hörnet. men ej nödvändigtvis Cirkus.
Om man tror att Linn kommer att släppa ett nytt "Cirkuskit" med innerchassie i aluminium så kan en sådan tolva vara ett mycket bra köp.
Quote:
Tonarmar anser jag att man kan börja med en enklare Basik Plus alternativt Akito 1 för att sedan fösöka hitta en Ittok LVII.
Bra Akito 1or är minst lika bra som de tidigaste Ittok LVII. Ett mera rejält kliv är från Akito/Ittok till Ekos. Basik-armarna är inte några höjdare, tycker jag.
Quote:
Den mest prisvärda 12:an jag sett här på forumet hade Cirkus, Lingo 1, Ekos II och sliten Troika. Allt för 14500 kr.
Det är ett sjukt lågt pris då enbart armen säljs för liknande summor. Man ska inte förvänta sig såna klipp, för då kan man bli döv och gråhårig innan fyndet dyker upp.
Quote:
Jag vet inte vad inner platter kallas på svenska. Jag har själv aldrig hört talas om någon slitit ut lagret på sin 12:a.
Brukar kallas innertallrik.

Jag har heller aldrig stött på vare sig ett "utslitet" lager eller ett som varit trasigt. Men har du tittat närmare på hur ett tio år gammalt lager ser ut i botten och på tappen? Det blir ett visst slitage och jag vill inte utesluta att detta kan påverka ljudkvalitén.
I vilket fall så finns det klara ljudmässiga skillnader mellan nya LP12:or och de från 90-talet, även då båda har samma officiella spec och blivit nyservade, samtidigt och av samma person. Rent materiellt finns det några små detaljer som skiljer, men exakt vad de ljudmässiga skillnaderna beror på är svårt att avgöra. Jag bytte förra året till en ny 12:a, den var klart bättre och absolut värd sitt pris!